וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת המס על אלכוהול - מגלגלים את החבית לאחור

20.9.2015 / 14:26

שר האוצר ביטל את העלאת המס על האלכוהול שיזמה הממשלה הקודמת. ד"ר אביחי שניר סבור כי מאוחר להחזיר את הגלגל לאחור

ההחלטה של שר האוצר להפחית את המיסוי על אלכוהול, מבליטה פעם נוספת כיצד מעורבות ממשלתית מובילה לתוצאות הפוכות מאלו שהיא נועדה לשרת. מעבר לכך, היא גם מדגימה עד כמה המדיניות הממשלתית משרתת את האינטרסים של יצרנים ומשווקים מסוימים על חשבונם של אחרים, ועל חשבונו של הציבור.

כאשר הוחלט על רפורמה במיסוי על אלכוהול ב- 2013, היו לכך שלוש מטרות עיקריות. המטרה הראשונה הייתה לייקר את המשקאות האלכוהוליים הזולים יחסית, כמו וודקה ועראק, כדי להפחית את צריכת האלכוהול בקרב צעירים. המטרה השנייה הייתה למנוע מעבריינים ומארגוני פשיעה להשתלט על ייבוא המשקאות בעזרת שימוש בחשבוניות מזויפות כדי לשלם מס מופחת. המטרה השלישית הייתה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים.

כדי להשיג את שלושת המטרות, הוחלט שהמס על כל משקה אלכוהולי ייקבע לפי אחוז האלכוהול במשקה, וגובה המס שנקבע חושב כך שהכנסות המדינה ממיסוי אלכוהול יגדלו. התוצאה הייתה שמשקאות זולים יחסית כוודקה ועראק התייקרו, בעוד שמשקאות יקרים כוויסקי וקוניאק נעשו זולים יותר. בנוסף, הוטל מס מיוחד על בירה, כי התברר שאחרת הבירה, שגם היא משקה של צעירים, תהפוך להיות מוצר זול כי אחוז האלכוהול בבירה נמוך.

כאשר משרד האוצר הודיע כעת על הפחתת המס, הוא הודיע למעשה שכל שלושת המטרות נכשלו. לפי ההודעה של משרד האוצר, הכוח של עבריינים בשוק האלכוהול רק התחזק כי כעת הם פשוט מבריחים את האלכוהול, או מייצרים אותו באופן בלתי מפוקח. את האלכוהול הזול הזה, צורכים בני הנוער, כך שהביקוש לאלכוהול בקרב צעירים לא ירד. ההכנסות של המדינה ממסים על אלכוהול לא עלו בגלל שחלק לא קטן מהאלכוהול הזול שנמכר, נמכר בלי פיקוח.

כך שבעוד שמי שהיו אמורים להרוויח מהעלייה במחירי אלכוהול ב- 2013 היו הצעירים שהיו אמורים לצרוך פחות אלכוהול, המבוגרים שיכולים היו לצרוך אלכוהול יקר בכמויות קטנות והמדינה, הרי שמי שהרוויחו היו העבריינים ועוד יותר מכך, יבואני ויצרני המשקאות הגדולים שהכוח הריכוזי שלהם התחזק. מי שנפגעו היו הצעירים ששילמו מחיר גבוה יותר על אלכוהול באיכות נמוכה יותר, ויצרני האלכוהול והבירה הקטנים, שהמסים הגבוהים הפכו את המוצרים שלהם לפחות תחרותיים. גם המדינה נפגעה, כי ההכנסות שלה ממסים לא עלו.

כעת שר האוצר מנסה להחזיר את הגלגל לאחור בעזרת הפחתה של המסים. אבל גם לאחר ההפחתה, המס על אלכוהול נשאר גבוה. לכן קשה להניח שאלו שהשיגו יתרון בעזרת הברחה וייצור של אלכוהול לא מפוקח יעזבו את השוק. גם היצרנים והיבואנים הגדולים שחיזקו את כוחם ימשיכו להשתמש בכוח שרכשו כדי להגדיל את הרווחים שלהם. הצרכנים ייהנו לכן מירידה מסוימת במחירים של האלכוהול, אבל זאת לא תהיה ירידה גדולה או מהירה במיוחד. אבל את מה שהצרכנים ירוויחו מהירידה במחיר האלכוהול סביר שהם יפסידו במקום אחר. כי הירידה במסים על אלכוהול תקטין את הכנסות המדינה, ואת הקיטון הזה, מישהו יצטרך לשלם.

ד"ר אביחי שניר, בית הספר לבנקאות ושוק ההון, המכללה האקדמית נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully