וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטבע הברזילאי נפל ביום שישי לשפל היסטורי של 3.87 ריאל לדולר לקראת הבחירות לנשיאות

דפנה מאור

29.9.2002 / 15:59

בורסת סאו פאולו בשפל של 3 שנים; פיחות של 40% מתחילת השנה במטבע הברזילאי פוגע גם בחברות ישראליות כ-GVT ואי.סי.איי



הריאל הברזילאי נפל לשפל של כל הזמנים ביום שישי ונסחר ב-3.87 ריאל לדולר בעקבות חששות משמיטת חובות לקראת הבחירות לנשיאות ב-6 באוקטובר. מתחילת השנה פוחת הריאל ב-40%. בורסת סאו פאולו נפלה ביום שישי ב-5.3% לרמה של 8,715.87 - הנמוכה ביותר מאז 1999.



מועמד האופוזיציה לנשיאות, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, הגדיל את הפער על פני יריביו בסקרים לקראת יום הבחירות. התמיכה בלולה, מועמד מפלגת העובדים, עלתה ל-44% והעניקה לו הובלה של 25% על מועמד המפלגה השלטת, ג'וזה סרה, לפי סקר שנערך ב-19-20 בספטמבר. אם לולה יקבל יותר ממחצית הקולות התקפים בסבב הבחירות הראשון, לא יידרש סבב שני.



המשקיעים חוששים כי בחירתו תבריח משקיעים זרים מברזיל, שכן לולה תמך בעבר בשמיטת חובות. שמועות כי המועמד אנתוני גארוינהו יפרוש מהמרוץ ויתמוך בלולה הגבירו את חששות המשקיעים מפני נצחון של לולה בסיבוב הראשון.



תוכנית התקציב של לולה נתפסת כמסכנת את סיכוייה של ברזיל לשלם את חובה בן 1.1 טריליון הריאל (330 מיליארד דולר), ותוביל לשמיטת חובות של המשק הגדול ביותר בדרום אמריקה. מנהיג איגוד פועלי המתכת לשעבר צידד בעבר בשמיטת חובות. מאז הבטיח לשמור על אינפלציה נמוכה, לרסן הוצאות ולשלם את כל התחייבויות הממשלה.



לממשלת ברזיל חוב ציבורי בן מאות מיליארדי דולרים, שגרם לכך שברזיל תיפול למקום ה-13 בדירוג העולמי של שווקים מועדפים להשקעה. החוב תפח פי שלושה בשמונה שנים בשל מימון גירעון תחת הנשיא פרננדו הנריק קרדוזו.



לנפילת המטבע הברזילאי השפעה על חברות להן חשיפה לכלכלה הגדולה בדרום אמריקה. בדומה למשבר בארגנטינה, סבלו בנקים ספרדיים ובנקים אירופיים אחרים מנפילת המטבע.



בין החברות הישראליות החשופות לפיחות בריאל נמצאות GVT, שכבר דיווחה על גידול חד בהפסדיה ברבעון השני של 2002 בשל הפיחות; מכתשים אגן , חברת האגרוכימיה הפועלת באמריקה הלטינית; ואי.סי.איי , בשל חשיפה ל-GVT באמצעות הלוואה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully