וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס הכנסה: זיוף החשבוניות גדל לממדים מדאיגים

אבי שמול

1.10.2002 / 7:40

במס הכנסה אומרים כי בשל הקלות שבביצוע העבירות והכסף הקל שבצדן, נכנסו גורמים פליליים מאורגנים לתחום החשבוניות הפיקטיוויות



"היקף השימוש בחשבוניות מס מזויפות בישראל גבר בשנה האחרונה, והגיע לממדים מדאיגים. מדובר בתעשייה המפרנסת עשרות מפיצים ורשת של עשרות מתווכים" - כך אומר סגן נציבת מס ההכנסה לחקירות, ג'קי מצא. בניסיון להילחם בתופעה, הוסיף, הושג סיכום עם סגן מנהל אגף המכס והמע"מ לחקירות ומודיעין, זוהר יום-טוב, על הידוק שיתוף הפעולה. במסגרת זו החלו לפעול צוותי חקירה מיוחדים שבהם משתתפים שני הגופים. מספרם של צוותי חקירה אלה יגדל בעתיד הקרוב לקראת ביצוע מעצרים והגשת כתבי אישום.



מצא מעדיף שלא לנקוב בהיקף הכספי של תופעת החשבוניות המזויפות, אך מציין כי היא גורמת לפגיעה ניכרת בכלכלה. "להערכתנו, נוסף על המפיצים והמתווכים התפתו עשרות לקוחות לרכוש חשבוניות מזויפות. אחת הסיבות להיקף התופעה היא פשטות הפעילות. עם זאת, גם לא קשה לגלות ולזהות אותה. הניסיון מוכיח כי לאחר שזיהינו אדם אחד המעורב ברשת להפצת חשבוניות, אנחנו מגיעים לכל היתר. המערכת מתייחסת בחומרה רבה לכל מקרה כזה. מי שמשתמש בחשבונית פיקטיווית אחת בעסקה של 20 מיליון שקל, מפחית גבייה בסכום של 7 מיליון שקל. אי אפשר למגר את התופעה, אבל נוכל להקטין אותה".



הפעילות העיקרית של מס ההכנסה התמקדה עד כה במחוז חיפה והצפון, וכללה פיענוח ומיפוי של מוקדי ההונאה. "קיימים שלושה צירים מרכזיים שבהם פועלת תעשייה זו - המפיץ, המתווך ובעל העסק", אומר ראש משרד החקירות של מס הכנסה בחיפה והצפון, יעקב שובזק.



"המפיץ הוא היצרן של החשבוניות הנמכרות לבעל עסק באמצעות מתווך, ביחידות בודדות או בפנקסים. כדי לפעול כיאות, הוא עושה שימוש בשמה של חברה המופיעה אצל רשם החברות, מצטייד באישור מרואה חשבון על ניהול פנקסים ומחזיק באישור לניכוי מס מופחת במקור עד 1% או אפילו 0%.



"החוליה הבאה היא המתווך, או איש יחסי הציבור, המעביר את החשבוניות לבעלי העסקים תמורת אחוזים מהסכומים שיופיעו בהן. כאשר לקוח דורש חשבונית תמורת כסף ששילם לו, בעל העסק מספק ללקוח חשבונית פיקטיווית. בכך נמנע בעל העסק מלדווח למס הכנסה על ביצוע העסקה ולא מתבצעת בגינה גבייה. בעל העסק גם יכול להזמין מהמתווך חשבונית שעליה נכתב כל סכום שנראה לו הגיוני, ולהגיש אותה למס הכנסה לצורך החזר הוצאות.



"זהו שוד בנעלי בית של הקופה הציבורית. בחודשים האחרונים בוצעו פעולות חקירה גלויה נגד 7 חשודים מהצפון. לדוגמה, בכתב אישום שהגשנו לאחרונה נחשף קבלן מאזור נצרת שהצהיר על עסקה שלא בוצעה בהיקף של 2 מיליון שקל".



במס הכנסה מעריכים כי המיתון הגביר את המוטיווציה לביצוע העבירה, בייחוד בקרב אזרחים שנקלעו לחובות. שובזק: "אדם הנתון בחובות קונה חשבונית פיקטיווית ופועל בכסות חדשה, המצוינת בחשבונית. בנוסף, הוא יכול לקנות מיצרן החשבוניות הפיקטיוויות טופס ניכוי מס במקור, וכאשר הוא מבצע עסקה או עבודה בעבור לקוח הוא גם פטור מתשלום המס.



"סוחר כזה, שכאמור מסובך בחובות, לא היה מקבל ממס הכנסה אישור על ניכוי מס במקור. בנוסף, קיים חשש שמס הכנסה היה מעקל חלק מהתקבולים שלו. הוא היה נדרש לתת חשבונית אישית ולשלם מע"מ. על אופיים של המעורבים ניתן ללמוד מכך שמרביתם רשומים כמקבלי הבטחת הכנסה. אין גבול לחוצפה".



החקירות כוללות בדיקת ניירת יסודית, איסוף ראיות פיסיות מהשטח ועבודה מקיפה במאגרי נתונים ממוחשבים המשתכללים משנה לשנה. "באמצעות פעולות פשוטות יחסית, ניתן להגיע לזיהוי כמעט ודאי של עסקים המפיצים חשבוניות פיקטיוויות", אומר שובזק.



בשל הקלות שבביצוע העבירות והכסף הקל שבצדן, נכנסו גורמים פליליים מאורגנים לתחום החשבוניות הפיקטיוויות. שובזק: "היו מקרים שבעלי עסקים פנו אלינו לאחר שגילו כי הסתבכו עם העולם התחתון. כך, יש מתווכים המציעים כי אם בעל העסק ירכוש מהם ולא מאדם אחר חשבוניות פיקטיוויות, הוא ישלם אחוזים נמוכים יותר. קיימים גם מקרים שבהם מאיימים על מי שרוצה לסיים את ההתקשרות שבשיחת טלפון אחת ידווחו על מעשיו למס הכנסה. בעל עסק שהסתבך ברשת יתקשה מאוד להשתחרר ממנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully