וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה וחצי אחרי הסדר החוב: הכאוס שוב משתולל באלביט הדמיה

עומרי כהן

26.9.2015 / 10:46

שתי הקרנות חלוקות על דרך ניהול הקבוצה, ומי שכבר שילמו את המחיר הם יו"ר ומנכ"ל החברה הבת פלאזה סנטרס, שהתפטרו מתפקידם. יחסי הכוחות יתבהרו באוקטובר, באסיפת בעלי המניות של אלביט הדמיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קניון של פלאזה סנטרס בפולין/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנה וחצי לאחר הסדר החוב הענקי שנחתם בקבוצת אלביט הדמיה( 491.6 -2.54% )ופחות משנה לאחר השלמת הסדר החוב בחברה הבת פלאזה סנטרס, הולך ומתפתח מאבק שליטה בקבוצה בין שני המחזיקים הגדולים במניות אלביט - קרנות הגידור האמריקאיות יורק ודייוידסון קמפנר (DK), שלהן גם החזקה בחברה הבת.

הרקע למאבק הוא חילוקי דעות על דרך ניהולה של הקבוצה, אותה הוביל עד כה לבדו רון הדסי, נציגה של קרן יורק וזאת בצל קריסה במחיר ניירות הערך של אלביט ופלאזה. לחילוקי הדעות הללו תורמים כנראה גם ניגודי אינטרסים מובנים, הנובעים מהעובדה שבעוד יורק היא כנראה המחזיקה הגדולה ביותר באג"ח של פלאזה סנטרס, בה מרוכזת עיקר פעילות הקבוצה, הרי ש-DK היא בעלת המניות השניה בגודלה בחברה הבת, ומי שתידרש לכאורה לתמוך בה בשעת הצורך.

יו"ר פלאזה, רון הדסי, התפטר

חילוקי הדעות בין יורק ל-DK צפו על פני השטח לראשונה ביום שני, כאשר פלאזה הפתיעה עם פרסום, לפיו היא קיבלה מאלביט בקשה לכנס אסיפת בעלי מניות מיוחדת, במסגרתה תועלה להצבעה הדחתם של ארבע דירקטורים מכהנים: מרקו וויצ'רס, שריג שלהב, שלומי קלסי ויואב כפיר, וכן יוחלט על צמצום מספר חברי הדירקטוריון מ-7 ל-5 בלבד (כולל שני דירקטורים חיצוניים).

אלא שבהמשך היום הודיע הדסי, שמכהן כיו"ר אלביט מטעם קרן יורק, כי החליט להתפטר מתפקידו השני כיו"ר פלאזה, כתוצאה מ"תפקוד בלתי אפשרי של הדירקטוריון תחת מבנהו הנוכחי". בהודעה שפרסמה אלביט, ציין הדסי כי ישקול מחדש את מקומו בפלאזה לאחר אסיפת בעלי המניות, ובינתיים ימשיך לכהן בה כדירקטור.


בהודעת אלביט גם נאמר כי את מקומו של הדסי כיו"ר פלאזה תפס בינתיים רו"ח יואב כפיר, שמייצג את DK בדירקטוריונים של פלאזה ושל אלביט, ושכאמור אלביט מבקשת להדיחו באסיפה שמועדה טרם נקבע.

במקביל, סיפקה פלאזה סנטרס דיווח מפתיע נוסף, לפיו עקיבא אזולאי, שמונה למנכ"ל החברה ב-10 ביולי השנה (ונכנס לתפקידו ב-1 באוגוסט), החליט להתפטר מתפקידו בעקבות החיכוכים בדירקטוריון. אזולאי, בעל ניסיון בתחום הנדל"ן המניב באירופה, שימש עד לאחרונה כיו"ר חברת החניונים הבריטית רודשף מטעמה של קבוצת דלק, והיה זה שהוביל את השבחתה ומכירתה לקרן הבריטית אנטין.

אלביט הדמיה עברה במארס אשתקד מידי בעל השליטה הקודם, מוטי זיסר, לידי נושיה, במסגרת הסדר חוב שכלל מחיקת ענק של 1.8 מיליארד שקל מחובותיה, בעיקר למחזיקי האג"ח, והמרתם למניות. בעקבות ההסדר קיבלו שתי מחזיקות האג"ח הגדולות, הקרנות יורק ו-DK, שהובילו את הסדר החוב, 19.8% ו-14.3% ממניות אלביט בהתאמה. הן גם הפכו לבעלות השליטה בפועל באמצעות מינוי דירקטורים מטעמן בחברה.

דירקטוריון אלביט החדש מינה את הדסי לתפקיד היו"ר, וכן לתפקיד המנכ"ל (אותו פינה כפי שהבטיח בתום שנה אחת). בסוף 2014, פחות משנה לאחר מכן, הושלם גם הסדר החוב בפלאזה סנטרס, במסגרתו נדחו בשלוש שנים מועדי פירעון חובותיה (בהיקף של כ-1 מיליארד שקל). במקביל, ביצעה פלאזה הנפקת זכויות, ובעקבותיה ירד שיעור האחזקה של אלביט בה ל-44.9%, בעוד שקרן DK הופכת לבעלת מניות מרכזית בפלאזה עם החזקה ישירה של 26.3% מהמניות.

הדסי מונה גם לתפקיד יו"ר פלאזה, והחל להוביל בקבוצה כולה מדיניות של מימוש נכסים, שהשבחתם הסתיימה להערכתו (שני מלונות באנטוורפן, קניונים פעילים, קרקעות ופרויקטים להקמת שכונות מגורים בהודו), לצד השקעה ופיתוח נכסים בעלי פוטנציאל השבחה (בעיקר שני פרויקטים מרכזיים בבוקרשט: מלון "פארק אין" וקומפלקס המסחר והמשרדים "קאסה רדיו").

אלא שמניית אלביט הדמיה המשיכה בינתיים לשקוע ואיבדה השנה עוד כ-20% (לשווי של 136 מיליון שקל) לאחר שב-2014 היא קרסה המניה ב-89% בעקבות הסדר החוב. במקביל, נסחרות אגרות החוב הארוכות של אלביט בתשואה לפדיון של 29%, המעידות על החשש הכבד של המשקיעים מפני יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה (כ-880 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ולבנק הפועלים).

החברה הבת, פלאזה סנטרס, נסחרת לפי שווי של 77 מיליון שקל בלבד (לאחר נפילה של 47% מתחילת השנה), והאג"ח שלה נסחרות בתשואה לפדיון גבוהה גם כן של עד 19%. האתגר המרכזי שלה הוא להניע מחדש את פרויקט קאסה רדיו, וכן להתחיל בהקמת שני הקניונים החדשים בבלגרד שבסרביה ובטימישוארה שברומניה, לצד מכירת הקניונים הקיימים ופירעון החובות במועדם.

על רקע הנתונים המאכזבים של המניות והאג"ח, נרשם בקרב נציגי DK בדירקטוריון פלאזה חוסר שביעות רצון מביצועי החברה והם שהחליטו לדרוש את השינויים בה, יחד עם שני דירקטורים שנותרו בפלאזה עוד מתקופת זיסר. ב-DK כועסים בין השאר על העזיבה בשנה האחרונה של מרבית בכירי פלאזה סנטרס (כולל המנכ"ל הוותיק רן שטרקמן). כך שהקרן מבקשת לעצמה את השליטה בחברה, בניסיון אולי להחזיר את שטרקמן לתפקידו.

גם תביעה בדרך?

אלא שאלביט הדמיה היא זו שולטת בפלאזה, ולכן קרב השליטה בין יורק ל-DK יחל כבר ב-19 באוקטובר, באסיפת בעלי המניות של אלביט. באסיפה זו יידרשו בעלי המניות לקבוע כי מספר חברי הדירקטוריון יצומצם מ-9 כיום (כולל שני דח"צים) ל-6 או ל-7 בלבד. ולבחור 4 או 5 דירקטורים מתוך ה-6 שעומדים להצבעה.

לאחר ההצבעה, יתבהרו יחסי הכוחות בדירקטוריון אלביט, כאשר הקרן שתקבל את השליטה, תכריע לגבי עמדתה של החברה בנוגע להנהלת פלאזה. בינתיים, פורסם היום כי שלומי קלסי, שמכהן בדירקטוריונים של אלביט ופלאזה, עשוי להגיש בקשה לתביעה נגזרת בטענה להתנהלות שלא לפי כלל ממשל תאגידי תקין.

הדסי מסר היום בתגובה כי "אלביט הדמיה מתנהלת ותתנהל לפי כללי ממשל תאגידי תקין. צר לי מאוד על כך שמנכ"ל פלאזה החדש שנבחר פה אחד ע*י הדירקטוריון של פלאזה החליט עקב התנהלות הדירקטוריון ועקב מעורבות גורמים נוספים הקשורים לתקופת מוטי זיסר להתפטר אחרי 45 יום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully