וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: תקציב אישי והדרכים לנהל אותו

24.9.2015 / 9:46

הבגדים, המצרכים במקרר, המשכנתא ואפילו כוס היין בפאב. ניהול נכון של הכסף שלנו הוא הכלי הדרוש לתכנון עתידי. עתבה ראשונה בסדרה

כסף. ShutterStock
לא לרק לאנשים שאוהבים חשבונות ומספרים/ShutterStock

תקציב אישי אולי מורכב ממספרים, מעלויות, מריביות ומאילוצים, אבל גם אם אתם לא אנשי מספרים, זכרו שהתקציב שלנו מורכב למעשה מהבגדים שאנחנו לובשים, המצרכים שיש לנו במקרר, ואפילו מהוצאות בדרך לדירה חדשה משלנו.

אם רק נפעל נכון. בסופו של דבר, אין מנוס מלהתמודד עם העלויות, החובות, המיסים והריביות. ניהול התקציב האישי הוא בדיוק הכלי שמאפשר לנו לתכנן את הדברים ולהיות מוכנים לרגע ההתמודדות אשר יגיע ולעבור אותו בקלות.

מה זה בכלל תקציב אישי?

נהוג לחשוב על תקציב בתור ה"כסף שיש לי". תשמעו אנשים אומרים "לזה יש לי תקציב, ולזה אין". ברמה הבסיסית ביותר, תקציב הוא לא יותר מרשימה כפולה בצורת T (כמו רשימת בעד ונגד) שבצדה האחד ההכנסות ובצדה השני ההוצאות. אם ההכנסות גדולות מההוצאות אז אתם ברווח. נשמע פשוט, לא? אז למה כל כך קשה לצאת מהמינוס?

יש עוד שלושה מרכיבים חשובים שהופכים את רשימת ההכנסות והוצאות לכלי אמיתי שיכול לעזור לנו לרכוש דירה ולהגן עלינו מהמינוס בבנק. אחד מהם הוא סדר העדיפויות או המשקל שניתן לכל הוצאה ביחס לאחרות.

בזמן עריכת התקציב נענה על שאלות כגון: איזה חלק מכלל ההוצאות כדאי שילך על שכר דירה? כמה נוציא על קניות לבית לעומת בילויים? והאם שווה לוותר על חיסכון לטובת לימודים?
עוד מרכיב הוא ציר הזמן. גם אם את רוב ההוצאות וההכנסות שלנו ניתן לסכם על בסיס חודשי, בואו לא נשכח שאנחנו פה לטווח הארוך.

ישנם פרויקטים כמו רכישת דירה או רכישת השכלה שנמשכים על פני תקופות ארוכות ושהתועלת מהם נמדדת על פני השנים. תקציב טוב מטפל לא רק בתנועות הכספיות אלא גם בתזמונן הנכון ובהשלכות ארוכות הטווח שלהן.
המרכיב האחרון הוא הסביבה.

אילוסטרציה. ShutterStock
חשוב להסתכל לטווח ארוך/ShutterStock

למי חשוב לנהל תקציב אישי?

לסביבה שבה אנו עובדים, מוציאים, מרוויחים וחוסכים יש השפעה רבה על ניהול התקציב. כאזרחי המדינה אנחנו נתונים לחוקי המדינה, חלקם נוגסים בהכנסותינו (כמו מס הכנסה) וחלקם מבטיחים לנו זכויות, הגנות ותשלומים (כמו זכאות לדמי אבטלה או חופשת לידה).

מעבר לחוקי המדינה, גופים פרטיים כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי וחברות ביטוח מציעים לנו מוצרים כמו פוליסות ביטוח, כרטיסי אשראי ותוכניות חיסכון שיכולים לסייע בבנייה ובניהול יעילים יותר של התקציב האישי.

הסביבה הזו כל כך מורכבת שעורכי דין ורואי חשבון, למשל, מקדישים שנים רבות ללימוד ולהכרה שלה על כל נפתוליה. למזלנו, לא חייבים תואר אקדמי כדי לערוך תקציב אישי או משפחתי, ועם זאת חשוב להתעדכן באופן קבוע ולהכיר את החובות, את הזכויות ואת האפשרויות שעומדות לפנינו.

היכן מתחילים?

אין מי שלא ירוויח מניהול תקציב אישי וירוויח באמת ובשקלים, שלא לדבר על שקט נפשי. גם אם אתם נהנים מהכנסות גדולות, ניהול תקציב נכון יבטיח שלא תיכנסו לבור אשר ביום מן הימים תיפלו אליו ולא תצאו בקלות ושלאורך שנות חייכם תעשו את המרב עם ההכנסות שעבדתם קשה בעבורן.

על אחת כמה וכמה, מי שמתמודד עם הכנסה מוגבלת זקוק לתקציב קפדני עוד יותר כדי להתמודד עם הוצאות ההווה ולתכנן עתיד משגשג.

אז איפה להתחיל? חדשות טובות. אם קראתם עד לכאן, הרי שאת הצעד הראשון כבר עשיתם. יש כלים שונים ופשוטים שניתן להיעזר בהם כדי לבנות תקציב אישי או משפחתי. רוצים לדעת עוד? המשיכו לכתבה הבאה: איך לבנות ולאזן את תקציב המשפחה.

וואלה! NEWS בשיתוף ויזה אירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully