וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר גלובל קרוסינג ויניק הוזהר ב-2000 שהחברה תתמוטט

ניו יורק טיימס

2.10.2002 / 10:22



מנכ"ל גלובל קרוסינג הזהיר את יו"ר קבוצת הטלפוניה, גרי ויניק, כבר באמצע 2000 כי החברה לא תאריך ימים, וכי לבטח תתמוטט, לפי מסמכים שחשפו אתמול חוקרים מטעם הקונגרס. אם היה ציבור המשקיעים יודע על האזהרה ששלח המנכ"ל, לאו הינדרי, הוא היה לבטח מופתע: באותה עת נראה היה כי הפוטנציאל הגלום בגלובל קרוסינג, המפעילה רשת תקשורת בינלאומית בסיבים אופטיים, עצום.



התזכיר שכתב הינדרי ביוני 2000 סותר, לכאורה, טענות קודמות, שלפיהן ויניק לא ידע על הבעיות הגלומות בפעילות גלובל קרוסינג. אחרי שקיבל את התזכיר, מכר ויניק מניות גלובל קרוסינג ב-100 מיליון דולר. סה"כ הוא מכר מניות ב-730 מיליון דולר.



ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים פירסמה את המסמכים שלשום, לקראת דיון בקריסת גלובל קרוסינג שנערך אתמול. החשד הוא כי החברה הונתה את הציבור בעסקות קש - בעיקר עסקות של החלפת קיבולת טלפוניה ברשתות אופטיות - שיצרו מראית עין של צמיחה מהירה בהכנסות.



מהמסמכים עולה, לכאורה, כי ויניק היה מעורב באופן אישי בעסקות של גלובל קרוסינג עם אנרון וורלדקום. נציגיו של ויניק טוענים כי בתור יו"ר לא היה ויניק מודע לכל פרטי הפעילות השוטפת של החברה. ויניק העיד אתמול בפני ועדת האנרגיה והמסחר ואמר כי עסקות החלפת הקיבולת היו כשרות לחלוטין, וכי החברה תיכננה להשתמש בקיבולות שרכשה מחברות אחרות. הטענה מעוררת ספק מכיוון שלעתים נרכשה קיבולת במרחק של מאות ק"מ מהרשת של גלובל קרוסינג. אחת השותפות של גלובל לעסקות החלפת הקיבולת היתה Qwest, וגם המנכ"ל שלה לשעבר, ג'וזף נאציו, העיד שלשום כי העסקות נועדו להבטיח קיבולת מספקת, לנוכח תחזיות להאצה משמעותית בביקוש.



התזכיר של הינדרי, שמוען לויניק ולשני בכירים אחרים, מצייר תמונה קודרת של עתידה של גלובל קרוסינג. "סופה של גלובל קרוסינג קרב", כתב. "ניתן להתל בשוק המניות, אבל לא לעד, לבסוף הוא מגלה את התרמית, ומגיב בהתאם", הוסיף הינדרי. הוא הציע שגלובל קרוסינג תזדרז למכור את פעילותה למי שיציע את המחיר הגבוה ביותר.



הינדרי סירב להגיב. הוא פרש מגלובל קרוסינג זמן קצר לאחר ששלח את התזכיר לוויניק; הוא כיהן כמנכ"ל מדצמבר 1999 ועד אוקטובר 2000. כיום הוא מכהן כיו"ר ומנכ"ל YES נטוורק.



המסמכים שפירסמה שלשום הוועדה מראים כי ויניק היה מעורב, בין השאר, בשיחות עם ג'פרי סקילינג, מנכ"ל קבוצת המסחר באנרגיה אנרון באותה עת, על עסקה בין שתי החברות.



בינואר 2001 שלח ויניק דואר אלקטרוני לטום קייסי, מחליפו של הינדרי בתפקיד המנכ"ל, על עסקה עם אנרון. "דיברתי עם סקילינג, וגיליתי שיש שלוש חברות המתחרות על העסקה. גלובל היא אחת מהן. הם רוצים לעשות עסקה עוד סוף הרבעון".



במסר דואר אלקטרוני אחר, מאוגוסט 2001, מתואר ויניק כמי שמסייע בתיווך עסקה בין גלובל קרוסינג לוורלדקום. דובר ועדת האנרגיה והמסחר, קן ג'ונסון, אמר כי המסרים האלה מוכיחים כי לוויניק היה תפקיד שוטף בהנהגת גלובל קרוסינג. "אם ינסה להציג את עצמו כיו"ר ייצוגי, נזכיר לו כי הוא מעיד תחת שבועה", הוסיף ג'ונסון.



השיחות עם אנרון וורלדקום לא הובילו לעסקות ממשיות. כמה חודשים אחרי שנשלחו מסרי הדואר האלקטרוני, התמוטטו אנרון, גלובל קרוסינג וורלדקום, וביקשו את הגנת בית המשפט מפני נושים.



ועדת בית הנבחרים, רשות ניירות הערך ומשרד המשפטים מנהלים כעת חקירות בחשד להונאה פיננסית בשלוש החברות ובחברת הטלפוניה Qwest, שתעשה עסקים עם גלובל קרוסינג ועם וורלדקום. גם המנכ"ל המודח של Qwest, ג'וזף נאצ'יו, היה אמור להעיד אתמול בפני ועדת בית הנבחרים.



גלובל קרוסינג נמכרה לבסוף, אך לא לחברה אמריקאית או אירופית גדולה, כמו בלסאות או דויטשה טלקום, שאותן תיאר הינדרי בתזכיר. תחת זאת נרכשו נכסיה, לאחר שבעלי המניות הפסידו את כל השקעתם - בפחות ממיליארד דולר על ידי שתי חברות מאסיה, האצ'יסון ומפואה ההונג קונגית וסינגפור טכנולוג'יס טלמדיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully