וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים עדיין לא מצאו את שיווי המשקל

רותם שטרקמן

30.9.2002 / 9:37

מאז ספטמבר 2000 היה שוק ההון נתון להשפעות שליליות של האירועים באזור; כל פיגוע או פעולה של צה"ל תורגמו לתזוזות חדות בשוק ההון ובמט"ח



ביום השנה השני לאינתיפאדה מוצא עצמו שוק ההון הישראלי באחד מרגעי השפל הגדולים שלו אי פעם. מאז כישלון שיחות קמפ דייוויד בספטמבר 2000 ותחילת האינתיפאדה ימים לאחר מכן, היה נתון שוק ההון להשפעות שליליות חוזרות ונשנות של האירועים באזור.



אפילו בימים האחרונים הושפע המסחר בשווקים באופן בולט מההתרחשויות סביב המוקטעה. התמונות של דחפורי צה"ל במוקטעה הזניקו את הדולר, והפילו שוב את האג"ח השקליות והמניות. אתמול חצה מדד המעו"ף אפילו את נקודת השפל שכרה ביוני (348 נקודות) והגיע לרמתו מלפני שלוש שנים וחצי, 345 נקודות.



סיכום הנתונים המספריים של התקופה מלמד על ירידות חדות במרבית הפרמטרים. מדדי המניות המובילים איבדו עשרות אחוזים משוויים, ותשואות האג"ח עלו עם העלייה ברמת הסיכון. לאחר שנה של יציבות יחסית, ובעזרתם האדיבה של הממשלה ובנק ישראל, הצטרף גם שוק המט"ח ביתר עוצמה, והמטבעות הזרים רשמו התחזקות משמעותית. תהליך התכווצות מחזורי המסחר בבורסה שהחל מיד עם סיומה של ועידת קמפ דייוויד, לא פסק, וקצב הוצאת ההשקעות הזרות רק הלך וגבר. מחזורי המסחר בבורסה הפכו לעתים למגוחכים, ומחזורי המסחר באופציות דולר-שקל זינקו.







מאז ספטמבר 2000, עת שהה המעו"ף ברמת שיא של 573 נקודות, איבד המדד 40% משוויו. כל מדדי המניות המובילים רשמו ירידות חדות. הגדיל לעשות מדד תל-טק, שהושפע בעיקר מהמתרחש בארה"ב והשלים ירידה של 75%. מרבית המניות הגדולות של ת"א רשמו ירידות חדות. מניית חברת התקשורת בזק איבדה 42% ואי.די.בי אחזקות צנחה ב-50%. מניית כור איבדה 78% משוויה.



כל פיגוע רב נפגעים בישראל, פעולה של צה"ל בשטחים, חיסול מבוקש חשוב, או ביקור של מי מקובעי המדיניות בארה"ב לצורך ניסיונות לשוב לשולחן המו"מ בשנתיים האחרונות - תורגמו לתזוזות חדות בשערי המכשירים הפיננסיים. פעמים ניתן היה להסיק כי התרחש פיגוע או אירוע טראומטי אחר רק ממבט על השינוי המיידי במדדים, גם לפני דיווחי תחנות הרדיו ואתרי האינטרנט.



בזיכרון הקולקטיווי של שוק ההון ניתן למנות כמה אירועים, שאמנם השפיעו באופן חד על המסחר באותו יום, אבל גם היו נקודת ציון מרכזית בעבור המשקיעים שבועות לאחר מכן. בין השאר ניתן להזכיר את חטיפת חיילי צה"ל בגבול הצפון, הלינץ' ברמאללה, הפיגוע בדולפינריום ושרשרת הפיגועים ששיאם היה הפיגוע במלון פרק בפסח, שהביאו למבצע חומת מגן.



על אף שניתן לומר כי הציבור בישראל הצליח למצוא איזשהו שיווי משקל, אמנם נמוך יותר, כדי להמשיך את שגרת חייו, אי אפשר לומר זאת על השווקים הפיננסיים, שלא הגיעו לשיווי משקל. לאחר כל תקופת רגיעה, גם כשהעריכו כלכלנים וחזאים כי היתה התייצבות ורגיעה מסוימת, הגיעה הסלמה נוספת שטרפה את הקלפים ודחפה את המדדים מטה. כלכלנים מעריכים עתה כי עד שלא ייחתם הסכם הפסקת אש יציב, תמשיך הכלכלה בישראל להידרדר, ההכנסות ממסים ימשיכו להתכווץ ומצוקת האשראי של החברות תלך ותגבר. דבר זה יקרין גם על המערכת הפיננסית, שמצד אחד תמשיך למחוק חובות ומצד שני תקשה על מתן אשראי להשקעות חדשות.



בין הענפים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ניתן למנות את התיירות, המלונאות והנדל"ן. ואולם גם ענפים שנחשבו בתחילת האירועים כחסינים יותר, כמו ענפי הבנקאות ורשתות השיווק, סבלו לא מעט. הורדת הדירוג של הבנקים הגדולים לפני עשרה ימים רק המחישה את עוצמת הפגיעה. מניית הפועלים, שנסחרת כבר בשווי שוק הנמוך ב-33% מההון העצמי שלה, נפלה מספטמבר 2000 ב-39%. הירידה בכוח הקנייה של הציבור התחילה לפגוע בחברות המזון הגדולות וברשתות השיווק רק לאחר כשנה. בשני הרבעונים האחרונים היא כבר השתקפה במלוא חומרתה ברווחיות התפעולית של הרשתות. מניות השופרסל איבדה מדצמבר 36% 2001 וריבוע כחול צנחה ב-40%.



המשקיעים במרבית אפיקי ההשקעה, כולל האפיקים הסולידיים, איבדו שיעור לא קטן מהשקעתם. קופות הגמל רשמו תשואות שליליות. למעשה, אפיק ההשקעה היחיד שלא איכזב הוא המט"ח. לא קל לנטרל את השפעתה של האינתיפאדה על השווקים מתוך שלל הבעיות של ישראל והעולם, אך ברור כי ככל שחלף הזמן הפנימו רבים בישראל את ההערכה כי לאירועים הביטחוניים יש השפעה מהותית הרבה יותר משחשבו תחילה. אם בתחילה העריכו כלכלנים כי השפעת המתרחש במשק האמריקאי ובענפי ההיי-טק בעולם חזקה יותר מהאירועים הביטחוניים, מרביתם כיום כבר חושבים אחרת. גם שר האוצר, שנהג בהזמנויות שונות בדברו על מצב המשק בתחילת הקדנציה שלו, להשתמש במשחק המלים: "זה לא נאבלס, זה נאסד'ק", חדל כבר מכך.




מנכ"ל מודלים כלכליים הד"ר יעקב שיינין מעריך כי הנזק הישיר והעקיף למשק מסתכם ב-3.5 מיליארד דולר, כ-3.5% מהתוצר. לדבריו, גם בלא האינתיפאדה היה שרוי המשק במיתון עמוק (מאז 97'), והתוספת של המצב הביטחוני הביאה להידרדרות הכלכלית החריפה. "עתה כבר לא מדובר במיתון אלא בנסיגה כלכלית. שוק ההון מבטא את האי ודאות וחוסר האמון במדיניות הכלכלית, אבל הוא מושפע גם מהנעשה בארה'ב", הוסיף.



אי הגעתם של תיירי החוץ פגעה במניות חברות התיירות והמלונות. גם חברת הדירוג מעלות התייחסה לכך באחרונה כשהורידה את דירוג האשראי של חלקן. מניית אפריקה מלונות , המנהלת בין השאר את מלונות הולידיי אין, רשמה ירידה של 48%. החברה נסחרת כיום בפרמיה של 57% על ההון העצמי. מניית מלונות הכשרה , הנסחרת בשווי שוק המהווה 18% מההון העצמי, נפלה ב-77%. מלונות דן איבדה 42%.



מניות בודדות בלבד בבורסה רשמו עליות. מדובר בעיקר במניות ענפי הביטחון והפרמצבטיקה, שהפכו לפופלריות גם כתוצאה מפיגועי 11 בספטמבר בארה"ב. מניית אלביט מערכות , למשל, שבאחרונה נודע כי זכתה בחלק מפרויקט גדר ההפרדה, רשמה עלייה של 27%. מניית תדיראן קשר הצליחה לעלות אף היא על הגל הביטחוני, ומאז ספטמבר 2000 עלתה ב-118%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully