וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בבורסות בסין - לא להשקיע מתוך פאניקה

24.8.2015 / 15:15

הבורסה בשנחאי צללה בעוד 8.49% לשפל שנתי. פיחות היואן הסיני וחולשת כלכלות אירופה ואסיה גורמת לירידות שערים חדות במניות ברחבי העולם. מתי השווקים יירגעו? האם נוצרה הזדמנות קנייה?

הבוקר צנחה הבורסה בשנחאי בעוד 8.49% לאחר שבשבוע שעבר היא איבדה כ-12% מערכה בתוך ימים ספורים. שנחאי הפגינה חולשה מתמשכת במסחר כבר כחודש ואולם ההתמוטטות במדדי המניות התחזקה מרגע שהממשל הסיני ביצע פיחות במטבע היואן בשיעור של 2% דבר שגרם למשקיעים זרים ומקומיים לחשוש שפיחותים נוספים יגיעו בקרוב. חוסר האמון בנתוני הכלכלה הסינית, בעיקר לגבי שיעורי הצמיחה המדווחים של 7% לשנה, חלחל לקרנות וגופים מוסדיים ברחבי העולם וכך נוצר כדור שלג בו שנחאי נופלת למרות שממשלת סין הצהירה על צעדים לבלימת התופעה בצורת הזרמת הון מאסיבית לשווקים באמצעות מתן רשות לקרנות פנסיה וגורמים מוסדיים להשקיע עד 30% מכספם במניות דבר שהיה אסור עד לפני ימים בודדים. גם ההצהרות של אנשי הבנק המרכזי בסין לצד בכירי הממשל לא מיתנו את הבהלה והירידות בשנחאי.

הירידות בסין לצד חששות ברורים להאטה כלכלית אולי אף לדפלציה ומיתון במדינות נוספות, יצרו תגובות אפקט שרשרת קשות ברחבי העולם. הכלכלה הסינית נחשבה לקטר של צמיחה שמשתמש בסחורות רבות להרחבת התעשייה והייצוא. ברגע שהצמיחה אינה ברורה מחירי מרבית הסחורות בעולם הושפעו ומחירן ירד. לסינים יש השפעה מכרעת על צריכת מחירי האנרגיה והמתכות המשמשות לתעשייה ומרגע שקיים חשש לירידה בצמיחה הייתה לכך השפעה ישירה על ירידת מחירי הסחורות החל מדלק ועבור למוצרים למזון או מתכות יקרות. אם מצרפים לחולשה הסינית את המצב הכלכלי השברירי באירופה והחולשה באסיה (יפן) מתקבלת תמונה קודרת שמתבטאת בירידות במניות. סין הפכה בשנים האחרונות לכלכלה בה הצריכה הפנימית מהווה מרכיב חשוב בכלכלה העולמית בגלל הצמיחה וההכנסות הפנויות של הסינים. כך לדוגמא חברת "אפל" (שמניותיה בוול סטריט ירדו בכ-30% בשבועות האחרונים) האמריקאית בנתה על הצריכה הסינית כגורם שיזרז את מכירת מכשירי האייפון והקדישה לשיווק בסין מאמצים שיווקיים רבים. אפל, כמו חברות רבות אחרות מהמערב, בנתה על שיעורי צמיחה גבוהים בסין שיגבירו את מכירותיה. לנוכח בורסת שנחאי המתמוטטת תחזיות אפל עלולות להתגלות כאופטימיות וכך מניית אפל שנסחרת בוול סטריט עלולה להמשיך ולהישחק כיוון שהמשקיעים יתקשו להאמין שהצמיחה במכירת האייפונים תגיע מהסינים. בכלל קיימת תחושת חוסר אמון בקברניטי הכלכלה הסינית.

להוציא את ארה"ב מרבית כלכלות העולם נמצאות במצב של צמיחה נמוכה עד אפסית. גרמניה מחזיקה את גוש האירו במאמץ רב, יפן מתקשה להתאושש כבר שנים, רוסיה תחת סנקציות בגלל אוקראינה, מדינות הנפט סובלות ממחיר חבית דלק שנע סביב 40 עד41 דולר. לאחרונה, מפלס החששות העולמי גואה. גם בתל אביב כמובן הנפילות בבורסה בימים האחרונים החריפו לאורך כל המניות המובילות מהבנקים ועד למיטב התעשייה. הצמיחה ברבעון השני גם אצלנו הייתה נמוכה מהצפוי. המשקיעים בישראל ממתינים לנגידת בנק ישראל בהחלטה על הריבית.

הרבית האפסית מאבדת אפקטיביות

הכלכלה העולמית והבורסות נהנו מאז משבר 2008 מריבית אפסית במטרה לאושש את הפעילות העסקית. הריבית האפסית הייתה אמורה לתרום יותר מכפי שתרמה לשיפור כלכלי. בארה"ב השיפור הורגש משמעותית יותר משאר העולם ובחצי השנה החולפת החלו דיוני הפדרל רזרב (הבנק המרכזי) האמריקאי בנושא העלאת הריבית מרמה כמעט אפסית ליעד מתוכנן של סביב כחצי אחוז בסוף 2015. על פי הערכות הפד אמור היה להתחיל בהעלאת ריבית אולי כבר בספטמבר וסביר שבוודאות ברורה יותר באוקטובר הקרוב. עליית הריבית לאור המצב בשווקים אינה ברורה כיום והיא מעוררת חששות שתגרום להחמרת הירידות אף שמדובר בשינוי מינורי. אפקט הריבית האפסית אם כך מאבד בהדרגה אפקטיביות.

קברניטי הכלכלה והנגידים מתלבטים כיצד לנהוג לגבי הריבית (גם בבנק ישראל מתלבטים) וחוששים שהצמיחה השברירית תיהפך לשלילית וההשלכות לכך יכולות להיות הרסניות. גם המשקיעים מתלבטים, מי שלא הזדרז למכור בימים קודמים שואל את עצמו האם כדאי למכור עכשיו ולחתוך הפסד והעיקר לצאת מהשווקים לפחות עד שהתמונה תתבהר. היועצים שמתראיינים בתקשורת מספקים שלל תשובות להלן הציטוטים – "חכו, אל תמכרו מניות", "זה תיקון לא שינוי מגמה", "הכסף החכם קונה מניות דווקא בירידות חדות" וגם ישנם כאלה שמזהירים במפורש – "אל תיכנסו למניות התיקון יהיה חד".

למשקיע הנבון בעת הזאת מומלץ להכניס למערכת השיקולים שלו מספר נתונים שישפיעו על החלטתו כיצד לנהוג בהשקעותיו – האם אני משקיע לטווח ארוך או קצר? האם מדובר בחיסכון או בכסף שאזדקק בקרוב למחייתי? מה מידת הסיכון, אם בכלל, שאני מוכן לקחת במניות? מה גובה ההפסד שאני יכול לספוג? לאחר שעניתם על השאלות כדאי גם לבדוק את תיק המניות שלכם. האם יש לכם מניות מסוכנות יחסית (ביומד, נפט, סחורות) או חברות של כלכלה בסיסית (צריכה, בריאות, תעופה). קבלו החלטות שקולות לא בפאניקה אלא מתוך שיקול דעת. זו כנראה העצה הנכונה למשקיע סביר בעת הנוכחית.

ליאת לבנת, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully