וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירון-אלדר: גביית המס בספטמבר נמוכה ב-10% מזו בחודש המקביל ב-2001

מוטי בסוק

1.10.2002 / 7:59

לדברי נציבת מס הכנסה, אלפי אזרחים הקימו חברות כדי להתחמק מהעלאת המסים האחרונה



"גביית המסים בספטמבר, על פי הנתונים שהצטברו בידינו עתה, נמוכה בכ-10% מהגבייה בספטמבר בשנה שעברה, בדומה להתפתחות הגבייה במשך כל 2002" - כך אמרה אתמול נציבת מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, עו"ד טלי ירון-אלדר.



לדבריה, "הגבייה בספטמבר האחרון אינה טובה כמו הגבייה ביולי השנה, שהיתה טובה מהממוצע, ואינה רעה כמו הגבייה באוגוסט, שהיתה רעה מהממוצע". בספטמבר 2001 נרשמה גביית מס הכנסה ומסי מקרקעין מרשימה, 7.300 מיליארד שקל - כמעט כמו הגבייה בספטמבר 2000, שהגיעה ל-7.331 מיליארד שקל. באוגוסט 2002 נרשמה גביית מס הכנסה ומסי מקרקעין מאכזבת, 5.826 מיליארד שקל, שהיתה נמוכה ב-20.8% מהגבייה באותו חודש ב-2001.



ביולי 2002 היתה הגבייה, 7.900 מיליארד שקל, נמוכה ב-0.6% בלבד בהשוואה לאותו חודש ב-2001. ביוני 2002 היתה הגבייה נמוכה ב-13.6%, במאי נמוכה ב-13.7% ובאפריל נמוכה ב-9.6% לעומת החודשים המקבילים ב-2001.



בשל חופשת סוכות ועיצומי העובדים במס הכנסה, ציינה ירון-אלדר, חסרים עדיין בידיה נתוני הגבייה ל-4 הימים האחרונים של ספטמבר, ואלה עשויים לשנות במידה מסוימת את תמונת הגבייה בכל החודש. מנכ"ל האוצר, אוהד מראני, אמר באחרונה כי בקופת המסים חסרים 1 מיליארד שקל. נתון זה, ציינה, לא ישתנה גם לאחר שיפורסמו נתוני ספטמבר. לדבריה, סטייה של 1 מיליארד שקל, שני שליש אחוז, כשמדובר בגבייה שנתית של 150 מיליארד שקל, היא בהחלט בתחום השגיאה והסבירות.



נציבת מס הכנסה הוסיפה כי העלאת המסים הישירים - בעיקר הביטוח הלאומי ומס בריאות - לא הובילה, בניגוד להערכות מוקדמות, למרד מסים. ואולם השביתה במס הכנסה גרמה לכך שאין כיום כמעט אנשי מס בשטח, והדבר יוצר בעיות. אזרחים הנוהגים לשלם מס כחוק, בצורה מסודרת, ממשיכים לשלם. אלה שאינם נוהגים לשלם מס בצורה מוסדרת ויודעים כי בשטח פועלים אנשי מס מעטים מבעבר, ובד בבד עת נתונים בקשיים כלכליים, מקפידים פחות על תשלום המסים במועד. לדבריה, מורגשת תופעה של אנשים הנתונים בקשיים כלכליות שאומרים "תחילה נדאג לאוכל לילדים ולאחר מכן נשלם את המסים". כשהעיצומים יסתיימו מתכוונים בנציבות להקפיד יותר על מגזר זה. יהיו יותר מבצעי אכיפה, חקירות, הוצאה לפועל וגם פרסום הפעולות ברבים.



ירון-אלדר אמרה כי מאות ואולי אלפי אזרחים - ולא עשרות אלפים כפי שנטען - הקימו חברות כדי להתחמק מהעלאת המסים האחרונה (ביטול תקרת הביטוח הלאומי). מדובר בעיקר בשכירים בעלי מקצועות חופשיים כגון עורכי דין, רואי חשבון ורופאים. ירון-אלדר הבהירה כי צעד זה עלול להתברר כטעות לגבי רבים מהם, מכיוון שהוא ימנע מהם בפועל חיסכון לטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully