וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת אלרן: פרמיית השליטה של משפחת דנקנר - 55%

יורם גביזון

29.9.2002 / 12:05



הבוקר, כשיכונסו האסיפות הכלליות של אלרן השקעות ואלרן החזקות (החברה הבת) לאשר את העסקות לרכישת השליטה בתעשיות מלח , דור כימיקלים ודנקנר השקעות , יצטרכו בעלי מניות המיעוט בחברות לשאול את עצמם אם המחיר הנדרש מהם על מניות אלה הוא כלכלי ועשוי להיטיב עם החברה שלהם. אישור העסקות על ידי בעלי המניות היום יהווה ציון דרך משמעותי בעסקת בעלי העניין הגדולה בשוק ההון, ואחת המורכבות שבהן. בין השאר מעורבים בעסקה שני הבנקים הגדולים - הפועלים בהיותו חלק מהנדוניה שאותה מוכרת משפחת דנקנר, ולאומי בהיותו המממן הראשי.



373 מיליון שקל (76.8 מיליון דולר) הוא ההפרש בין שווי השוק של המניות של שלוש החברות הנרכשות לבין המחיר שתשלם בעבורן אלרן בעסקות עם משפחת דנקנר. מדובר בפרמיית שליטה משוקללת של 55%. ניתן גם לומר כי הפרש זהו ביטוי בין השווי שרואה השוק לבין השווי האמיתי של החברות שרואים באלרן. העסקות הפכו חברת השקעות בתשתית ונדל"ן סולידית יחסית בעלת הון עצמי של 127 מיליון שקל המממן מאזן של 263 מיליון שקל, לחברה ממונפת בעלת הון עצמי של 50 מיליון שקל המממן מאזן אדיר של 4.7 מיליארד שקל.



על 61% ממניות דנקנר השקעות תשלם אלרן למשפחת דנקנר 55 מיליון דולר, בעוד ששווי השוק של דנקנר כולה מסתכם ב-58 מיליון דולר. כלומר, הפרמיה העודפת שמקבלת דנקנר בהשוואה לשוק מסתכמת ב-19.3 מיליון דולר. מניות השליטה בדור כימיקלים (58%) יימכרו לאלרן תמורת 38 מיליון דולר, בעוד ששווי השוק של מניות אלה הוא 28 מיליון דולר בלבד. בין שלוש העסקות, ההפרש הגדול ביותר בין שווי השוק למחיר העסקה הוא בחברת תעשיות מלח. 64.5% ממניות מלח, ששוויין בשוק הוא 74.8 מיליון דולר, יועברו לאלרן תמורת סכום של 122 מיליון דולר. מלח שסבלה באחרונה מירידות חדות בבורסה, בין השאר בגלל הורדת הדירוג לבנק הפועלים, נסחרת היום לפי שווי שוק של 116 מיליון דולר בלבד.



את הפרמיה הקטנה ביותר מבקשת משפחת דנקנר על דור כימיקלים, 9.7 מיליון דולר בלבד. ייתכן שאחת הסיבות לכך היא סעיפי הסכם הרכישה עצמו, המצביעים על כך שמהרווחים העתידיים של חברה זו לא היה למשפחת דנקנר קל להיפרד. ההסכם קובע כי אם בתוך שנתיים תונפק החברה האיטלקית שנרכשה על ידי דור לפני שנה, MOPLEFAN, ובתוך ארבע שנים מיום ההנפקה תמכור דור מניות של מופלפאן לצד ג', יהיו המוכרים זכאים לתשלום השווה ל-100% מרווח ההון שתרשום דור מהאירוע. כלומר, שש שנים לאחר המכירה עדיין עשויים המוכרים ליהנות מהמניות שמכרו.



זאת ועוד, אם תמכור אלרן מניות דור כימיקלים בדרך כלשהי, יהיו המוכרים זכאים לתמורה לא קטנה נוספת. מכירת מניות דור או הנפקתן במחיר הגבוה מהמחיר שבו מכרה משפחת דנקנר את המניות, יזכו אותה ב-66% מההפרש אם המכירה תהיה בתוך שנה, ב-45% מההפרש אם המכירה תהיה בתוך שנתיים, ו-25% מההפרש אם המכירה תהיה בתוך שלוש שנים.



ניתן לציין כמה הסברים אפשריים לפרמיית השליטה הגדולה של משפחת דנקנר. הסבר אחד הוא שמקובל בדרך כלל למכור שליטה בחברה במחיר גבוה במידה מסוימת ממחיר השוק של המניות, והשאלה היא רק בנוגע לגובה ההפרש. הסבר שני הוא שמאז פרסום העסקות, רשמו מניות שלוש החברות ירידות בבורסה. כך שלאחר שנחתמה ופורסמה, הפכה העסקה לכדאית פחות בעבור אלרן. הסבר נוסף הוא ששוק ההון מצוי באחד מרגעי השפל שלו, ומשקיע לטווח ארוך עשוי לראות ברכישת שליטה בחברות בעלות משמעות כל כך גדולה למשק, גם במחיר גבוה ממחיר השוק, עסקה כלכלית.



מאלרן נמסר כי מחיר העסקה משקף כיום לפחות את הערך הכלכלי של החברות. בנוסף, מאמינים באלרן כי כתוצאה מהפוטנציאל העסקי והסינרגיה שבפעילות החברות, ביחד עם הניסיון והידע שנצבר, תדע אלרן להשביח בשנים הקרובות את הנכסים וליצור ערך מוסף בעבור ההשקעה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully