וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכים להשתולל: מחירי הירקות מזנקים הבוקר עד 25%

אילנית חיות

17.9.2015 / 12:20

מחיר המלפפון משלים זינוק של 156% בחודש האחרון וקילו נמכר תמורת 10 שקלים. סיטונאי: "בארבע וחצי לפנות בוקר היום כבר לא היה ניתן למצוא מלפונים בשוק הסיטונאי"

מלפפונים. ShutterStock
מלפפונים/ShutterStock

מחירי הירקות ממשיך להשתולל גם הבוקר (ה'), כשרק ביממה האחרונה זינק מחירו של המלפפון ב-25%, והוא נמכר הבוקר בשוק הסיטונאי ב-10 שקלים לק"ג, לעומת 8 שקלים אתמול (ד'). בחודש האחרון השלים מחיר המלפפון זינוק של 156%.

גם מחיר הפלפל זינק בתוך יממה ב-15% למחיר סיטונאי של 11.5-12 שקל לק"ג. בחודש האחרון השלים הפלפל זינוק של 50% במחיר. הקישואים השלימו היום זינוק של 100% במחיר בחודש האחרון, ורק ביממה האחרונה עלה מחירם ב-10% נוספים.

אלה הם אינם הירקות היחידים שזינקו בחודש החולף. מחיר העגבניות נותר אמנם הבוקר יציב (8-8.4 שקלים לק"ג), אך רק לפני חודש נמכרו העגבניות ב-2.8-3.2 שקלים לק"ג, כך שמדובר בזינוק של 162%-185% במחיר בתוך חודש.

בחודש האחרון הכפיל את מחירו גם הכרוב הלבן (39%), שלפני חודש נמכר בסיטונאות ב-1.8 שקלים לק"ג, והיום מחירו 4.3 שקלים. הכרוב האדום נמכר הבוקר ב-56.5 שקל לק"ג - זינוק של 38% בחודש האחרון.

רוני מזרחי, סיטונאי ירקות בשוק הסיטונאי בירושלים, אומר ל"גלובס" כי "בארבע וחצי לפנות בוקר היום כבר לא היה ניתן למצוא מלפונים בשוק הסיטונאי. הסחורה נגמרה. הפלפלים נגמרו בשעה חמש בבוקר. אני מעריך שמחר התמונה תהיה דומה. עגבניות ממש לא יפות נמכרות ביום בשוק הסיטונאי ב-5-6 שקלים לק"ג, ואילו מחיר העגבניות היפות לא יורד מ-8.5 שקלים לק"ג כשאין הרבה סחורה".

ואם לא די בכך, הרי שחקלאים מדווחים היום כי גידולי התמרים ניזוקו קשות מהרוחות, אך לפי שעה לא ידוע על מחסור בתמרים בשוק.

בתוך כך ממשיכים החקלאים, החברות לשיווק ירקות והקמעונאים למתוח ביקורת על הממשלה, שלא נקטה בצעדים למניעת השתוללות המחירים הנוכחית. החקלאים מלינים על היעדר תמיכה ממשלתית נאותה בחקלאות, ואילו החברות ורשתות השיווק מלינות על כך שמשרד החקלאות לא פתח את השוק ליבוא ירקות מבעוד מועד.

בהקשר זה נזכיר כי ימים ספורים לפני ראש השנה הכריז שר החקלאות, אורי אריאל, על פתיחת השוק ליבוא ירקות מאירופה, ואולם הכרזתו הגיעה 4 ימי עבודה בלבד לפני ראש השנה, פרק זמן קצר שלא אפשר בפועל כל יבוא. גם העובדה שבשלושת השבועות הקרובים ישנם ימי עבודה מועטים בשל החגים, מקשה על היבוא.

ראוי לציין כי המחיר הגבוה של הפלפלים הושפע מהמשבר שפקד את חקלאי הפלפל בחורף האחרון, כשרוסיה עצרה כניסת סחורות מאירופה ובכלל זה מישראל. החקלאים שהורגלו להתבסס על יצוא סבלו מהפסדים, שבעקבותיהם החליטה הממשלה להעביר סיוע של 100 מיליון שקל כמענק לחקלאים שיסבו את שטחי גידול הפלפל לגידולים אחרים. התהליך עצמו נעשה ללא כל תכנון, כשפועל צומצמו שטחי גידול הפלפלים בעשרות אחוזים, ועובדה זו הביאה כרגע להיצע נמוך ולמחיר גבוה הצפוי להימשך גם בחורף הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully