וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי BDO מנסים להתאגד: "מתמחה מרוויח 4,650 שקל"

אלה לוי וינרב

3.9.2015 / 10:39

לאחר שבחודשים האחרונים החלו עובדי הפירמות הגדולות - ארנסט אנד יאנג, סומך וקסלמן - במהלכים להקמת ועד, גם ב-BDO החליטו להניע יוזמה דומה. יוזמי המהלך: "אין מספיק פינות עבודה, נאלצים לעבוד עם לפטופים"

עובדים ועובדות בחדר ישיבות. ShutterStock
עובדים ועובדות בחדר ישיבות/ShutterStock

זה לקח להם קצת זמן, אבל כחודשיים וחצי לאחר שחבריהם בפרימות הגדולות החלו במהלכים להקמת ועדי עובדים, נדבקו גם עובדי BDO-זיו-האפט ברוח ההתאגדות. הלילה קיבלו כל הפירמה מייל הקורא להם להצטרף למהלך של הקמת ועד עובדים במטרה לשפר את תנאי עבודתם. הטריגר למהלך, כך לטענת חלק מיוזמיו, היו העלאות השכר "המגוחכות" לטענתם, שניתנו לעובדים בחודש אוגוסט.

י' (השם שמור במערכת), מיוזמי המהלך, מספר על היבטי השכר, שבין היתר, הניעו את העובדים למהלך: "ככלל, במשרד היה נהוג לערוך שיחות שכר/הערכה ביולי, ובאוגוסט מתבצע עדכון שכר. מרבית העובדים מחולקים לשתי קבוצות של מתמחים - כאלה שמתחילים בינואר וכאלה שמתחילים באוגוסט - בהתאם לסבבי בחינות המועצה. שכר המינימום בפירמה לעובד חדש עומד על 4,650 שקל, בתוספת נסיעות. עם זה מתחיל עובד לאחר בחינות מועצה ותואר של 4 שנים - וזה השכר ההתחלתי הנמוך ביותר מבין המשרדים הגדולים.

"בעבר היה נהוג כי מי שמתחיל בינואר ובמועד ההעלאה צבר חצי שנת ותק, מקבל תוספת של 500-800 שקל, בהתאם להערכתו, ואולם השנה הוחלט לא להעלות לקבוצה זו את השכר, ולדחות את העלאת השכר לינואר, כאשר ישלימו שנת ותק. למעשה נוצר מצב שבו מתמחה משתכר שכר מינימום שנה שלמה, ואז בשנה השנייה להתמחותו הוא יקבל כ-1,000 שקל נוספים, מה שאומר שבסיום ההתמחות שכרו יהיה פחות מ-6,000 שקל". לדברי י' וחבריו בפירמה, מדובר בהרעת תנאי המתמחים לעומת העבר. "זוהי יצירת מדרוג חדש של רמות השכר בפירמה, שכן בעבר היה נהוג לסיים התמחות עם שכר של כ-7,000 שקלים", אומר י'.

עוד מוסיפים יוזמי המהלך, כי גם העלאות השכר לרואי החשבון היו "מגוחכות". לטענתם, מי שהשלים שנת ותק בפירמה, זכה להעלאה של 800-1000 שקל, ורואי חשבון עם ותק של שנתיים התמחות ועוד שנתיים כרואי חשבון - מקבלים כיום בפירמה שכר של כ-9,000 שקל ברוטו, "מקצה לקצה" (בסיס, נסיעות והבראה).

פסטה במיקרוגל"

יוזמי הקמת ועד העובדים ב-BDO, טוענים עוד כי גם במשרדם, בדומה למשרדים האחרים שפתחו במהלך להקמת ועד, תנאי העבודה הפיזיים מחפירים. בין היתר, הם התלוננו בפני "גלובס" על "היעדר פינות עבודה קבועות לעובדים זוטרים ורואי חשבון עם ותק של 4-5 שנים היושבים באותה פינת עבודה באופן ספייס אליה הגיעו ביומם הראשון בעבודה; היעדר מסכים וכולם למעשה עובדים עם לפטופים 14-15 אינץ' במשך שעות ארוכות בעבודה שרובה על אקסלים ופוגעת חד-משמעית בבריאות עיניהם.

"עובד שנשלח ללקוחות בערים שונות בארץ ובמרחק של עשרות קילומטר (בעיקר עובדי ביקורת הנמצאים אצל הלקוח ימים ואף שבועות) לא מקבלים החזר הוצאות עבור ארוחת צהריים ונאלצים לרכוש מכספם או לחילופין להביא כלי אוכל מהבית, מצב אבסורדי במיוחד כאשר אנו מגיעים לחברות היי-טק או אחרות, והעובדים של החברה יוצאים לאכול על חשבון החברה, ואנו נאלצים לחפש את המיקרוגל בו ניתן לחמם את הפסטה שהבאנו מהבית; היעדר קרן השתלמות גם למנהלים עם ותק של 5 שנים בפירמה; עובדים זוטרים נאלצים לשלם מכיסם עבור הוצאות נסיעה ללקוחות, ובכלל זה דלק לרכבים שכורים, ולהמתין להחזרים תקופה של חודשיים-שלושה - מצב המהווה מתן אשראי מהעובד לפירמה".

כל אלה, הביאו מספר צעירים בפירמה לפנות לחבריהם במייל, שכותרתו "בדיקת היתכנות להקמת ועד יציג לעובדי BDO", ובו הם פונים אליהם בבקשה להתאחד ולהתאגד. בין היתר, נכתב, במייל, כי "לקראת החגים הבאים עלינו לטובה ותחילתה של השנה החדשה, החלטנו ליזום מהלך שעשוי להוביל לשיפור ניכר בתנאי העסקתנו, התארגנות עובדים.בארגון המעסיק למעלה מ-1,200 עובדים, קיים פוטנציאל רב לשיפור תנאי העסקה בדרך של התאגדות. באמצעות ההתאגדות אנו מבקשים לדאוג לשיפור תנאי העסקתם של כלל העובדים בחברה".

יוזמי הקמת הוועד הבהירו כי הפנייה אינה מיועדת רק לעובדים שאינם מרוצים מתנאי העסקתם אלא לכלל העובדים, "שכן, האחריות החברתית שלנו כחלק מארגון, היא לדאוג לכך שנימצא בסביבת עבודה הוגנת וכי ניקח חלק בפעילות עסקית שהיא הוגנת גם כלפי העמיתים שלנו".

על-מנת לשכנע את חבריהם להצטרף למהלך, מסבירים יוזמי הוועד, כי רוח ההתאגדות שהשתלטה על המשק בכללותו הביאה לתוצאות חיוביות עבור עובדים בתחומים שונים. "איגודי העובדים שקמו בעת האחרונה במשק הישראלי הביאו לעליית שכר מיידית בשיעור של כ-5%-10% לכל דרגות הוותק, מתן מענקי חתימה ובונוסים, הגדלת מכסת ימי החופשה, מתן ימי בחירה, הגדלה של ההפרשות הסוציאליות על חשבון המעביד, סבסוד ארוחות צהריים, והכל תוך שיפור כולל בתנאי העבודה של כלל עובדי החברה", נכתב במייל.

היוזמים מבקשים מעובדים המעוניינים להתאגד לשלוח להם את פרטיהם, תוך הבטחה כי הפרטים יישארו חסויים, וכן התחייבות כי לא ייעשה בהם שימוש, אלא אם יוקם ועד. "אם נגיע ל-600 תומכים בתוך 60 ימים מהיום, נתקדם לשלב הבא על-ידי בחירת נציגות רשמית. אם לא נגיע ל-600 תומכים בזמן המוקצב, יושמדו הפרטים שנשלחו", הובטח במייל.

מ-BDO נמסר בתגובה: "הפירמה נוקטת שנים רבות במדיניות של טיפוח וקידום עובדיה ורואה בהם נדבך משמעותי וחשוב בפעילותה. כחלק מהתרבות הארגונית, הנהלת הפירמה הייתה בעבר, וכך גם תמשיך להיות, קשובה לעובדיה".

פועלים להשגת תמיכה של 50% מהעובדים

גל התאגדויות העובדים בפירמות רואי החשבון נחשף לראשונה ב"גלובס" לפני כחודשיים וחצי, כאשר עובדי פירמות שונות ב-"ביג 5" החלו פועלים להקמת ועד. כפי שנחשף ב"גלובס", הראשונים לפתוח במהלך היו עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג ישראל (EY ישראל). זאת, תוך העלאת טענות חמורות נגד הנהלת הפירמה בנוגע לשכר הנמוך ולתנאי העבודה. יום לאחר מכן, נפתח מהלך דומה גם בקרב עובדי פירמת רואי החשבון KPMG-סומך-חייקין, אף היא מהפירמות המובילות בישראל. בהמשך, תוך ימים ספורים פתחו במהלך להקמת ועד גם בפירמת רואי החשבון Pwc-קסלמן וקסלמן.

בהנהלות של פירמות רואי החשבון נמנעים מלהגיב בנוגע לרצון עובדיהם להתאגד, ולא נרשמו ניסיונות לסיכול המהלך, זאת על-פי גורמים מתוך הפירמות כדי להימנע מעבירה על החוק. לפי ההלכה הפסוקה, להנהלות החברות שעובדיהן מנסים להתאגד, אסור להתערב, לא כל שכן - לעשות פעולות לסיכול המהלך.

מנהלים ושותפים בפירמות השונות אמרו ל"גלובס", כי הם אינם "בעד או נגד" המהלך, אך הם מקווים כי אם יוקם וועד בפירמה שבראשותם, הוא לא יהיה מיליטנטי וכזה "שיתקע מקלות בגלגלים", אלא ועד שניתן יהיה לנהל איתו דיאלוג.

פירמת רואי החשבון EY ישראל, בראשות רו"ח רונן בראל, הנה הפירמה הגדולה והמובילה בישראל בפרמטרים של איכות ומספר החברות שהיא מבקרת (לפי דירוג 'גלובס' DUN'S 100); אחריה מככבת KPMG-סומך-חייקין, בראשות היו"ר רו"ח גד סומך והמנכ"ל ערן שלו; עוד בחמישייה המובילה: פירמת Deloitte ישראל, בראשות רו"ח אילן בירנפלד; פירמת PwC-קסלמן וקסלמן, בראשות רו"ח יוסי פילוס; ופירמת BDO-זיו-האפט, בראשות דני מרגלית.

5 הפירמות הגדולות מעסיקות יחד כ-2,200 רואי חשבון, ועוד כ-900-1,600 עובדים מקצועיים (אקדמאים) נוספים, בהם יועצי מס, כלכלנים, עורכי דין, מתמחים ועוד. בהתאם לחוק ההסכמים הקיבוציים, הקמת ועד עובדים דורשת הסכמה של לפחות 33.3% מעובדי המשרד. ואולם במרבית הפירמות מבקשים העובדים להגיע ל-50% בטרם הקמת ועד. ייתכן שתנאי זה שהציבו לעצמם מסכל את המהלך, ונכון להיום, טרם הוקם ועד באף אחת מן הפירמות הללו.

בארנסט אנד יאנג, צבר המהלך תאוצה, ותוך ימים ספורים נענו לפניית יוזמי הקמת הוועד מעל ל-550 עובדים, שמהווים מעל 33% מעובדי החברה. ואולם, יוזמי המהלך הבהירו כי הם מבקשים להגיע לרישום של יותר מ-50% מעובדי המשרד כדי להתחיל בתהליך הקמת הוועד, שראשיתו הוא עריכת בחירות דמוקרטיות לבחירת נציגיו. גם בסומך צבר המהלך תאוצה, וההיענות חצתה את סף ה-40%, אך טרם הוקם ועד.

כבר באפריל 2012 חשף "גלובס" את הבעיה של הצפת מקצוע ראיית החשבון, הגורמת לכך שמדי שנה מאות מתמחים אינם מוצאים מקום התמחות ראוי או עובדים בתנאי שכר גרועים. עובדי הפירמות הגדולות המנסים להתאגד, טוענים כי עודף ההיצע של עובדים גורם ליחס לא ראוי מצד הפירמות כלפי העובדים, בעיקר בתחום השכר. לדבריהם, השכר מאוד נמוך והעלאות השכר מגוחכות, אך העבודה מרובה.

  • עוד באותו נושא:
  • bdo

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully