וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: שיגור טילים כימיים לישראל יגרום למיתון עולמי

סוכנויות הידיעות

29.9.2002 / 17:05

הסיכויים לתרחיש מיתון הם 5%, לפי מומחים - כך דיווח "ביזנס וויק"; עימות צבאי קצר עם עיראק עשוי לסייע לכלכלת ארה"ב

מחירו של עימות צבאי עם עיראק צפוי להיות נמוך יותר מזה של המערכה נגד עיראק לפני 12 שנים, כך מעריך השבועון "ביזנס וויק". עוצמת הפגיעה בכלכלת ארה"ב תלויה בעיקר במשך העימות. ניצחון מהיר של ארה"ב לא יגרום לנזק, ואולי אף יסייע לבטחון הצרכנים. עימות ממושך מגדיל את הסיכון למיתון.

אם יתפשט העימות מעבר לגבולות עיראק - כמו למשל במקרה שעיראק תשגר טילים כימיים לישראל - מחירי הנפט יזנקו בשל חששות משיבוש האספקה לא רק מעיראק, כי אם גם משכנותיה. מקרה כזה עלול להפיל את הכלכלה העולמית למיתון חוזר. לפי הערכות של פיליפ ק. ורלגר, יועץ נפט מהמועצה לקשרי חוץ, הסיכויים לתרחיש זה הם 5%.

העימות הצבאי עם עיראק טומן בחובו סכנה קטנה יותר מזו של העימות ב-1991. הסיבה לכך היא שארה"ב ומדינות המערב הכינו את עצמן טוב יותר מבחינת עתודות הנפט. ערב הסעודית ומדינות אופ"ק הבטיחו כי יפצו על כל מחסור שייווצר כתוצאה מאירוע צבאי. בניגוד ל-1991, אז התמהמהו ארה"ב ומדינות אחרות לשאוב ממכסות הנפט האסטרטגיות שלהן, מעריכים מומחים כי הפעם לא יהססו לנצל את העתודות כדי לבלום זינוק במחירי הנפט. עד כה עסקו ארה"ב ויפאן בבניית עתודות נפט גדולות דיין לכמה חודשים.

העימות הנוכחי, אם אכן יתממש לכדי לחימה, יהיה פחות מפתיע עבור הציבור האמריקאי, שהוכן היטב לקראתו על ידי הפוליטיקאים ובאדיבות אל קאעדה. אולם אין לבטל את סכנותיו. לעת עתה, הזדחלותן של המדינות לעבר העימות פוגעת בכלכלה בגלל אי הוודאות שהיא יוצרת. בשנה האחרונה טיפסו מחירי הנפט ב-45% בגלל החשש מעימות בין ארה"ב לעיראק. כל דולר של עלייה במחיר הנפט עולה לצרכנים בארה"ב 12 מיליארד דולר בשנה. בחברות התחבורה והתעשייה הוא פוגע לא פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully