וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו לרוץ איתו: חשיבות המאמן להשגת מטרות

23.7.2015 / 14:20

מה משותף למקצוענים, חובבנים ומאמצי טרנד הספורט? רמז: איש מהם לא רוצה להחמיץ או להיפצע

קשה למצוא היום מי שלא רץ, הולך או פעיל לפחות בענף ספורט אחד להנאתו. המודעות לקשר האמיץ בין בריאות ופעילות גופנית שזינקה בשנים האחרונות תורמת גם למצב הרוח ולתחושת החיוניות הנפשית, אבל עלולה לגרום בדרך גם לפציעות במפרקים, לתחושת עייפות כתוצאה מעומס באימונים ולתסכולים במידה ולא עומדים במטרות שנקבעו.

חשוב לציין שלא מדובר רק במתאמנים חובבנים שמקפידים על ריצות סופ"ש בפארק או הרמת משקולות בחדר הכושר. גם מי שכבר השתתפו בתחרויות ומרוצים חשופים לאותה בעיה רק שאצלם, רמת השחיקה גבוהה יותר וכפועל יוצא, גם רמת הסיכון.

כאן חשוב לזכור, שהצלחה הישגית נשענת על שלושה גורמים עיקריים: כשרון טבעי, מתקנים וציוד והדרכה. כן, יש מי שיצליח לנצח ולעמוד במטרות גם ללא נעלי הספורט המקצועיות, החולצה המתנדפת או שעון הדופק החדשני, אבל קשה למצוא מי שיעשה זאת ללא הדרכה מקצועית שתוכל גם להצביע על הפוטנציאל, לזהות אותו ולהביא אותו לידי מיצוי מקסימלי.

נכון, רבים מאתנו לא רצים כדי לקבל מדליה וגם אם נשתתף במרוץ כזה או אחר, ננצח במקרה הטוב רק את המטרה ששמנו לעצמנו. אבל בכל זאת, דווקא מתאמנים חובבנים זקוקים לליווי צמוד של איש מקצוע שיפגין ידע מקצועי, ניסיון, ישפר את המוטיבציה וכמובן, ישריש את התכונה החשובה ביותר בספורט: סבלנות.

תפקידו של המדריך/מאמן הנו חשוב ביותר להצלחה ולעמידה במטרות שלנו. מאמן מקצועי לא יבקש מכם לצאת לחימום לפני שערך בדיקת מצב עדכנית של הכושר שלכם, השוואה לנורמות, הגדרת מטרות, תכנון, ביצוע, מעקב ובקרה. תפקידו של איש המקצוע מורכב וכולל אחריות על כל התהליך, כולל מעקב ובקרה בתחומי הטכניקה, כושר גופני, מצב מנטאלי, מצב פיזיולוגי ויכולות ייחודיות לענף הספורט בו אתם מתאמנים.

אז איך לומדים להיות אותם אנשי מקצוע?
תורות האימון הן כבר מזמן לא נחלתם האישית של קומץ גאונים. הצורך בידע מקצועי זמין, עדכני, מחקרים והמציאות, הנשען על הוביל לכך שגם באקדמיה אימצו את תכניות הלימוד וכיום הן מוצעות למי שמתחיל את לימודיו לתואר ראשון בחינוך גופני (תחום דעת המשלב נושאי לימוד כמו ספורט, תנועה, תזונה, אנטומיה, פיזיולוגיה, מניעה ושיקום לאחר פציעות ועוד).

חדר כושר. ShutterStock
ריצה בחדר כושר. ניסיון ישפר את המוטיבציה/ShutterStock

מלבד התואר האקדמי עצמו, האורך ארבע שנים, נהנים בוגרי המסלול משלל תעודות והכשרות מקצועיות הכלולות בתכנית הלימודים. אלה מאפשרות לסטודנטים להתחיל להתמקצע כבר במהלך הלימודים.

תכנית הלימודים בהכשרות המקצועיות הנלמדות במהלך התואר, כוללת, מלבד אימון ישיר והכנת תכנית אימונים, גם ריכוז של מידע שיוביל את העוסקים בפעילות גופנית וספורטיבית לתוצאה הטובה ביותר. זה אומר הכנה לתחרויות, ריכוז וליווי מעקב רפואי, סיכום וניתוח תהליך האימונים, תכנון עומסים, תכנון פעולות התאוששות ובמקרה הצורך, שיקום מפציעות.

לדברי ד"ר איציק בן מלך, ישנם אנשי מקצוע בעלי ידע רב ואף יכולת טובה בהכשרה, אך הם נכשלים ביעד הסופי - מיצוי יכולתו של הספורטאי שלהם. רק קיומם של כלל היכולות והכישורים הנדרשים מאיש המקצוע הגופני יוביל להצלחה.

הבשורה הטובה היא שאם ברצונכם לשפר את זמן הריצה שלכם למרוץ של 10 ק"מ או להתחטב בחדר הכושר, כדאי שתתחילו להסתכל סביבכם. מספר אנשי המקצוע המוסמכים שסיימו את הכשרתם עולה מדי שנה, ולא קל למצוא היום רץ פעיל שלא מלווה במאמן צמוד.

אך בכך לא די. תעודת מאמן מוסמך היא חובה וחשוב מאוד לוודא שבחרתם בבוגר/ת מוסד לימודי מוכר כמו המכללה האקדמית בוינגייט למשל, המפוקח על ידי גופים מקצועיים כגון מנהל הספורט (זרוע של משרד התרבות והספורט) ומשרד החינוך. הצורך באנשי מקצוע הוא גבוה כל כך עד כדי כניסה של מאמנים לא מורשים ולא מוסמכים לתחום – ומשם הדרך לכישלון קצרה במיוחד.

בפעם הבאה שאתם קובעים לעצמכם מטרה כדאי שתמצאו מישהו מקצועי, בעל הסמכה וידע, שגם יידע לסמן לכם אותה. זה הרבה יותר קל.

וואלה NEWS! בשיתוף המכללה האקדמית בוינגייט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully