וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה מתכננת מהפכה: מדדי המניות יורחבו מ-2016

רון שטיין

9.8.2015 / 12:09

בנוסף, בעוד שהרכבי מדדי המניות הכבדים - המעו"ף ות"א-75 - ייקבע לפי ערך השוק של המניות (כמו המצב היום), הרכב מדד היתר-50 ייקבע על-פי ערך השוק של החזקות הציבור

בניין הבורסה החדש בתל אביב, יוני 2014. דרור עינב
בניין הבורסה החדש בתל אביב, יוני 2014/דרור עינב

הפיתרון של יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה, לבעיית הנזילות ומחזורי המסחר הנמוכים בבורסה: שינוי המדדים, והרחבתם, כך שיותר מניות יוכנסו למדדים. אך לא רק זאת: בבורסה מתכננים לקבוע תקרת משקל נמוכה יותר; להוסיף מניות למאגר; להוסיף מניות לרוב המדדים; ולהוסיף עוד שני מדדים חדשים במשקל אחיד, בהם יינתן משקל זהה לכל המניות.

בראש ובראשונה מדובר על שינוי ניכר בהרכב המדדים המוכר, כך שמדד ת"א 25 יגדל ויהפוך למדד ת"א 35 ויכלול את המניות של 35 החברות הגדולות בבורסה. במקביל, מדד ת"א 75 יצמח גם הוא ויהפוך למדד ת"א 90, ומכאן שמדד ת"א 100 יתרחב למדד ת"א 125.

גם בקרב המניות הקטנות יותר יהיה שינוי ניכר במדדים, כשמדד היתר 50 יגדל ליתר 60 כשבנוסף לו ייווצר מדד חדש בבורסה: מדד "עמוד שדרה", מידקאפ 150, שישלב את מדדי היתר 60 ות"א 90. כמו כן, מדד היתר יובדל לחלוטין מהיתר היתר 60 ויכלול כ-126 חברות (נכון לעכשיו). כמו כן, הבורסה תשיק עוד מדד חדש, בלו-צ'יפ 12 שיהיו בו מגבלות ענפיות.

מדדי הבורסה. גלובס
מדדי הבורסה/גלובס

לא רק מספר החברות שנכללות במדדים המובילים ישתנה, אלא גם משקלן היחסי והמירבי של החברות בתוך המדדים. המשקל המקסימלי החדש לחברה שנכללת במדדים ת"א 35 ות"א 125 יהיה 4%, ולא 10% כפי שקבוע כיום. במדד ת"א נקסט 90 המשקל המקסימלי למניה של חברה מסוימת יהיה 2% מהמדד, כשהמניות הנסחרות במאגר יהיה 0.5% במקום 10% כיום, כמו שקיים עתה במדד ת"א 25 ות"א 100. במדדי ת"א 90 יתר 60 ות"א יתר מאגר יהיה המשקל המקסימלי 2% מהמדד. במדדי המידקאפ והבלוצ'יפ משקל אחיד לכל מניה נסחרת.

בבורסה מסבירים כי הרפורמה במדדי המניות הינה לפי שעה "הצעה הראשונית שהולכת לדיאלוג עם השוק, משום זיהוי בעיה ורצון לשנות". על פי הערכות, היישום של זה אמור להיות תוך כשנה.

מחלקת מסחר נגזרים ומדדים, מובילה את רפורמת המדדים בבורסה. המהלך נעשה על רקע ההתייבשות של הבורסה בשנים האחרונות, בצל כך שיותר מ-200 חברות (כ-30%) עזבו את הבורסה ב-7 השנים האחרונות, לעומת כ-20 חברות שהצטרפו אליה. כמו כן, כשליש מהמניות שנסחרות כיום נמצאות בסיכון - כשהמניות של 25 חברות נמצאות ברשימת השימור וכ-132 ברשימת המועמדות לדלי סחירות.

מבחינת הבורסה, היעד הראשון ברפורמה זו הוא "הפחתת הסיכון למשקיעים ולעוקבי מדדים, לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים של שיטת המדדים ואופן ניהולם והתאמתם טוב יותר למשקיעים הזרים. ימי העדכון יתאימו למשקיעים הזרים - ימי מסחר בניו יורק. כמו כן תהיה הגדלה משמעותית בשווי החזקות הציבור של אוכלוסיית המדדים, ומקווים שזה יביא גם לשיפור באטרקטיביות לחברות עצמן", טוענים שם, ומוסיפים שהם "מקווים שזה יגדיל את העניין וההשקעות בחברות שקטנות מדי בשביל המדדים היום". מדוע? בבורסה יודעים לספר ש"שליש מהסחירות במניות בבורסה נעשה באמצעות תעודות הסל כאשר כ-98% מהמסחר במניות נעשה במניות של חברות שנכללות במדדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
מדדי הבורסה. גלובס
מדדי הבורסה/גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully