וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: כמה מוציאים הישראלים על מתנות לחג?

מיכל רז-חיימוביץ'

10.9.2015 / 8:07

אם עוד לא קניתם מתנה לחג, אין מה להתלבט: תווי שי הם המתנה המועדפת על רוב הישראלים, כך לפי סקר "פאנלס"

אריזות מתנות. ShutterStock
מתנות/ShutterStock

שוברים את הראש מה לקנות למארחים או לבני המשפחה לחג? נראה שהמתנה המועדפת עליהם היא תו שי (גיפט קארד) - כך עולה מסקר "גלובס" באמצעות מכון המחקר פאנלס, שבדק מה אנחנו רוצים לקבל מתנה, מה אנחנו נוהגים לקנות, וכמה כסף עולה לנו כל התענוג הזה.

הסקר מגלה גם שהשנה חל גידול במספר המעדיפים לקבל גיפט קארד, אלא שהפתיחות של הקונים להעניק למארחים כרטיס פלסטיק במקום מתנה ארוזה בסרט ובנייר צלופן עדיין לא תואמת לרצון שלהם בעצמם - 60% אמנם היו מעדיפים לקבל גיפט קארד כמתנה, בשעה שרק 17.5% מכוונים לקנות גיפט קארד בעצמם בתור מתנה.

לא היו הבדלים דרמטיים בין רמות ההשכלה או בין קבוצת הגיל של הנשאלים שהשיבו כי הם היו רוצים לקבל גיפט קארד, אך הדבר בלט בעיקר בקרב בני 31-40, כש-72% מתוכם ציינו כי זו המתנה המועדפת עליהם.

הסקר בוצע בסוף חודש אוגוסט בקרב למעלה מ-400 מרואיינים בגילאי 18 ומעלה. המחקר נערך באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.

בעוד שמספר המעדיפים לקבל גיפט קארד עלה מכ-34% ב-2013 לכ-60% השנה, ירדה קרנם של כלי הבית כמתנה מועדפת לחג: רק 6% מהנשאלים השיבו כי זו המתנה המועדפת עליהם לחג השנה, לעומת 16% לפני שנתיים.

שיעור השואפים לקבל ביגוד או פריט אופנה לא השתנה (כ-5.5%), כשבקרב צעירים עד גיל 30 השיעור גבוה יותר (כ-14%) לעומת בקרב בני 51 ומעלה (1% בלבד).

אם אתם מאלה שנוהגים יין, כדאי שתדעו שחלה ירידה חדה בפופולריות שלו כמתנה - רק 3% מעוניינים בזה השנה, לעומת 16% ב-2013. גם שוקולד מסתבר כמתנה מועדפת פחות: פחות מ-2% ציינו שהיו רוצים לקבל שוקולד, לעומת כ-6% לפני שנתיים. וגם קרנם של הפרחים ירדה במחצית - מ-6.5% לפני שנתיים לכ-3% השנה.

לא משתגעים על כלי בית ויין

למרות הרצון המובהק לקבל גיפט קארד כמתנת חג, זה לא מה שאנחנו נותנים. שליש מאיתנו דווקא נותנים כלי בית, בעיקר הנשים (40% לעומת 24% מהגברים).

למרות התפיסה הרווחת כי מדובר במתנה מסורתית, הרבה יותר צעירים סיפרו כי זו המתנה שיקנו: 45% מהנשאלים בקבוצת גיל 21-30 ציינו כי זו המתנה שירכשו, לעומת 25% בלבד מבני קבוצת הגיל של 51 ומעלה.

המתנה השנייה בדירוג היא יין, כך לפי כמעט חמישית מהנשאלים - כאשר נזכיר כי רק שיעור קטן מהנשאלים ציינו כי זו המתנה שהם היו רוצים לקבל בעצמם. הפעם רוב הרוכשים הם גברים (25% לעומת 13% מהנשים).

רק במקום השלישי ציינו 17.5% מהנשאלים כי יעניקו כמתנה גיפט קארד למארחים. מדובר בגידול משמעותי ביחס לסקר מ-2013 שבו 7.5% בלבד השיבו שיקנו למארחים גיפט קארד. מתנה פופולרית אחרת היא פרחים או עציץ (12.5% מהנשאלים).

מתנות לחג. גלובס
מתנות לחג/גלובס

כמה מוציאים על מתנות לחג?

היקף ההוצאה הצפוי השנה דומה מאוד לזה שתכננו הקונים בסקר שנערך לפני שנתיים, כשרק 9% יוציאו פחות מ-100 שקל: כ-27% יוציאו בין 250 ל-500 שקל, ורבע 100-250 שקל עבור מתנות.

במתנות יקרות שמחירן 500-750 שקל ישקיעו 13%, ו-7% אחרים יוציאו אפילו יותר - 750-1,000 שקל.

5% אפילו העריכו כי יוציאו יותר מ-1,000 שקל. 6% פשוט לא קונים מתנות.

תווי שי בחנויות ובאתרים

מאז יולי 2014, בעקבות חוק תווי השי, תוקף התווים המונפקים, הן כמתנות חג במקומות עבודה ובכלל, הוארך לתקופה של 5 שנים. עוד קובע החוק כי על הרשתות לכבד 100% מערכו של התו (עד אז החריגו שופרסל ומגה את מימוש התווים ברשתות הדיסקאונט במימוש של 90% מהתו).

בעקבות החוק הנפיקה שופרסל תווי שי חדשים התקפים גם במבצעים ברשתות המכבדות את "תו הזהב" של הרשת (מה שלא מחויב על-פי החוק). גם תווי השי של מגה ("רב-תו") שהונפקו השנה כוללים כרגיל כפל מבצעים.

את הפופולריות הגואה של תווי השי זיהו הרשתות שמנפיקות כרטיסי גיפט קארד גם לרכישה על-ידי הצרכן: שופרסל יצאה לאחרונה עם תווי שי המכובדים בשורה של רשתות.

כרטיס דומה מציעה גם הרשת יינות ביתן, הכרטיס, "תו פלוס", תקף בשורה של רשתות, וניתן לרכוש אותו בסניפים. ערך הקנייה הוא הערך הנקוב בכרטיס, וזהו גם הסכום למימוש (כלומר קונים ב-100 שקל כרטיס בשווי 100 שקל).

כרטיס דומה משיקה ישראכרט. את הכרטיס - "מקסימום גיפט קארד", המכובד במאות רשתות - ניתן להזמין טלפונית ולאסוף מבית ישראכרט.

את הטרחה הזו אפשר לפתור גם באמצעות כרטיס מתנה וירטואלי. רשתות שונות, ובהן קבוצת פוקס, גולף או קסטרו, מאפשרות לרכוש כרטיס מתנה גם באתרי האינטרנט שלהן ואשר ישוגר לנמען במייל/הודעת SMS.

לצדן פועלים אתרים המציעים רכישה אונליין של גיפט קארד למימוש ברשתות שונות. לדוגמה, אתר buyme.co.il מציע מגוון כרטיסים המחולקים לפי קטגוריות או אזורים שונים ברחבי הארץ - רוכשים באתר, והכרטיס משוגר לנמען במייל. אתרים נוספים המציעים שירות דומה: xgiftcard.co.il; במרמלדה מרקט ניתן לרכוש גיפט קארד מקוון למימוש בחנויות המוכרות באתר; כך גם באתר adika; ועוד.

למעשה, בכל הרשתות כמעט ניתן לרכוש תווי קנייה ולסיים את ההתלבטות בקופה.

ככל שכרטיס המתנה יהיה מגוון יותר, כלומר יאפשר מימוש במגוון רשתות, יש להניח שמקבל התו ישמח יותר. אילו למשל? רשתות קבוצת פוקס מאוגדות בגיפט קארד של דרים קארד. גם קבוצת גולף מאפשרת רכישת תווי שי לרשתות שלה; ויש גם כרטיס סופר פרנד'ס שכולל את גלי, סולוג, לי קופר וניין ווסט ועוד.

מתנות לחג. גלובס
מתנות לחג/גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully