וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בקרוב תקנו מכוניות בלי לצאת מהבית?

5.8.2015 / 15:06

קניות מקוונות של כלי רכב הופכות לטרנד עולמי. האם למהלך יש סיכוי בישראל בה אוהבים הצרכנים לבדוק את הרכב טוב טוב לפני הקנייה?

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

טרנד עולמי חדש סוחף אחריו כבר מדינות ענק כמו ארה"ב וסין ומאפשר לצרכנים המתעניינים בקניית רכבי יד שנייה, לבצע את העסקה באופן מקוון בלבד. על פי מחקר של חברת הייעוץ הגלובלית מקנזי משנת 2014 על מגמות בשוק הרכב האמריקאי, הצרכן האמריקאי הגיע בשנה שעברה לסוכנות רכב אחת בממוצע לפני רכישת רכב, לעומת ביקור ב-5 סוכנויות רכב שונות רק לפני מספר שנים. מהמחקר עולה כי אמריקאים רבים מבצעים את התחקיר על הרכב באינטרנט ומגיעים מוכנים לרכישה, במיוחד בני הדור הצעיר וחובב הטכנולוגיה. כמו כן עלה כי יותר משליש מאמריקאים ישקלו רכישה של רכב באופן מקוון לחלוטין.

בתגובה למגמה ההולכת וגוברת, ניכר כי יותר ויותר חברות רכב עולמיות ואתרי אינטרנט ייעודיים מאפשרים לגולשים ממשק נוח ונגיש לרכישה מקוונת של רכבים, תוך מתן פרטים מקיפים על מצבו של הרכב ואספקתו עד בית הלקוח במרבית המקרים. אחד האתרים הידועים והמקיפים בתחום זה הוא אתר carvana.com שהוקם ב-2013 ונמצא היום בהליך גיוס כספים בגובה של כ-300 מיליון דולר. האתר מספק לגולשיו פרופיל מפורט על מצב הרכב, תצלומים היקפיים תלת ממדיים, הצגת נזקים ופגמים ואף מאפשר ללקוחות הפוטנציאליים אופציות מימון רבות. כמו כן, במידה והלקוח אינו מרוצה מהרכב שקיבל, מציע האתר החזר כספי מובטח לאחר 7 ימים. גם ענקית המסחר העולמית ebay מנהלת בהצלחה כבר מספר שנים את קטגוריית ebay motors המאפשרת רכישה מלאה של רכב יד שניה דרך האתר. על פי נתוני החברה, אלפי רכבים נמכרים בכל חודש בשטחי ארה"ב, אך גם במכירות מעבר לים, במדינות בהן ניתן לרכוש רכבים ישירות מחו"ל.

ומה בישראל?

על פי נתוני משרד התחבורה, בשנה החולפת התבצעו כ-800 אלף עסקאות רכב בישראל כש-75% מתוכן הן על מכוניות יד שנייה. אילו ניתן היה לבחון כיצד החלו מרבית המכירות, סביר להניח שהיינו מגלים כי מקורן היה באינטרנט. אתר "יד 2" שהחל את מהפכת האינטרנט בשוק רכבי יד שנייה, מדווח על מספר אסטרונומי של כ-4.5 מיליון כניסות חודשיות למדור הרכב של האתר, דבר המעיד על החשיפה הגדולה של הענף באון ליין. חברות וסוכנויות רכב רבות שהבינו במהרה את הפוטנציאל של הפלטפורמה האינטרנטית, החלו להתאים עצמן למגמה המתרחבת בענף והשיקו אתרי אינטרנט המספקים ללקוחות מידע בסיסי אודות מבחר רכבי יד שנייה הקיימים במלאי. אסף מרציאנו, סמנכ"ל השיווק של רשת "אוטודיל", מסביר על חשיבות הנגשת המידע ללקוח ואומר כי "היות ואתר הבית הוא כלי משמעותי מאוד לביצוע עסקאות רכבי יד שנייה, אנחנו מקפידים להעניק כמה שיותר מידע אודות מצבו של הרכב ובתוספת תמונות וסרטונים המסייעים ללקוח לקבל החלטה וכדי למנוע הפתעות בעת הגעתו לבצע את העסקה".

מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת "לוי יצחק", מתייחס גם הוא לתופעה הנפוצה ומסביר כי במשך עשרות שנים נעזרו הישראלים בלוחות מכירה מודפסים ובעשור האחרון גם בלוחות מכירה מקוונים לאיתור מכוניות יד שנייה אך הוסיף כי פלטפורמות אלו לא היוו תחליף לפגישה פרונטלית עם המוכר הפוטנציאלי ובתוספת בדיקה דקדקנית של המסמכים והרכב. לטענתו "הזירה האינטרנטית לא תצליח להחליף את מגרשי הרכבים היות ורכישת רכב משומש, טומנת בחובה הימור מסוים שהישראלי הממוצע לא מוכן לקחת".

בניגוד לטענותיו של לוי, זיהתה חברת SWITCH שהוקמה רק בתחילת השנה, את הצורך והמוכנות של הצרכנים ברכישת רכבי יד שנייה און ליין. יוסי ארז, סמנכ"ל השיווק של החברה המתמחה במכירת רכבי יד שנייה, מסביר כי SWITCH הגיעה מתוך הבנה ששוק הרכב המשומש צריך לעבור שדרוג משמעותי לשוק שקוף, אמין ונח. לדבריו, "מחקרים שערכנו העלו את כמות החששות וחוסר האמון שקיים בעסקאות רכב יד שנייה בענף ולכן החלטנו להקים אתר שיספק שירות המסיר חששות אלו".

אתר החברה מציג אופן רכישת מכוניות יד שנייה בצורה שונה מזו הקיימת באתר "יד 2" או אתרי סוכנויות רכב שונות. כך למשל, מציעה החברה לגולשים באתר טיפול בהעברת בעלות על הרכב, טיפול בהעברת הכספים בין הקונה למוכר ומספקת באופן כללי שירות מהיר ונוח לכל לקוח בו נחסכת לו רוב ההתעסקות במכירת הרכב שלו. כמו כן, לקוח שלא יהיה מרוצה לאחר ביצוע העסקה יוכל להחזיר את הרכב לאחר 5 ימים. לדבריו של ארז, "אין סיבה שקניה ומכירה של רכב יד שניה תהיה כרוכה בכל כך הרבה כאב ראש. מחקרים רבים שערכנו הציגו מציאות שבה גם הקונים וגם המוכרים חוששים מהתהליך. בעיקר בלט חוסר האמון שקיים בעסקאות רכב יד שנייה בענף ולכן החלטנו להקים פלטפורמה אינטרנטית שתנסה להחזיר את האמון לשוק הרכב יד שניה, תקל ותסיר את החששות של המוכרים והקונים".

ההיענות הגוברת של הצרכנים והפניית המשאבים של החברות למכירות באינטרנט, מצביעות על כך שרכישת רכב באינטרנט הופכת אט אט לשחקן מרכזי בעולם הצרכנות בעתיד הקרוב. חברת שלמה סיקסט אף היא השיקה לאחרונה אתר אינטרנט חדש ובו מאפשרת החברה לרכוש באמצעות כרטיס אשראי רכב מיד ראשונה/משומש מבלי לצאת מהבית. רכישת הרכב באתר מצריכה מהקונה תשלום דמי מקדמה של 500 שקלים כאשר הרכב הספציפי נשמר עבורו למשך 72 שעות ואף ניתן החזר תשלום במידה והלקוח מתחרט. לדברי אייל שירזי, סמנכ"ל דיגיטל של קבוצת שלמה סיקסט "המהפכה בתחום הרכבים המשומשים כבר לגמרי כאן. הישראלים הם מאמצי טכנולוגיה ויודעים להעריך איכות ומגוון וכל שנותר זה רק להתרגל לשינויי התפיסה, להבין את היתרונות ולנצל את הנוחות שאתרי האינטרנט יכולים להציע לנו, גם בנוגע לקניית הרכב הבא שלנו".

  • עוד באותו נושא:
  • רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully