וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהדי הכדורגל מוחים: המזון במזנונים יקר מדי

24.8.2015 / 11:47

אחרי שבשנה שעברה הצליחה מחאת האוהדים להביא להוזלת מחירי כרטיסי הכדורגל פתחו אוהדים במחאה חדשה נגד המחירים במזנונים. בעלי המזנונים: "ביחס למחירי המוצרים במקומות בילוי אחרים בארץ - המחירים סבירים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזנון באצטדיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

100 שקלים - זו כנראה תהיה העלות הממוצעת לבילוי עם שני ילדים (לא כולל מחירי הכרטיסים עצמם) באחד מאצטדיוני הכדורגל בהם תבקרו במהלך עונת המשחקים שנפתחה רשמית ביום שבת. אוהדי הכדורגל ברחבי הארץ לא ממש הופתעו לגלות, שגם השנה יאלצו לשלם לא מעט עבור מוצרים הנמכרים במזנוני המזון הפועלים באצטדיונים. העלות הגבוהה של המוצרים, אותה נאלץ לשלם ציבור האוהדים, גררה כבר בשנה שעברה קריאות לחרם צרכנים על המזנונים. אלא שהשנה החליטו מספר אוהדים, לקחת את המחאה צעד אחד קדימה ולמצות את כל האפשרויות הקיימות, עד שיביאו להורדה במחירים.

אחד מיוזמי המחאה של השנה שעברה, הוא יניב סילוביסקי (23) מרחובות, שכאוהד כדורגל המבלה מדי שבוע באצטדיונים, מאס במחירים הגבוהים והחליט עם תחילת עונת הכדורגל הנוכחית, לעורר את המחאה מחדש. "ציבור צרכני הספורט בישראל נאלץ לשלם סכומים בלתי הגיוניים עבור מוצרי צריכה בסיסיים כשחווית הספורט צריכה להיות נגישה לכלל ולא לעשירים בלבד", אומר סילוביסקי ומוסיף כי "אנו קוראים לעיריות להרים את הכפפה ולהכניס מוצרי בסיס לפיקוח, כך שגם העירייה תוכל לאכוף את המחירים וגם הצרכן הפשוט ייהנה ממחיר ההוגן".

סילוביסקי, שפתח דף פייסבוק תחת השם "חרם צרכנים על מזנונים", החליט לקדם את מחאת מחירי המזנונים בעקבות מחאה נוספת שתפסה תאוצה בעונת המשחקים שעברה ועוררה הד ענק - מחאת מחירי הכרטיסים. דן מימרון (28), שיזם וקידם את מחאת "כרטיס לכל כיס", מסביר כי האוהדים הבינו את הכוח הצרכני שיש להם בעיקר בשל הצלחת המחאה והעובדה שהיא הביאה להוזלה בעלויות כרטיסי המשחקים. לכן, החליט מימרון לחבור לסילוביסקי למחאה נוספת, כדי לנסות ולהביא בשנית להורדת מחירים, הפעם של המוצרים במזנונים.

בנוסף יוצאים האוהדים נגד איכות המוצרים הירודה המסופקת לדבריהם על ידי הזכיינים. לטענת סילוביסקי, "כדי להיערך להגעתם של 15 אלף אוהדים מפעילי המזנונים מוזגים את כוסות המשקה מראש והן עומדות לפעמים מספר שעות באוויר הפתוח מה שמוריד מאיכותן". מלבד זאת מציין סילוביסקי כי כוסות המשקה נמזגות מבקבוקי 1.5 ליטר שעלותם היחסית נמוכה ולכן הרווח על כל כוס גבוה במיוחד.

כדי לבדוק את הטענות ערכה וואלה! צרכנות בשיתוף המועצה לצרכנות בדיקה במספר אצטדיונים ברחבי הארץ. הבדיקה העלתה כי ברוב המקרים, מחירי המוצרים נותרו כפי שהיו בשנה שעברה ורק במקרים בודדים נרשמה הוזלה. כך למשל נמכרת גם השנה, כוס קולה (330 מ"ל) במחיר אחיד של 10 שקלים בכל האצטדיונים ומחירה של נקניקיה בלחמנייה לא השתנה וינוע בטווח של 15-20 שקלים. עבור טילון תאלצו להיפרד גם כן מ 10-15 שקלים ועד שקופיקס תיכנס לעסקי האצטדיונים, נראה שגם עבור כוס קפה תצטרכו לשלם 8-12 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצל המחאות, נראה כי שני הישגים כבר כן נרשמו עד כה בנושא. האחד, ביוזמת עיריית תל אביב, שהפעילה תפריט מזנון מפוקח בהיכל הכדורסל "דרייב אין" שבעיר ובו ימכרו כלל המוצרים בעלות רף של עד 12 שקלים. הישג נוסף הוא של אוהדי קבוצות הכדורגל בתל אביב, שהצליחו לאחרונה, לאחר שיתוף פעולה עם מפעילת זכיינות המזנון באצטדיון בלומפילד, להביא להורדת מחירים של מספר מוצרים מצומצם. כך למשל, פיתה עם חומוס ובייגלה אמריקני יימכרו בעלות של 8 שקלים במקום 10 שקלים וכן כוס מים 330 מ"ל תוצע ב-5 שקלים במקום 10 שקלים. מימרון שהיה חלק מהמהלך, מספר כי שיתופי פעולה מסוג זה הם נדירים, שכן ברבים מהמקרים מפעילי הזכיינות נרתעים מפגישה עם האוהדים, בעיקר כי אינם באמת מעוניינים להוריד את המחירים במזנונים.

יש לציין כי מזנוני האוכל באצטדיוני הספורט מופעלים על ידי זכיינים פרטיים שאינם כפופים לשום גוף באשר לקביעת מחירי המוצרים. בחירת הזכיינים נעשית על ידי מכרז שמפרסמות העיריות אחת לתקופה והזכיינית שנבחרת יכולה לפעול תחת חוזה קבוע למשך מספר שנים. דורון להב, בעלי חברת "נטו אינווסטמנט" המנהלת את מזנוני המזון המופעלים באצטדיון בלומפילד, ה"מושבה" בפתח תקווה וסמי עופר בחיפה, אינו מבין מדוע צריך למחות על כוס קולה ב-10 שקלים. לדבריו "מחירי המוצרים לא השתנו כבר למעלה מ-8 שנים, למרות העלייה המתמשכת של הזכיינים בתשלומי הארנונה, שכר העובדים ומחירי החשמל". הוא מסביר כי ביחס למחירי המוצרים במקומות בילוי אחרים בארץ, דוגמת בתי קולנוע, המזנונים באצטדיונים מציעים מחירים סבירים וכי בניגוד לאותם המקומות, בשל אופי הפעילות של אצטדיוני הכדורגל, מרבית המזנונים פועלים רק יום אחד בשבוע, דבר שמקשה עוד יותר על האפשרות להוזיל את המחירים הנוכחיים.

טיעוניו של להב באשר לעלות המוצרים במזנונים ביחס למקומות בילוי אחרים, אולי נכונים, אבל העובדה ש"חוק הפופקורן" שנכנס לתוקף בשנה שעברה אינו תקף באצטדיונים, יכולה להוות בעיה נוספת עבור האוהדים. בשנה שעברה נכנס לתוקפו החוק המאפשר לצרכנים להכניס לאולמות הבידור מוצרי מזון ושתייה ובכך להימנע מתשלומים מופרזים במזנונים, אלא שחוק זה אינו תקף עבור ציבור אוהדי הספורט, עקב שיקולי אבטחה ודרישות משטרת ישראל. עובדה זו הופכת את אוהדי הכדורגל ל"צרכנים שבויים" ואינם מותירה להם אפשרות אחרת מלבד רכישת מוצרי מזון ושתייה במזנונים.

כדי לנסות ולהציף את הנושא, יערכו ביום חמישי הקרוב, מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג ויוזם המחאה, יניב סילוביסקי, פגישה עם נציגי משטרת ישראל על מנת לנסות ולמצוא דרך בה יוכלו האוהדים להכניס מזון ושתייה למגרשים מבלי שיהוו איום מבחינה בטיחותית. פעולה זו מצטרפת לשורה של מפגשים שכבר נערכו ומתכננים להיערך בין נציגי המועצה והאוהדים לבין ראשי ראשויות, שיש בכוחם לסייע ולהביא להורדה במחירי המזנונים, כשאחת הדרכים המהירות הן הורדת עלויות השכירות של הזכיינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully