וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמי הכלכלה הגלובלית מתקדרים - ממזרח ועד מערב

עמי גינזבורג

2.10.2002 / 10:23





אם בתחילת השנה הסתכלו באמריקה מזרחה, מתוך תקווה שהתאוששות משקי אירופה תסייע לארה"ב לצאת מהמשבר, בא הרבעון השלישי וטרף את הקלפים. קריסת הבורסות באירופה ברבעון השלישי היתה חדה אף יותר מהנפילות שנרשמו בוול סטריט. מדד פיינננשל טיימס בבורסה של לונדון נפל ברבעון השלישי ב-21%, בפאריס נעלמו ממדד 29% CAC ובמילאנו אמרו המשקיעים שלום ל-22% מחסכונותיהם המושקעים בבורסה.



הנפילה החדה ביותר בשוקי אירופה נרשמה בבורסה של גרמניה. מדד דאקס בבורסה של פרנקפורט השיל ברבעון השלישי 37% מערכו. מתחילת השנה איבד המדד כמעט מחצית מערכו - 47% ליתר דיוק.



הנפילות החדות בבורסה של גרמניה משקפות את המשבר המתמשך במשק הגרמני. ההאטה בכלכלה הגרמנית נמשכת למעשה ברציפות מאז איחוד מזרח גרמניה עם מערבה בתחילת שנות ה-90.



הסיבות להעמקת המשבר בבורסה של גרמניה נובעות כנראה מחשיפה גבוהה שיש לכלכלה הגרמנית לענפי הפיננסים (בנקאות וביטוח) והתקשורת. חברות ציוד תקשורת גרמניות מובילות כמו סימנס ואינפיניון ממשיכות לסבול מהתכווצות שוק התקשורת העולמי. ענק שירותי הטלפון המקומי דויטשה טלקום נאלץ להתמודד עם חובות עצומים שצבר בשנות הבועה, בעקבות השקעות ענק בנכסים בעלי שווי מפוקפק. החובות העצומים שרובצים על דויטשה טלקום והקריסה במחיר מנייתה גרמו במהלך הרבעון השלישי לפרישתו של המנכ"ל רון סומר.



חברות הפיננסים הגרמניות סבלו ברבעון השלישי בעיקר מתגובת שרשרת בשוק ההון. הירידות המתמשכות בבורסות פגעו בערך הנכסים הפיננסיים שלהן, וחייבו אותן למכור נכסים בהפסד כדי לשמור על יתרות נזילות הנדרשות מהן. מכירת המניות בבורסות ליבתה מצדה את אש הירידות.



הנפילה החדה בבורסה הגרמנית, שגרמה לפני שבוע גם לסגירתה של בורסת חברות הטכנולוגיה המקומית, נויר מרקט, ליוותה גם את מערכת הבחירות האחרונה. ואולם למרות הביקורת על מדיניותה הכלכלית והפיגור המוקדם בסקרים, הצליחה הקואליציה של הקנצלר גרהרד שרדר ומפלגת הירוקים לנצח. תוצאות הבחירות אינן מותירות בינתיים מקום לתקוות גדולות בקשר להתאוששות הכלכלה הגרמנית.



במבט לעתיד, הכלכלה העולמית נראית במצב קשה. כלכלנים רבים טוענים כיום שגם ב-2003 אין טעם לצפות לשיפור מהותי. תקוותיהם נודדות כעת לעתיד רחוק יותר, בתקווה שב-2004 תצא סוף סוף כלכלת העולם מהבוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully