וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא בוש ובית הנבחרים הסכימו על ההחלטה בעניין התקיפה בעיראק

שלמה שמיר

2.10.2002 / 17:42

ההסכמה מצמצמת את העילות האפשריות לפתיחה במלחמה. עזיז: ההחלטות בנושא הפיקוח מאפשרות פיקוח מושלם



מאת שלמה שמיר, דניאל סובלמן והסוכנויות



נציגי בית הנבחרים האמריקאי הגיעו היום (רביעי) להסכמה על החלטה שתאפשר לנשיא ג'ורג' בוש לתקוף את עיראק. כך הודיע המנהיג הדמוקרטי ריצ'ארד גפהארט. עם זאת, בסנאט עדיין נמשכים הדיונים. מנהיג הרוב, הדמוקרט טום דאשל, אמר כי הדיונים יימשכו בשעות הקרובות.



גפהארט אמר כי החלטת בית הנבחרים תציין בבירור כי אפשר יהיה להשתמש בכוח נגד עיראק - אם ייכשלו כל המאמצים הדיפלומטיים. הדיון בבית הנבחרים על ההחלטה יתקיים בשבוע הבא. מהמסמך עליו הסכימו הצדדים עולה, כי הוטלו מגבלות על העילות לפתיחת המלחמה. מהמסמך מתברר כי בוטלו דרישות הבית הלבן, לפיהן יתקיימו עילות כמו הדיכוי של בני העם העיראקי, התמיכה העיראקית בטרור והעובדה שהיא מאיימת על שכנותיה.



עזיז: לא נפגע בשכנים



סגן ראש ממשלת עיראק, טארק עזיז, המבקר באנקרה, אמר הבוקר (רביעי) כי לבגדאד אין כל תוכניות לתקוף את שכנותיה, לרבות טורקיה, במקרה שארה"ב תתקוף אותה. במסיבת עיתונאים בטורקיה הוא חזר ואמר כי לעיראק אין טילים ארוכי טווח המסוגלים לפגוע במטרות אסטרטגיות בטורקיה. בסוף השבוע האחרון טען עזיז כי לארצו אין כלל את היכולת לפגוע בשטחה של מדינת ישראל. "איננו מתכוונים לפעול נגד איש באזור, למעט נגד האמריקאים התוקפנים", אמר. הוא הבטיח כי עיראק תילחם בארה"ב בנחישות אם תותקף.



עם זאת, עזיז מתח ביקורת על כך שטורקיה מאפשרת למטוסי ארה"ב להשתמש בבסיסים משטחה כדי לאכוף את האזור האסור לטיסה בצפון עיראק. כן קרא לאנקרה שלא לשתף פעולה עם תקיפת עיראק ולהפעיל את השפעתה כדי למנוע התקפה כזו. אתמול הזהיר עזיז את טורקיה כי היא תפסיק להיחשב ידידה של עיראק, אם תשתף פעולה עם כל מתקפה אמריקאית נגד המשטר בבגדאד. עזיז נועד אתמול עם ראש ממשלת טורקיה, בולנט אג'וויט, שאמר כי ארצו מוסיפה להתנגד לכל אופציה צבאית נגד עיראק. בהישאלו אם תאפשר טורקיה למטוסי קרב אמריקאיים להמריא משטחה כדי לתקוף בעיראק השיב אג'וויט: "עמדתנו היא שאין צורך בפעולה צבאית נגד עיראק. אנו אומרים שדבר זה יפגע בטורקיה באופן קשה". אג'וויט האשים את הממשל האמריקאי כי הוא מעורר את התנועות הכורדיות בצפון עיראק לפעול, וכי הדבר עשוי לפגוע בעמדתה של טורקיה כלפי מתקפה אמריקאית בעיראק.



עזיז: אין צורך בהחלטת או"ם חדשה בעניין הפקחים



האו"ם ועיראק הגיעו אתמול להסדר בדבר חידוש הפיקוח על תוכניות ההתחמשות של עיראק בתחומים של נשק כימי, ביולוגי וגרעיני. האנס בליקס, ראש מנגנון הפקחים של האו"ם, הודיע אתמול במסיבת עיתונאים בווינה, בתום סבב שיחות בן יומיים עם משלחת עיראקית. הממשל האמריקאי מיהר אתמול לדחות את ההסדר שהושג בווינה. דובר משרד החוץ אמר כי "ההסדר אינו בסיס לשובם של פקחי האו"ם לעיראק".



בד בבד, הבהיר שר החוץ, קולין פאואל, שכל הסדר שיושג בווינה לא ישפיע על עמדת ארה"ב בדבר ההכרח לקבל החלטה חדשה במועצת הביטחון, שתכלול מנדט חדש לפעילותם של פקחי האו"ם ותאפשר הפעלת כוח במקרה שעיראק תמנע את חופש פעולתם. עזיז אמר הבוקר כי אין צורך בהחלטת או"ם חדשה. לדבריו, ארה"ב ובריטניה מעוניינות בהקשחת החלטת האו"ם כיוון שהן מעוניינות לפתוח במלחמה. עזיז אמר: "הצעת ארצות הברית אינה מקובלת, לא רק מצד עיראק, אלא גם על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, משם שאין צורך בהחלטה חדשה. ההחלטות הקיימות בעניין הפיקוח עדיין תקפות, והן מספיקות לתפקוד מושלם של הפקחים".



בליקס: הפקחים יקבלו גישה מלאה לכל האתרים



ההסדר שהוגש בווינה הוא זמני וזקוק לאישור מועצת הביטחון. בליקס צפוי לדווח מחר לחברות מועצת הביטחון על הסיכומים שהושגו עם עיראק בנוגע לחידוש פעילותם של פקחי האו"ם. בנוגע לסוגיית הנגישות לאתרים ולמתקנים אמר בליקס, "בשיחות הובהר שכל האתרים והמתקנים הם יעדים לנגישות מיידית, בלי הגבלה ובלי תנאים מוקדמים". עם זאת הוסיף, "קיים מזכר הבנה מ-1998 שלפיו נדרש תהליך מיוחד שיאפשר נגישות לאתרים נשיאותיים". על פי הסיכומים שהושגו בווינה, "פקחי האו"ם יהיו מנועים מלבצע חיפושי פתע בארמונות הנשיאותיים". שמונת הארמונות הנשיאותיים הם מחוץ לתחום לפקחי האו"ם בהתאם להסדר מיוחד מ-1998 בין מזכ"ל האו"ם לעיראק. שינוי במעמד הארמונות כאתרים המותרים לחיפושים זקוק להחלטה מיוחדת של מועצת הביטחון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully