וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובים ופנסיה: מילון המושגים שיבאר לכם את המשבר בבורסות

26.8.2015 / 11:07

מה זה שוק דובי? מי מוכתר כגורו כלכלי? מה מודד מדד הפחד? ירידות השערים החדות ברחבי העולם זרקו לקידמת הבמה מושגים שלא תמיד מוכרים לכולם. פירשנו בשבילכם 10 מושגים מרכזיים

סוחרים בבורסה לניירות ערך בניו יורק לאחר הפסקת המסחר בשל תקלה, 8 ביולי 2015. רויטרס
סוחרים בבורסה לניירות ערך בניו יורק לאחר הפסקת המסחר בשל תקלה, 8 ביולי 2015/רויטרס

1. מדד הפחד (Vix): מדד המשקף את מידת החרדה של המשקיעים. בפועל הוא מודד את רמת התנודתיות של שערי המניות. נכון שתנודתיות יכולה להיות לשני הכיוונים ולאו דווקא לכיוון השלילי. אבל כאשר הבורסה יורדת, היא עושה זאת בתנודות חדות וקצרות, בעוד שתנועת העלייה איטית ומתונה. לכן "מדד הפחד" עולה בתקופה של ירידות.

2. דובים ופרים: הפר (לפעמים מתורגם גם ל"שור") מסמל עליות בבורסה, יש אומרים שהוא זכה לתפקידו בגלל מבטו המופנה לרוב מלמעלה למטה. הדוב מסמל את הירידות, ככל הנראה מאותה סיבה, אבל הפוך. בהתאם שוק פרי מתאפיין בעליות שערים, ושוק דובי הוא שוק יורד. כאשר ירידות המדדים מצטברות לשיעור של 20%, נוטים הסוחרים להכריז על השוק כ"פרי".


3. תיקון טכני: שינוי מגמה זמני בשערי המניות, המגיע בעקבות ירידות או עליות גדולות. הסוחרים מניחים שלאחר תנודה חריפה, מגיעים "תיקוני כיוון" שאינם בהכרח מעידים על שינוי המגמה הכללית של השוק. המונח מתייחס לרוב לעליה או ירידה המוגבלת לשיעור מצטבר של 10%. על השאלה אם המפולת האחרונה היא "תיקון טכני" או שינוי מגמה בשוק ניתן לענות בוודאות רק בדיעבד.

4. המניות הדואליות: מניות הנסחרות במקביל בבורסה של תל אביב ובבורסות אחרות, בעיקר בבורסה של ניו יורק. חלק מהמניות המרכזיות של תל אביב, כמו "טבע" "אלביט מערכות" ו"אופקו" הן דואליות, ולכן כאשר יש מפולת בניו יורק, הן יורדות בשיעורים דומים גם בתל אביב ומביאות לנו את המפולת "בשידור ישיר". זה כמובן עובד גם בכיוון ההפוך, ואנחנו "נהנים" גם מעליות שערים בוול סטריט.

מפעל טבע בשוהם. AP
טבע נסחרת גם בישראל וגם בארה"ב/AP

5. הבורסה של שנחאי: בימים כתיקונם מדובר בבורסה קטנה ושולית יחסית. משקיעים זרים כמעט שאינם פעילים בה, כללי המשחק והמסחר שלה שונים מהמקובל בבורסות המפותחות, שערי המניות נתונים למניפולציה של גורמים רבי כוח. עם זאת משמשת הבורסה הנידחת כאחד המדדים למצב הרוח הכלכלי בסין, ומכיוון מדובר בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, משפיעות התנודות החריפות של שנחאי שווקי העולם. וכששיעור הנפילות בשנחאי מצטבר ל-42%, כל העולם מזדעזע. כולל תל אביב.

6. הריבית: שערי המניות בבורסה מושפעים במידה רבה משערי הריבית הנקבעים על ידי הבנקים המרכזיים. כאשר הריבית במשק גבוהה, מעדיפים המשקיעים להשקיע באיגרות חוב שמנפיקה המדינה והן מבטיחות תשואה סבירה בסיכון נמוך. כאשר הריבית נמוכה, נאלצים המשקיעים לקחת סיכון ולהשקיע במניות ובאיגרות חוב מסוכנות כדי להשיג תשואה טובה על כספם. מכיוון שהריבית קרובה לאפס, גובר הסיכוי לעליה בריבית שתגרום למכירת מניות ולירידות נוספות בבורסה.


7. הפד: כינוי מקוצר ל"פדראל רזרב" – הבנק המרכזי של ארצות הברית, שהוא המוסד הפיננסי החשוב והמשפיע ביותר בכלכלה העולמית. הפד שולט בין היתר בריבית המכתיבה את שיקולי הסוחרים בוול סטריט שהיא הבורסה המרכזית של העולם, ובכמות הדולרים העולמית. הדו"חות והסקירות החודשיות של ראשי הפד הן התמרורים ומורי הדרך של כל משקיע מקצועי בשוק. בתשע השנים האחרונות נחשב הפד לידיד המשקיעים, בזכות מדיניות עקבית של הפחתת הריבית, שתרמה לעליות השערים בבורסות, וצעדים נוספים. לאחרונה מנסים המשקיעים לנחש את מועד שינוי המגמה – העלאת הריבית הראשונה מאז 2006.

8. הפנסיה שלנו: הרפורמה במערכת הפנסיה גרמה להסטת שליש מכספי החיסכון הפנסיוני לשוקי ההון. כמעט שליש מהכסף מושקע בשוקי המניות בישראל ובחו"ל, ומפולת הבורסה תפגע בחיסכון של כל מי שאינם נהנים מפנסיה תקציבית על חשבון קופת המדינה. חוסכים צעירים יכולים להתנחם בכל שבטווח הארוך תשתנה המגמה ויש סיכוי טוב שגם אפיק החיסכון המנייתי יניב תשואה נאה. חוסכים מבוגרים יותר אינם יכולים לסמוך על זה. מומלץ לכל גמלאי או מי שעתיד לצאת לגמלאות בחמש השנים הקרובות, לבדוק במה מושקע התיק הפנסיוני שלו ולוודא שהוא נמצא במסלול סולידי שאינו מושפע באפון מהותי מתנודות הבורסה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ונשיא הבנק האירופי מריו דראגי, אוגוסט 2014. AP
הפד הוא הגורם המרכזי בכלכלה העולמית. ג'נט ילן/AP

9. הגורו התורן: שוקי ההון העולמיים מעסיקים מיליוני מנהלי השקעות, פרשנים, מנתחים עיתונאים ומומחים מכל הסוגים. בכל רגע נתון אפשר לקרוא באמצעי התקשורת כל פרשנות ותחזית הגיונית ובלתי הגיונית. לאחר כל מפולת מתגלים פרשנים שהצליחו לחזות במדויק את האירועים. הם מוכתרים מיד כ"גורואים" והופכים לפרשנים מבוקשים בכל כתבה ותכנית אירוח. האמת היא שלרוב מדובר בניחושים מוצלחים. עד כה לא התגלתה דרך לחזות במדויק מפולות בשוק ההון. וההוכחה לכך שאיש מנביאי המפולת הקודמת לא הצליח לחזות את המפולת הנוכחית.

10. סיכון: איננו יכולים לחזות מפולות, איננו יודעים כמה זמן יימשכו עליות שערים או ירידות שעורים. אין לנו אפילו רשימה מדויקת של המניות שיעלו או יפלו. כל מה שאנחנו יכולים לעשות היא לבחור את רמת הסיכון של תיק ההשקעות, ולדבוק באסטרטגיה שבחרנו לאורך זמן. יש עדיין סיכוי להרוויח מהשקעה בבורסות, יש סיכון להפסד, והבחירה כולה שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully