וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום הדין" של אפל? "המשקיעים תוהים: מה הלאה?"

שירות גלובס ופייננשל טיימס

22.7.2015 / 16:02

אפל סיכמה אתמול רבעון שיא נוסף אך סיפקה תחזית מאכזבת לגבי ההמשך והמניה צנחה ב-7% החברה לא מסרה נתונים לגבי מכירות השעון החכם

השקת אפל. GettyImages
טים קוק/GettyImages

לאחר רבעון פיסקלי שהסתייםברווחי שיא, שוב נדרשת אפל ( 124.3 -4.93% ) להתמודד עם השאלות באשר ליכולתה לייצר להיטים.

מכירות האייפון אמנם נסקו ב-35% בתקופה שהסתיימה ביוני, עד לסך 47.5 מיליון יחידות, אך הנתונים לא עמדו בציפיות האנליסטים - 48.8 מיליון יחידות.

עובדה זו, ואיתה גם תחזית הכנסות לרבעון הנוכחי, שהיתה נמוכה ביחס לתחזיות האנליסטים, הביאה לירידה החדה ביותר במניות אפל ביום בודד מאז ינואר 2013, אז היו שפיקפקו ביכולתו של מנכ"ל אפל, טים קוק, לעמוד בקצב החידושים ובקצב גידול המכירות של החברה. אמש לאחר המסחר בוול סטריט צנחה המניה ב-7%.

קוק אמנם הצליח להציג קטגוריה חדשה בתכלית - אפל ווטש, השעון החכם של החברה - אך המכירות נותרו צנועות, עובדה המלמדת על כך שהחברה תצטרך להמשיך להסתמך על אייפון כמקור הצמיחה שלה. נראה שהחברה הוציאה לפחות 1.9 מיליון שעונים חכמים מאז השקתם באפריל. זאת, אומרים נתונים שאספה בלומברג, לעומת 3 מיליון עד 5 מיליון לפי תחזיות האנליסטים.

"המשקיעים תוהים כמה מקום נשאר לעלייה ברווחים בשנה הבאה", אומר ג'ין מנסטר, אנליסט בפייפר ג'פרי, "מה הלאה?".

בפרנקפורט, היום בבוקר, צנחה מניית אפל בכ-6%, למחיר ששקול ל-123.31 דולר. עם סגירת המסחר בניו יורק ירדה המניה באחוז אחד, למחיר של 130.75 דולר, כאשר מאז תחילת השנה עלתה המניה ב-18%.

"מאוד בטוחים בעצמנו"

בשיחת ועידה עם אנליסטים שהתקיימה ביום ג' אמר קוק שלאייפון "יש הרבה לאן ללכת" וכי 73% מבעלי האייפון הוותיקים טרם שידרגו למכשיר החדש, שהוצג בספטמבר אשתקד.

"אנחנו רואים בזה סימן שורי מאוד לעתיד - יש הרבה מקום למשדרגים," אמר קוק, "אנחנו גם שמחים מאוד לגלות ששיעור העוברים מאנדרואיד הוא הגבוה ביותר שראינו אי פעם".

קייטי הוברטי, אנליסטית במורגן סטנלי, פיקפקה בטענות הללו במהלך השיחה, ואמרה שהחברה נדרשת לעמוד בכמה השוואות משמעותיות. אפל מכרה מספר שיא של אייפונים בשלושת החודשים האחרונים של 2014 - התקופה המשמעותית שבה נערכות קניות לרגל החגים.

מכירות האייפון לפי רבעונים

אחד מאזורי הצמיחה הוא סין רבתי, שהכנסות החברה בה הוכפלו (ואף למעלה מזה) לסך 13.2 מיליארד דולר, כפי שציין מנהל הכספים הראשי של החברה, לוקה מייסטרי, במסגרת ראיון. "אנחנו עדיין מאוד בטוחים בעצמנו" בסין, אמר מייסטרי.

קוק ציין כי סין עתידה להיות השוק הגדול ביותר של אפל, לדעתו, וכי עד אמצע השנה הבאה מתעתדת החברה למהר ולהכפיל את מספר חנויותיה הקמעוניות שם.

בהצהרה שהוציאה החברה צוין כי המכירות באמריקה עלו ב-15% לסך 20.2 מיליארד דולר.

האייפונים החדשים, בעלי המסך הגדול, ובייחוד גרסת ה-5.5 אינץ', סייעו לשפר את מחיר המכירה הממוצע ב-99 דולר, אשר מהווים 18%, בהשוואה לשנה שעברה, ציינה אפל.

הרווח הנקי ברבעון הפיסקלי השלישי, שהסתיים ביוני, היה 10.7 מיליארד דולר 1.85 דולר למניה. בממוצע, תחזית האנליסטים היתה לרווח של 1.81 דולר למניה ברבעון השלישי, עם מכירות בסך 49.4 מיליארד דולר. הרווח הגולמי היה 39.7%, כלומר, עלה על תחזיתה של החברה, שציפתה ל-38.5% עד 39.5%.

אפל חוזה כי הצמיחה תמשיך, ומציינת כי ברבעון הפיסקלי הרביעי, המסתיים בספטמבר, היא עשויה להגיע להכנסות של 49 עד 51 מיליארד דולר - סכום נמוך מתחזית האנליסטים אשר עמדה על 51.1 מיליארד דולר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הפיסקלית הנוכחית מכרה אפל 183 מיליון אייפונים: עלייה של 41% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

אנשים המצויים בנושא ציינו כי ספקיותיה של אפל כבר החלו בשלבים הראשונים לקראת ייצור של דגמי אייפון חדשים, זהים בגודלם לדגמי 6 ו-6 פלוס ועם מארזים דומים. על פי רוב, החברה מציגה דגמי אייפון חדשים בספטמבר.

"הפוקוס של המשקיעים צריך להיות רק על האייפון החדש ועל השאלה אם יצליחו לשבור את השיא שנקבע ברבעון דצמבר 2014, אז מכרו 74.5 מיליון מכשירים", אמר וולטר פיצ'יק, אנליסט ב-BTIG LLC.

"כמו תמיד, נקבל את זה בעוד רבעון, כשכולם ימתינו להשקת המוצר של האייפון החדש, שהיה ונשאר הגורם המשמעותי ביותר בכל מה שנוגע לגידול בהכנסות החברה".

אפל טרם חשפה את נתוני המכירות של האפל ווטש, שהושק באפריל. עם זאת, ההכנסות בקטגוריה שאליה שייך המכשיר עלו בכ-950 מיליון דולר ברבעון הקודם בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים בשנה.

בהנחה שמחירו הממוצע של האפל ווטש לצרכן הוא 499 דולר, ממוצע הערכותיהם של חמישה אנליסטים, לפי בלומברג, הוא שהחברה מכרה לפחות 1.9 מיליון שעונים.

עם זאת, נתון זה עדיין אינו כולל הכנסות מלקוחות שרכשו כמה רצועות לשעון, ואינו מביא בחשבון גם שינויים אחרים בתחום, כמו לדוגמה ירידה במכירות האייפוד - זאת, לפי מייסטרי.

"הסתכלנו על תקופות דומות עם האייפון והאייפד, אחרי ההשקה המקורית שלהם, והאמת היא שמספר השעונים שמכרנו גדול ממספר האייפונים והאייפדים שנמכרו בשעתו", אמר מייסטרי בראיון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ירידה במכירות האייפוד

מכירות האייפד אינן מן המוצלחות, וירדו ב-18% ל-10.9 מיליון. מדובר ברבעון השישי ברצף שנרשמו בו ירידות, הדבר העולה בקנה אחד עם תחזיותיהם של האנליסטים. מקורות הבקיאים בנושא ציינו כי אפל עובדת על גרסת אייפד בעלת מסך גדול יותר, שעשויה להתאים ללקוחות עסקיים המעוניינים להשתמש בהתקן במקום מחשב נייד.

מכירות המקינטוש עלו ברבעון החולף ב-8.7% לסך 4.8 מיליון, דבר העולה בקנה אחד עם התחזיות.

עדיין מדובר בפלא

אפל לא עמדה בתחזיות האנליסטים ברבעונים שהסתיימו בחודש יוני בשנים 2012 ו-2013. לפני שלוש שנים, המתינו המשקיעים והלקוחות בקוצר רוח לאייפון הבא. לפני שנתיים חלה ירידה במכירותיה של החברה בסין, שהיא השוק המשמעותי ביותר שלה מבחינת הצמיחה. אלה היו דברים שראוי לדאוג בגינם.

אתמול סבלה מניית אפל מתגובה שלילית משמעותית יותר מכפי שנרשמה בכל אחד מימי יוני הקשים דאז, ואיבדה יותר מ-7% מערכה. הרווחים וההכנסות עלו על ההערכות המקובלות. הסיבה הפעם היתה שמכירות האייפון היו נמוכות טיפה מן המצופה וכי יעד ההכנסות לרבעון ספטמבר נפל מעט מן החזוי.

תנודות מסוימות בקרב המשקיעים אינן דבר מפתיע. אפל שהם מחזיקים בה כעת אינה אפל של לפני שנתיים, והציפיות שלהם גבוהות יותר. מחיר המניה הוכפל מאז למרות הירידה החדה שנרשמה אמש. ורק מעטים מפקפקים כיום במעמדו של טים קוק כמנכ"ל.

אלא שסיפור הצמיחה בעינו עומד. האייפון היה ונותר סיפור הצלחה פלאי; בשלושת החודשים האחרונים נמכרו 47.5 מיליון יחידות, כלומר, עלייה של 35% בהשוואה לשנה שעברה. הלקוחות מוכנים לשלם תמורת המכשיר סכום גבוה משמעותית, ומחיר המכירה הממוצע עלה ב-99 דולר, (כ-18%), בתוך 12 חודשים. סין אולי חווה האטה כלכלית, אך עד כה לא היתה לכך כל השפעה על הדרישה בקרב לקוחות: ההכנסות מהאזור עלו ב-112% בהשוואה לשנה שעברה, והגיעו לסך 13.2 מיליארד דולר. בקצב הזה עתידה סין להדיח את אמריקה ממעמדה כשוק הגדול ביותר של אפל, ולעשות זאת בתוך כמה חודשים.

אין בכך כדי לטעון שאפל תוכל להמשיך לצמוח בקצב הנוכחי לעד. יש מקום לשאול מה תוכל החברה לעשות אחרי האייפון 6 וכיבוש סין; האפל ווטש עדיין לא מסתמן כלהיט עולמי. לא בלתי הגיוני גם לחשוש מכך שבסופו של דבר תאבד אפל חלקים מן השוק לטובת מתחרות זולות ממנה. ועם כל זאת, הנתונים של אתמול אינם מערערים בשום צורה ואופן את העובדה שאפל שולטת ביד רמה בחלק הרווחי ביותר של טכנולוגיית המובייל כיום, ואף לא את העובדה העיקשת שקשה לשמור על דומיננטיות.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully