וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה: לאחר פתיחה חיובית נסגר המעו"ף בירידה של 1%

אמיר טייג

2.10.2002 / 17:11

מכתשים אגן עלתה ב-3.3%; לאומי ירדה ב-1.2% ומזרחי ירדה ב-1.8% על רקע עסקת האחים עופר

העליות שאפיינו את השוק בתחילת יום המסחר פינו מקומן לירידות קלות החל משעות הצהריים המאוחרות. המעו"ף סגר את יום המסחר בירידה של 1% לרמה של 344 נקודות, תל אביב 100 ירד ב-0.7% לרמה של 335.6 נקודות והתל-טק עלה ב-0.1%.

המגמה החיובית הבוקר נרשמה על רקע העליות אתמול בבורסות אירופה וארה"ב, וכן המשך התחזקות השקל מול הדולר. עם זאת, הערכות היו כי המגמה החיובית שנרשמה בשוקי העולם אמש היתה קצרת טווח ועשויה למצות עצמה בקרוב, ואכן בשעות הצהריים המאוחרות החלו המדדים בתל אביב לעבור לתחום האדום.

מחזור המסחר הסתכם ב-168 מיליון שקל, מחזור נמוך יחסית. יש הסבורים כי דווקא מחזורי המסחר הנמוכים וחוסר העניין של הציבור, המאפיינים את הבורסה בתל אביב זה תקופה ארוכה, הצילו אותה מירידות שערים חדות יותר, בעקבות בורסות העולם.

"העליות אמש בבורסות חו"ל אינן משקפות שינוי של המגמה השלילית", כך מעריכים פעילים, ואכן באירופה נרשמה היום מגמה מעורבת ובארה"ב נפתח המסחר במגמה שלילית. חברת מכתשים אגן, שבשליטת קונצרן כור, הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת רשיון ייצור למספר מוצרים של חברת Bayer הגרמנית, בהיקף של כ-150 מיליון יורו. היקף המכירות של הפעילויות הנרכשות היה כ-88 מיליון יורו ב-2001, כאשר מתוך סכום זה כ-95% מהמכירות התבצעו באירופה. המניה הגיבה בחיוב לעסקה ורשמה עלייה של 3.3% במחזור של 14 מיליון שקל - השני בגובהו בבורסה.

מניית בנק המזרחי ריכזה עניין רב היום לנוכח הפרסומים ב"מעריב" כי חברת הביטוח הגדולה בישראל, מגדל ביטוח, צפויה לרכוש את חלקם של האחים עופר בבנק (26%). על פי הפרסומים, מחיר העסקה משקף לבנק המזרחי שווי של אחוזים בודדים מעל הונו העצמי. כיום נסחר הבנק בכ-70% מהונו העצמי, לפיכך העסקה משקפת פרמיה של מעל 30% על מחיר השוק.

מגדל מחזיקה בכ-10% ממניות בנק לאומי. על פי הערכות, תידרש מגדל למכור בהדרגה אחזקות אלו. מניית בנק המזרחי ירדה ב-1.8%, לאומי ירדה ב-1.2% ומגדל רשמה ירידה חדה יותר של 2.8%.

בקרב המניות הכבדות הסתמנה מגמה מעורבת. טבע ריכזה כהרגלה את המחזור הגבוה בבורסה ורשמה עלייה של 1.1%, פועלים ירדה ב-0.7%, ואלביט מערכות, שהודיעה אתמול על עסקה חדשה בהיקף של 700 מיליון דולר, עלתה ב-2%.

היום הודיעה קבוצת פורמולה כי תערוך שינוי ארגוני לפיו תאוחד פעילותן של החברות ניו אפליקום, סינטק וסיוון עם פעילות חברת מטריקס מהקבוצה. שלוש החברות יימחקו ממסחר, ותמורת מניותיהן תינתן אפשרות לקבל מניות מטריקס או מזומן. בעקבות השינוי הארגוני רשמה פורמולה ירידה של 0.1%, ניו אפליקום עלתה ב-8.3% במחזור של 460 אלף שקל, מניית סיון עלתה ב-44% אך במחזור נמוך של 26 אלף שקל, וסינטק עלתה ב-0.4%. מטריקס לעומת זאת ירדה ב-0.7%.

מניית סאיטקס עלתה היום בשיעור חד של 8.3% בתל אביב תוך שריכזה מחזור של גדול פי 7 ממחזורה היומי הממוצע. לפני כחודש פירסמו שני בעלי המניות הגדולים בחברה כי בכוונתם לצאת בהצעת רכש ליתרת מניות החברה שבידי הציבור. הערכות של פעילים הן כי מסתמנת התקדמות בנושא, ולפיכך מתבצעת רכישת מניות לקראת פרסום הצעה כזו.

יום חיובי נוסף נרשם היום בשוק האג"ח. בשחרים נרשמה מגמה חיובית בכל הניירות, כאשר האג"ח ארוכת הטווח מסדרה 2680 עלתה ב-0.1% ותשואתה ירדה ל-11.5%. השחרים הקצרים (עד שנה) עלו בשיעור קל של של עד 0.1% לרמות תשואה של 9.3%-9.5%. במק"מים, שסבלו פחות מירידות שערים בתקופה האחרונה, נרשמה מגמה חיובית. המק"מים עלו בשיעור של עד 0.2%, ורמת התשואה במק"מ לשנה ירדה ל-9.12%.

רמי דרור, מנכ"ל די.בי.אם, מעריך כי הממשלה תתקשה לעמוד ביעדי הגירעון, ובגלל הירידה בגביית המסים מתחילת השנה היא צפויה להגביר את גיוסי האג"ח לקראת סוף השנה. גיוסים אלו צפויים ליצור לחץ על אפיק זה, שכבר סובל מעודף היצע זה תקופה ארוכה.

לפני יומיים גייס האוצר כ-500 מיליון שקל באג"ח מסוג שחר בתשואה של 12%. למרות התשואה הגבוהה, מעריך דרור כי ההנפקה היתה מוצלחת מאחר שנסגרה בתשואה נמוכה מהצפוי. דרור מציין כי בתקופה האחרונה, מכרו גופים זרים שחרים בחסר ומנגד רכשו דולרים. המגמה ביומיים האחרונים, של עליות בשחרים וירידה בדולר, עשויה לרמז כי גופים אלו החלו לסגור את הפוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully