וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי אנתרופולוגיה יישומית: מחקר תרבויות זרות ועד ניהול השיווק

17.8.2015 / 8:30

תואר ראשון בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה יפתח בפניכם עולם ידע חדש ומרתק - ובמקביל יכשיר אתכם למגוון תפקידים בארגונים מובילים במשק

ריקוד שבטי אפריקני. ShutterStock
להכיר תרבויות רחוקות/ShutterStock

כשאתם חושבים על אנתרופולוגים אתם בוודאי מדמיינים חוקרים נועזים בחאקי, שמתערים בקרבם של שבטים ילידיים בארצות רחוקות, משתתפים בטקסים מסעירים, טועמים מאכלים מפתיעים ומתעדים את רשמיהם; הכול למען המדע. גם אם הדימוי הזה אולי נראה מיושן מעט למאה ה-21, מדע האנתרופולוגיה עצמו – הוא חקר האדם - רלוונטי מתמיד. כיום הוא לא מתמקד רק בשבטים מרוחקים ואקזוטיים, אלא גם בתרבויות ובחברות שכל אחד ואחד מאתנו מכיר או אף מהווה חלק מהן – בעולם הממשי ואפילו בעולם הדיגיטלי.

אם אתם מתלבטים מה ללמוד לתואר ראשון, כדאי שתדעו שמעבר לכך שמדובר בתחום מחקר מרתק מאין כמותו, לשיטות העבודה של האנתרופולוגים יש כיום מקום חשוב בשוק העבודה. תואר ראשון בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה יפתח בפניכם עולם ידע חדש - ובמקביל יכשיר אתכם למגוון תפקידים בארגונים מובילים במשק.

"במקום שבו יש אנשים - יש ערך באנתרופולוגיה", מסביר ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באקדמית עמק יזרעאל, פרופ' יוני מזרחי. "בתכנית הלימודים באנתרופולוגיה באקדמית עמק יזרעאל אנו מבקשים לשלב בין שני דברים: מצד אחד למידה מעמיקה של האדם כבעל חיים ביולוגי וכתוצר אבולוציוני, מצד שני האדם כיצור תרבותי-חברתי, ואל מול שני אלה, מרחב הסייבר כמקום מפגש.

"אנו רואים באנתרופולוגיה תחום יישומי שערכו רב. כאנתרופולוג אני עוסק היום בנושאי דייטינג ברשת, בנושאים ביטחוניים, בשיווק וקידום תוכן ואתרים באינטרנט, בהתנהגויות צרכניות ברשת, ואפילו בשימוש בתובנות מתחום הפסיכולוגיה של האישיות להבנת משתמשים במרחב הסייבר".

בלי דעות קדומות

האנתרופולוגים חוקרים חברות ותרבויות אנושיות, בעבר ובהווה. הם מתעניינים בתבניות ובמנהגים האופייניים לכל תרבות ותרבות. איך בני תרבות מסוימת תופסים נושאים כמו גיל, מגדר ומיניות? מהם הסמלים והטקסים החשובים להם? כל זאת, בהנחה, כמובן, שלא כל התרבויות הן אותו הדבר; האנתרופולוג אף עשוי לעמוד על מה שמשותף לנו כבני אדם לעומת מה שמייחד את הקבוצות השונות.

אחד הכלים המחקריים החשובים ביותר של האנתרופולוגים - כלי שמבדיל אותם מחוקרים אחרים במדעי החברה - הוא התצפית המשתתפת. בתצפית "רגילה", החוקר יושב בצד, מתעד את מה שהוא רואה ומנסה לארגן את הממצאים לפי תובנות שהוא הביא אתו מהבית. בתצפית משתתפת, החוקר מגיע ללא דעות קדומות לגבי מה שהוא עתיד לראות. הוא מצטרף לקבוצה שמהווה את מושא המחקר שלו ומבלה עמה זמן מה, בניסיון לחלץ את הדפוסים והתבניות מתוך ההתרחשות עצמה. כך לדוגמה, אחד מסיפורי "מורשת הקרב" המפורסמים בתולדות האנתרופולוגיה הוא סיפורו של החוקר האמריקני קליפורד גירץ, שתיאר בשנות ה-50 את קרבות התרנגולים באי האינדונזי באלי. גירץ נכח בקרב שפוצץ על ידי המשטרה ונאלץ לברוח ולהסתתר יחד עם הגברים המקומיים – חוויה ש"שברה את הקרח" בין החוקר לבין הבאלינזים, אפשרה לו להתקרב אליהם ולערוך את מחקריו פורצי הדרך.

אנתרופולוגיה בשוק העבודה

אם יצא לכם להסתובב בעולם ואם אתם רוצים לדעת עוד על חייהם של אנשים אחרים בכל רחבי הגלובוס, לימודי האנתרופולוגיה יחשפו אתכם לתרבויות מגוונות ומסקרנות. לימודים אלו גם יחדדו את החושים האינטלקטואליים שלכם; הכללים שמארגנים את מה שקורה סביבנו כבר לא יהיו "שקופים" ומובנים מאליהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קניות בסופר. ShutterStock
מה הצרכנים רוצים?/ShutterStock

נוסף על כך, האנתרופולוגיה היישומית תצייד אתכם בכישורים שיש להם ביקוש רב בחברות גדולות במשק. מטרתם של האנתרופולוגים היישומיים היא להפעיל את הכלים המחקריים כדי לפתור בעיות בעולם האמיתי. כך לדוגמה, ארגונים נעזרים בשירותיהם של אנתרופולוגים כדי להתמודד עם קשיים שהם נתקלים בהם, קשיים שקשורים לתרבות הארגונית ועלולים להוביל למשברים של ממש, כמו גל עזיבת עובדים או ירידה בתפוקה. האנתרופולוג יראיין את האנשים בארגון ויערוך תצפיות במטרה לפצח את הבעיה ולהמליץ על צעדים לשיפור.

תחום משגשג נוסף שבו דרושים אנתרופולוגים יישומיים הוא תחום השיווק. כדי למכור, חברות צריכות להבין את קהל הצרכנים שלהם – איך הם חושבים? באילו ערכים הם דוגלים? - וכאן נכנסים לתמונה האנתרופולוגים, שניסוח חד ומדויק של משמעויות תרבותיות הוא המומחיות שהם. גם בעולם ההיי-טק כבר מזמן הבינו את הערך המוסף שמביאים אתם האנתרופולוגים בהבנת קהילות המשתמשים, ומרבים להיעזר בהם. כבוגרי התואר, תוכלו להשתלב בתעשייה, כיועצים בתחום ניהול המשאב האנושי ובתחום השיווק, וכך גם במגזר הציבורי ובעמותות ובארגונים שונים.

כשתרבות פוגשת חברה
אנתרופולוגיה באקדמית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully