וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכיר שמרוויח 3,000 ש' בחודש הפקיד צ'קים ב-4.5 מ' ש'

5.8.2015 / 13:42

במבצע ביקורת של רשות המסים נמצא כי לקוחות פודים צ'קים של מיליונים ומדווחים על הכנסות של אלפים. שכירים נשלחים לצ'יינג'ים לפדות צ'קים עבור מעסיקיהם

צ'יינג'. תמר מצפי, גלובס
|/גלובס, תמר מצפי

לאחר שורת שינויי חקיקה להגברת הפיקוח על הצ'יינג'ים, המהווים קרקע פורייה להעלמות מס ולהלבנות הון לאורך השנים, רשות המסים מעלה הילוך נוסף ופושטת על הצ'יינג'ים ברחבי הארץ - והממצאים מדאיגים.

בין היתר, נתפס שכיר המרוויח כ-3,000 שקל בחודש, פודה צ'קים בהיקף 4.5 מיליון שקל, שהרוויח - כך עלה בחקירה - מעסק למכירת טלפונים שניהל מבלי לדווח עליו; גבר מג'לג'וליה העוסק בתחום הבנייה חשוד בהעלמות הכנסות משוערות של 4 מיליון שקל, תוך פריטת הצ'קים שקיבל בצ'יינג'ים; ולקוח של צ'יינג' אחר פרט צ'קים בסך 11 מיליון שקל, אך בדיקה בעניינו העלתה כי הוא לא מגיש כלל דוחות לרשות המסים ואינו מדווח על הכנסותיו.

בבדיקות שנערכו ללקוחות נוספים של נותני שירותי מטבע, נמצא כי באחד המקרים ניכה לקוח צ'קים בסך של 11 מיליון שקל, אך הוא לא מגיש כלל דוחות לרשות המסים ואינו מדווח על הכנסותיו; לקוח נוסף ניכה צ'קים בסך 145,000 שקל, והצלבה מול מע"מ העלתה כי הוא נחקר על העלמת הכנסות בהיקף של 3,000,000 שקל.

עוד נחשפו במהלך הפשיטות על נותני שירותי המטבע, בעל עסק למכירת מכוניות שניכה בין השנים 2015-2013 צ'קים בהיקף כולל של כ-10 מיליון שקל; עורך דין שניכה צ'קים בהיקף כולל של 4.5 מיליון שקל ב-3 צ'יינג'ים שונים, בעוד הוא מדווח במע"מ כבעל הכנסה שנתית של 150 אלף שקל; ובעלת חנות בגדים שניכתה צ'קים בהיקף של 1.5 מיליון שקל, בעוד היא מצהירה למס הכנסה על הכנסה שנתית של 250,000 שקל.

חשודים אלה נתפסו במסגרת מבצע ארצי לבדיקת רישום הכנסות כדין בקרב נותני שירותי מטבע (צ'יינג'ים) ובדיקת רשימות לקוחותיהם שנערך השבוע, ונמשך גם היום (ד').

עד כה נערכו 115 ביקורות, בעקבותיהן נתפסו 15 בעלי צ'יינג'ים שלא רשמו הכנסות בהיקף של עשרות ומאות אלפי שקלים. כמו כן, אותרו וזומנו לחקירה 29 לקוחות החשודים כי ניכו צ'קים בהיקף כולל של מיליוני שקלים - ובמקביל מדווחים על הכנסות נמוכות בהרבה או שאינם רשומים כלל ברשות המסים.

עוד במסגרת המבצע, מבקרי יחידת ניהול ספרים של הרשות, שפעלו בליווי אנשי חטיבת החקירות, חשפו תופעה בה שכירים בחברות נשלחים לצ'יינג'ים על מנת לפדות צ'קים עבור מעסיקיהם, כנראה על מנת להתחמק מדיווח ולהסיר עצמם מרשימת הלקוחות בעסקים אלה.

באחד המקרים נבדק צ'יינג' באזור חדרה, ונמצא כי נפדה בו צ'ק של 400 אלף שקל על-ידי שכיר בחברה. בירור נוסף העלה כי הוא פדה את הסכום עבור מעסיקו. המקרה הועבר לטיפול פקיד שומה חקירות חיפה, וכעת נבדק האם הכנסות אלה דווחו.

בביקורת שנערכה על-ידי אנשי פקיד שומה ירושלים 2, בצ'יינג' "אלעז בע"מ" במזרח העיר נמצאו ליקויים מהותיים לכאורה בכל הנוגע לרישום הכנסות. בבדיקת רשימת הלקוחות התגלה, על-פי נתונים שמסרו חוקרי הרשות, לקוח שפדה צ'קים בגובה 4.5 מיליון שקל במשך שנה וחצי. מבדיקת השם במס הכנסה נמצא כי לאותו לקוח אין תיק במס הכנסה, והוא עובד כשכיר בבית-החולים סנט ג'ורג' במשכורת חודשית של 3,000 שקל.

החשוד הובא לחקירה בפקיד שומה חקירות מס הכנסה ירושלים, ממנה עלה כי הוא מנהל עסק למכירת טלפונים ניידים בבית-לחם ועזריה החל משנת 2012, ואינו מדווח כלל על הכנסותיו. במהלך חיפוש שנערך ביתו בבית צפאפא נתפסו מסמכים רבים המעידים, בין היתר, כי הוא מחזיק בחשבון בבנק פלסטין, עליו לא דיווח לרשות המסים. החשוד הודה בחקירתו כי מחזור הקניות שלו עמד בין השנים 2015-2012 על כמיליון שקל.

בביקורת שנערכה בצ'יינג' בכפר-סבא על-ידי אנשי מחלקת ניהול ספרים, עלה חשד כי לקוח מג'לג'וליה העוסק בתחום הבנייה פרט צ'קים בהיקף של 1.5 מיליון שקל בשנה וחצי האחרונות ואינו מדווח לרשות המסים על עיסוקו. הצ'קים שנפרטו בצ'יינג' אותרו, ובמקביל הוצלב מידע מול מע"מ שהעלה כי הוא פתח את החברה בחודש אוקטובר 2012 ודיווח למע"מ רק עד לאוקטובר 2013. כמו כן, עלה בבדיקה כי החשוד לא דיווח כלל למס הכנסה על הכנסות משוערות של 4 מיליון שקל החל מיום פתיחת החברה לפני כ-3 שנים.

החשוד הועבר לפקיד שומה חקירות תל-אביב, שם, לטענת רשות המסים, הוא הודה כי החברה רשומה על שם בנו, אך הוא מנהל אותה בפועל. בית המשפט השלום בתל-אביב האריך את מעצרו של החשוד עד מחר.

מבקרי הרשות מבצעים בשעות אלה ביקורות נוספות בעשרות צ'יינג'ים ברחבי הארץ, ובמקביל היום ובימים הקרובים יימשך זימונם של לקוחות למשרדי החקירות של הרשות.

רשות לפיקוח על צ'יינג'ים

נזכיר כי לאחרונה המליץ צוות מיוחד בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, על הקמת רשות מיוחדת לפיקוח על הצ'יינג'ים ועסקי אשראי אחרים, חיזוק חובות הדיווח ומתן סמכויות אכיפה לרשות; והיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הודיע כי הוא מאמץ עקרונית את דוח הצוות לבחינת הרגולציה על נותני שירותי מטבע.

בעשורים החולפים, תחת עינה הלא פקוחה של המדינה, הפך שוק הצ'יינג'ים למוקד פעילות עיקרי של הכלכלה השחורה בישראל, המהווה מוקד לכניסת גורמים עברייניים לענף וליצירת תשתית להעלמת מסים ולהלבנת הון בהיקף נרחב.

הדוח של הצוות ברשות עו"ד ליכט מעריך את מחזור הכספים בשוק הצ'יינג'ים ב-150 מיליארד שקל בשנה - כ-10% ממחזור הכספים המנוהלים במערכת הפיננסית החוקית בישראל.

מנהל רשות המסים, משה אשר, סימן בשנים האחרונות גם את הצ'יינג'ים כיעד משמעותי של הרשות, ופעל להגברת הפיקוח על התחום, בין היתר על-ידי קידום תיקון חקיקתי הקובע כי בתי עסק להמרת כספים (צ'יינג'ים) יחויבו לדווח לרשות המסים על כל פעילות בסכום של מעל ל-50 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully