וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינפלציה נמוכה – זמן מתאים לשינוי השקעות

21.9.2015 / 13:44

קצב האינפלציה הצפוי לשנה הקרובה לפי בנק ישראל יעמוד על 0.4%, הציבור יכול להתמקח עם הבנקים על הריבית ולהיערך טוב יותר בהשקעותיו

אינפלציה היא עליית המחירים. מחירים של מה? של הכל. מדירות דלק וחינוך ועד כרוב ניצנים ונעלי בית. מדי חודש בחודשו בודקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) את השינוי במחירי המוצרים והשירותים בישראל, מביאה את השינוי לכדי תוצאה משוקללת אחת ומפרסמת את המדד החודשי, בשמו השני, האינפלציה. בניגוד לריבית בנק ישראל לדוגמא, המדד הוא לא משהו שנקבע על פי החלטת בעל תפקיד, אלא שיקוף של המתרחש בפועל בישראל. אם בחודש מסוים האינפלציה היא 0 משמעו שלא חל שינוי בממוצע המחירים, ייתכן שמוצרים מסוימים התייקרו ואחרים הוזלו, אך הממוצע ללא שינוי.

לאחרונה פרסם בנק ישראל את תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה (0.4%) ונראה שבישראל ישנה תחזית לאינפלציה נמוכה. אין אינפלציה אז המשק לא יצמח מסבירים המומחים. ומצד שני אינפלציה חיובית, עליית מחירים, היא משהו שכצרכן אני מעוניין להימנע ממנו. מה בעצם טוב יותר עבורנו ומה כדאי לעשות במצב בו השווקים נמצאים בסביבת ריבית ותחזית אינפלציה נמוכות?

התשובה לשאלה "האם זה טוב?" מורכבת. למעשה לא ניתן לחוות דעה על משק על בסיס נתון זה בלבד. ירידה באינפלציה יכולה לנבוע מסיבות שליליות, כמו לדוגמא מיתון, ירידה בצריכה מביאה לירידה במחירים, אלו יורדים אך פחות ופחות יכולים לקנות. מצד שני את אותה ירידה אנו יכולים לחוות בגלל סיבות טובות, למשל רפורמת הסלולר שהוזילה את מרכיב התקשורת במדד, או אם וכאשר תבוא ירידה במחירי הדיור תהיה השפעה משמעותית על שיעור המדד שכן רכיב הדיור הינו רכיב משמעותי בצריכה. ואותו הדבר קורה גם הפוך, עליית מחירים (אינפלציה גבוהה) יכולה לבוא כתוצאה משפע גדול שגורם לתושבים לצרוך יותר ובכך להעלות את המחירים, או לחליפין משחיקה גבוהה של ערך הכסף והדפסה לא מבוקרת שלו שתוביל לסחרור לא מבוקר של המשק.

מחירי האנרגיה והאטה בפעילות במשק

הפרשנות לתחזית האינפלציה בישראל מאוד תלויה בפרשן, יש שיאמרו כי הוזלות קיימות וצפויות במחירי האנרגיה והתייעלות המשק גרמו למחירים לרדת, שכן התייעלות מוזילה מחירים, והוזלת מחירים היא ההפך מאינפלציה. מהצד השני יהיו שיטענו כי יוקר המחייה הגבוה לטעמם גורם לירידה בצריכה, וזו בתורה גורמת לירידת מחירים, צעד ראשון למיתון כלכלי. כך או כך, נראה כי לפנינו תקופה של ריביות ומדדים נמוכים. איך אפשר לשפר עמדות כלכליות בסביבה כזו?

הלוואות ותשלומים – במידה ויש לכם הלוואות או משכנתאות שניטלו לפני תקופה ארוכה וטרם נסתיימו זה הזמן לבדוק האם ניתן לשפר תנאי ריבית. הריבית ככלל נמוכה ומי שמאמין לתחזיות האינפלציה יכול לבחור במסלולים צמודי מדד. לגבי קניות בתשלומים, הן לרוב לא רעיון טוב ובימים אלו במיוחד. בדקו את גובה הנחת המזומן הניתנת לפני רכישת מוצר יקר בתשלומים. סיכוי סביר שיהיה לכם כדאי לנצל את הנחת המזומן גם אם המשמעות היא מימון הרכישה באמצעות הלוואה בנקאית.

חסכון והשקעות – הריבית הנמוכה פועלת לטובת הלווה, אך במקביל גם לרעת החוסך. הריביות על תכניות החיסכון גם הן בשפל, וגם במסלולים צמודי המדד אין בשורה. מי שמחזיק של כמה אלפי שקלים ויותר בתכניות נזילות מומלץ שיבחן את האלטרנטיבות. אלטרנטיבה אחת היא השקעה בשוק ההון, למי שחסר ניסיון בתחום מומלץ להיוועץ באיש מקצוע ולבחור תמהיל השקעה סולידי. חלק מהיתרונות באפיק זה הם שניתן להתחיל כמעט עם כל סכום וההשקעה כולה נהנית מנזילות גבוהה. אלטרנטיבה נוספת היא השקעה בנדל"ן, כאן תוכלו ליהנות גם מריביות המשכנתא הנמצאות בשפל חסר תקדים בישראל.

כמעט בכל מצב טמונה הזדמנות, המצב היום מאותת לנו כי זה זמן טוב להגדלת פעילות באמצעות מינוף, למקצה שיפורים בתיק האשראי ולבחינת אפיקי השקעה נוספים.

שחף מזין, כלכלן מומחה למימון, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • אינפלציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully