וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשה לייצוגית נגד סטודיו סי: "זה כמו חתונה קתולית"

9.8.2015 / 11:31

בתביעה ייצוגי שהוגשה נגד רשת ההתעמלות לנשים נטען כי הרשת לא איפשרה ללקוחות להפסיק את ההתקשרות עם הרשת בניגוד לחוק להגנת הצרכן.. סטודיו סי: "פועלים בהתאם להוראות הדין"

ספורט. ShutterStock
ספורט/ShutterStock

רשת מכוני הספורט "סטודיו סי" חוגגת השנה 25 שנות פעילות, אך האם בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בימים אלו בבית המשפט המחוזי בלוד כנגד הרשת תפריע לחגיגות? בימים אלו יכריע בית המשפט בנושא בקשה לתביעה ייצוגית בסך של 31.5 מיליון שקלים, המתנהלת מזה כשנה וחצי כנגד הרשת והוגשה על ידי משרד עורכי הדין בן יעקב, בן יוחנה, ולצמן ושות' בשיתוף משרד עורכי הדין ד"ר אבי וינרוט ושות' לבית משפט המחוזי בלוד.

רשת סטודיו סי הפועלת מזה 25 שנה, הינה רשת מכוני ספורט ייחודית לנשים המפעילה נכון להיום 35 סניפים ברחבי הארץ. על פי התביעה, הרשת פעלה מזה שנים בניגוד לתיקון לחוק הגנת הצרכן מ-2008 הקובע כי צרכן המבקש לבטל "עסקה מתמשכת", רשאי לתת לעוסק הודעת ביטול בעל פה או בכתב וכי חוזה יסתיים בתוך 3 ימי עסקים מהיום בו נמסרה הבקשה, אם נמסרה בעל פה ותוך 6 ימים אם נמסרה בדואר רשום. כמו כן, קובע החוק כי בתום מועדים אלו, "על העוסק להפסיק את הספקת הטובין או השירותים ולא לחייב את הצרכן בתשלומים או שירותים שניתנו לאחר מועד הביטול". לדבריו של עורך הדין אורי בן יוחנה "חשיבותו העיקרית של התיקון לחוק הגנת הצרכן היא בהסרת ההגבלה על חופש ההתקשרות של הצרכן לסיום עסקה מתמשכת, תוך צמצום העלות הכלכלית הכרוכה בכך וכן לחזק את מעמדו אל מול בתי עסק ולצמצם את פערי הכוחות וחוסר השוויון שהיו קיימים עד אז בעמדות המיקוח".

בכתב התביעה נטען כי רשת סטודיו סי פעלה בניגוד לחוק הגנת הצרכן בשני מישורים עיקריים: ראשית, הרשת הטעתה את לקוחותיה כבר בשלב חתימת החוזה עמה ובו ציינה כי הלקוחה לא תוכל לבטל את המנוי בשום שלב או לקבל החזר כספי בגין ביטולו. שנית, הרשת סירבה לבטל את מנויין של הלקוחות שפנו אליה בבקשה לסיים את ההתקשרות עמה והשאירו להן אופציה יחידה - למכור את יתרת המנוי ללקוחה אחרת. "רשת סטודיו סי מתעלמת לחלוטין מהזכויות שמקנה החוק לציבור לקוחותיה והיא אף מטעה אותן באשר לזכויות אלו ומנצלת את פערי הכוחות בין הצדדים" אומר עורך דין ד"ר אבי וינרוט ומסביר: "הרשת שלחה את הלקוחות שביקשו לבטל את העסקה עמה למכור בעבורה את יתרת חודשי המנוי שלהן ללקוחות חדשים בלבד ובכך הצליחה לעשות רווח נוסף על גבן של המנויות".

מדי סטמטי (34), אחת משתי התובעות בתיק זה, הייתה מנויה של רשת סטודיו סי בסניף ברמת גן ב-2013 ומספרת כיצד מנעה ממנה הרשת לסיים את מנויה לאחר 9 חודשים. לדבריה, כבר בחודש השישי הפסיקה לפקוד את הסניף לאחר שהרגישה חוסר שביעות רצון משירותי הרשת, אך משום שהוחתמה במסגרת החוזה על כך שלא ניתן לבטל את המנוי טרם יעברו 9 חודשים, החליטה להמתין. משהשלימה 9 חודשי מנוי, התקשרה סטמטי לשירות הלקוחות של הרשת בבקשה לבטל את המנוי אך זו נענתה בשלילה בטענה כי עליה היה לבטל את המנוי חודש לפני החודש התשיעי ומאחר והחמיצה מועד זה נשללת ממנה הזכות לביטול המנוי כשהוצעה לה אופציה יחידה- למכור את יתרת המנוי באתר "יד 2". "אחרי שנואשתי מלבטל את המנוי, פניתי ליד 2 וניסיתי למכור את יתרת המנוי שם כשאחת לכמה זמן נציגות שירות הלקוחות של הרשת מתקשרות בשיא חוצפתן כדי לברר איך מתקדמת מכירת המנוי". הנזק הכספי שנגרם לסטמטי מוערך בכ-1,955 שקלים בהתאם למספר החודשים עליהם חויבה לאחר שהודיעה על רצונה לבטל את המנוי וכן עבור הנזק המצטבר שנגרם לה בשל בזבוז זמנה בניסיון למכור את יתרת המנוי לאחרות.

אך מסתמן כי סטמטי לא לבד. כתב התביעה מפנה לאתר שנפתח כבר ב-2010 תחת השם "תלונות נגד סטודיו סי", המאגד תחתיו תלונות רבות של לקוחות שנפגעו בדרך זו או אחרת מהתנהלותה של הרשת ובחרו לשתף את סיפורן בעמודי פייסבוק או במסגרת האתר עצמו. הבלוג מכיל עשרות תלונות של לקוחות שנפגעו לאורך השנים מרשת המכונים בעת שאלו רצו לבטל את מנויין ונתקלו במכשולים. כך למשל העלה האתר פוסט מפייסבוק של אביה מויאל מאפריל 2014 ובו נכתב "סטודיו סי, אתם פשוט חברה שמבזה את האג'נדה של עצמה.. אתם פשוט מחזיקים בכוח אנשים שכלל לא מעוניינים להגיע להתאמן אצלכם".

לדברי מויאל, שלושה שבועות לאחר שנרשמה לרשת רצתה לבטל את המנוי שרכשה וזאת לאחר שהגיעה ל-3 שיעורי "קורס הכנה" בלבד. אלא שגם לאחר שהודיעה כי ברצונה לעזוב את ההתקשרות עם הרשת, המשיכו לגבות ממנה 245 שקלים בכל חודש תוך מודעות לכך שאין לה את הפנאי והיכולת להגיע ולו לאימון אחד בשבוע.

גם המקרה של מאיה אברבנל שהייתה מנויה בסניף הרשת בחולון, מגולל בפוסט שהועלה לאתר ב-2014 ולפיו לאחר שנעדרה אברבנל משיעורים מזה כשלושה חודשים, הגישה מכתב מרופא שאיננה כשירה להתאמן עוד. לטענתה, נציגי הרשת הודיעו לה כי הם אינם מקבלים את המכתב שהגישה בטענה כי אינו חתום על ידי רופא מומחה. "שלושה חודשים אני משלמת לכם סתם ועוד נשארו לי שבעה חודשים ואתם לא מבטלים לי את המנוי, באיזו זכות?!? אני מזמינה אתכן נשים יקרות להתאגד ולתבוע את החברה. אנחנו ננצח!", כתבה אברבנל בפוסט.

בתלונה נוספת שהועלתה באתר כתבה מרינה, מנויה של הרשת כי מדובר פשוט ב"חתונה קתולית", כשלדבריה התקשרה לשירות הלקוחות לאחר שהייתה מנויה חודשיים ברשת כדי להודיע כי ברצונה לבטל את המנוי. נציגת שירות הלקוחות הודיעה לה כי אין אפשרות לבטל את המנוי והציעה לה להמיר את המנוי לפגישות עם דיאטנית או למכור את המנוי ללקוחה אחרת עם אין ספור הגבלות. בתלונה שהעלתה מרינה כתבה "לא יאומן שב-2014 נהיה כבולים למנויים שלא מרצון ללא אפשרות לבטל אפילו תך תשלום קנס יציאה סביר או במקרה של מחיר מבצע השלמת הפער למחיר מלא". והוסיפה כי אף נציגה שדיברה אתה לא ניסתה אפילו למצוא פתרון שיהיה לשביעות רצון שני הצדדים וכי כל האופציות שניתנו הינן לטובת החברה בלבד.

זוהי אמנם התביעה הייצוגית הראשונה שמוגשת נגד רשת סטודיו סי, אולם קיימים הליכים אחרים בבתי משפט השלום ובתי המשפט לתביעות קטנות שהתנהלו והוכרעו נגד הרשת בעניין זה. כבר ב-2013 פסק בית המשפט לתביעות קטנות כנגד הרשת, בעקבות תביעה שהוגשה על ידי יעל שטרן, שהייתה מנויה לסניף גבעת שמואל של הרשת ונתקלה בסירוב לאחר שהודיע על רצונה לבטל את המנוי בשל העתקת מקום מגוריה. במסגרת תביעה זו פסק בית המשפט כי על הרשת לשלם קנס בגובה של 2,988 שקלים לידי התובעת וזאת עבור כל אותם חודשים בהן גבתה ממנה הרשת דמי מנוי לאחר שהודיעה על רצונה לבטלו.

בימים אלה ההליך מצוי בשלב הסיכומים ובשבועות הקרובים לאחר השלמת סיכומי הצדדים צפויה הכרעת בית המשפט בדבר אישור התובענה.

מסטודיו סי נמסר בתגובה: "מדובר בניסיון להשפיע על החלטה שצפויה להינתן על ידי בית המשפט בקרוב. ממילא הכתבה עוסקת במצב חוקי שאינו רלוונטי כיום, ועל כן לא היה כל טעם בפרסומה. סטודיו סי תבהיר כי כל הטענות הנטענות בבקשה לאישור התביעה הייצוגיות מוכחשות מכל וכל ואלו מתבררות בין כתלי בית המשפט. מבלי לגרוע במי מטענותיה של סטודיו סי יצוין, כי בקשת האישור נסמכת על הנחה שגויה לפיה ללקוחות סטודיו סי עמדה זכות בדין לבטל את המנוי בכל עת ומכל סיבה שהיא. אולם, במועדים הרלוונטיים לבקשת האישור לא עמדה ללקוחות סטודיו סי זכות מעין זו בהתאם להוראות הדין ולהסכם עליו חתמו. סטודיו סי פעלה ופועלת בהתאם לחובות המוטלות עליה בדין. רשת סטודיו C משרתת כיום כ-25 אלף לקוחות מרוצות, מצויה עמן בקשר ישיר ותמיד שמחה להשיב על כל שאלה ולטפל בכל בעיה אשר מופנית אליה בדרכים מקובלות"

  • עוד באותו נושא:
  • סטודיו סי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully