וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית במשק נותרה ללא שינוי על 0.1%

עמירם ברקת קובי ישעיהו

24.9.2015 / 16:09

היום דיווח בנק ישראל כי המדד המשולב למצב המשק עלה באוגוסט ב-0.3%. הלמ"ס דיווחה ששיעור האבטלה נותר בחודש אוגוסט ברמה של 5.3%

קרנית פלוג שמונתה להיות נגידת בנק ישראל. נועם מושקוביץ
קרנית פלוג/נועם מושקוביץ

הוועדה המוניטארית בבנק ישראל החליטה להותיר את הריבית במשק ללא שינוי גם החודש. לכן, שיעור הריבית לחודש אוקטובר נותר ברמה של 0.1%.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, ציינה במפגש עם עיתונאים לאחר הודעת הריבית כי תמונת המצב השתנתה לרעה מהר מהצפוי. "נתוני הצמיחה הפתיעו בחולשתם וירידה נוספת באינפלציה התרחשה בגלל מחירי האנרגיה והמזון". עוד הוסיפה פלוג שגם הפחתת המע"מ תעכב את חזרת האינפלציה ליעד. "הירידה באינפלציה נבעה בעיקר עקב גורמים חד פעמיים".

בבנק ישראל מעריכים כי הורדת המע"מ ב-1%, הורדת המיסוי על אלכוהול, ביטול אגרת הטלוויזיה והירידה במחירי הדלק ישפיעו על מדדי ספטמבר ואוקטובר בשיעור של 0.7% בחישוב שנתי ומדגישים כי מדובר בהשפעות חד פעמיות כתוצאה ממהלכים שלא נצפו מראש.

עוד ציינה הנגידה כי "הוועדה המוניטרית מעריכה שקצב הצמיחה התמתן במידה מסוימת. נתוני החשבונאות הלאומית הצביעו על ירידה חדה בקצב הצמיחה ברבעון השני, בהובלת היצוא וההשקעות, ותמונה זו התחדדה עם פרסום האומדן השני של נתונים אלו. ואולם, גם נתוני החשבונאות הלאומית הושפעו במידה רבה מגורמים חד פעמיים: השביתה בכיל השפיעה בצורה מהותית על יצוא הסחורות, וביבוא כלי הרכב, שזינק בסוף 2014, חל תיקון במהלך שני הרבעונים הראשונים של 2015. בניכוי שני גורמים אלו מסתמנת ירידה קלה בקצב הצמיחה במהלך 2015, אשר תואמת גם את הירידה בסחר העולמי. נתוני סחר החוץ תומכים בהערכה שיש שיפור מסוים ברבעון השלישי. כמו כן, האבטלה נמוכה, שיעורי ההשתתפות והתעסוקה גבוהים יחסית, והשכר עלה בשנה האחרונה בשיעור ריאלי של כ-3%. עם זאת, לאורך זמן, הדשדוש ביצוא, קטר הצמיחה והפריון של המשק הישראלי, ובהשקעות, מדאיגים. הריבית הנמוכה ופעילות בנק ישראל בשוק המט"ח תומכות ביצוא, אולם נדרשים גם צעדים של הממשלה לעידוד היצוא ולתמיכה מתמשכת בעלייה בפריון, כדי להביא לשינוי מגמה בקצב צמיחת היצוא".

בבנק ישראל מציינים כי קצב עליית המדד בחודשים האחרונים עקבי עם יעד האינפלציה, אולם צפוי כי בחודשים הקרובים יפעלו כמה גורמים חד-פעמיים לירידת המדד, ועל רקע זה נרשמה החודש ירידה נוספת בציפיות האינפלציוניות לטווח הקצר. עד כה, אין עדות לכך שהירידה בסביבת האינפלציה היא תוצאה של התמתנות בביקושים המקומיים. הציפיות (פורוורד) לטווחים הבינוניים והארוכים נותרו מעוגנות בקרבת מרכז תחום היעד.

האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה כי המשק צומח בקצב מתון, וכי הירידה החדה בקצב הצמיחה ברבעון השני נבעה בעיקר מגורמים בעלי אופי זמני. נתוני סחר החוץ מצביעים על התאוששות מסוימת ברבעון השלישי, אך לאורך זמן מגמת היעדר הגידול ביצוא, כמו גם בהשקעות, מדאיגה. רמת התעסוקה הגבוהה והאבטלה הנמוכה מתיישבות עם העלייה שניכרה בשכר.

בנוגע לעולם אומרים בבנק ישראל כי מתרבים הסימנים להאטה בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית, בדגש על סין ומשקים מתעוררים אחרים. באירופה ובארה"ב נמשכת התאוששות מתונה. בשוקי המניות העולמיים נרשמו ירידות שערים תוך תנודתיות גבוהה. האינפלציה במדינות רבות ממשיכה להתמתן. המדיניות המוניטרית במשקים העיקריים נותרה מאוד מרחיבה, ונמשכת אי הודאות לגבי מועד תחילת העלאת הריבית בארה"ב.

עוד מציינים בבנק ישראל כי מאז הדיון המוניטארי האחרון, נחלש השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.1%, אך מתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 4.8%. התפתחות שער החליפין מתחילת השנה מקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר, ומעכבת את חזרת האינפלציה אל תוך היעד.

בהתייחסות לשוק הנדל"ן מציינים חברי הוועדה כי הפעילות הערה בשוק הדיור נמשכה גם החודש, ובאה לידי ביטוי בהיקף גבוה במיוחד של מכירת דירות חדשות, ובהאצה בקצב עליית המחירים, אשר עלו ב-12 החודשים האחרונים ב-6%. כמו כן, קצב נטילת המשכנתאות החדשות ממשיך להיות גבוה. הרמה הגבוהה של התחלות הבנייה בשנתיים האחרונות תורמת להגדלת היצע הדיור.

הפחתה בתחזית הצמיחה וגובה הריבית

תחזית גובה הריבית הצפויה ל-2015 היא ריבית בגובה של 0.1%. האינפלציה ב-2016 צפויה לעמוד על 1.4%, והריבית על 0.5%. זאת לעומת תחזית קודמת לריבית של 1.25% בסוף 2016.

תחזית הצמיחה של חטיבת המחקר בבנק ישראל לשנים 2015 ו-2016 הופחתה ב-0.4% לכל אחת מהשנים ועומדת היום על 2.6% ו-3.3%, בהתאמה.

לקראת ההודעה היו קיימות בשוק חילוקי דעות בנוגע לשאלה האם הבנק יפעל ויפחית את הריבית או יבחר להמתין ולראות לאן נושבות הרוחות. מחד, הדולר והאירו התחזקו באופן משמעותי בתקופה האחרונה ומחירי הדיור ממשיכים לעלות, כך שאין סיבה להוריד את הריבית. מאידך, המשק המקומי מראה סימנים של האטה וברבעון השני קצב הצמיחה ירד ב-0.1%, ולכן יש צורך בהפחתת ריבית כדי להמריץ את הכלכלה.

היום, אגב, דיווח בנק ישראל כי המדד המשולב למצב המשק עלה באוגוסט ב-0.3%. הלמ"ס דיווחה ששיעור האבטלה נותר בחודש אוגוסט ברמה של 5.3%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully