וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס מאשים את גולדמן סאקס בהקצאת מניות בהנפקות חמות לבכירים כדי להשיג עסקי חיתום

דפנה מאור

3.10.2002 / 9:30

בין המנהלים שנהנו מהקצאות רווחיות אלו היו מנכ"לית eBay, מייסד יאהו ג'רי יאנג ומנהלים מוורלדקום ואנרון



חוקרים של הקונגרס בארה"ב מאשימים את בנק ההשקעות הידוע גולדמן סאקס בהקצאת מניות בהנפקות חמות לבכירים בחברות עימן רצה הבנק להשיג עסקות חיתום מכניסות. בין המנהלים הידועים שקיבלו הקצאות משתלמות בעשרות ואף מאות הנפקות כאלה היו מנכ"לית eBay מג ויטמן, מייסד יאהו ג'רי יאנג ומנהלים מאנרון, וורלדקום, גלובל קרוסינג ו-eToys.



תגובתו של גולדמן סאקס לגילוי היתה "קשקוש". השלכותיו של הגילוי עשויות להיות חמורות לא רק עבור בנק ההשקעות אלא גם עבור המנהלים שנהנו מההקצאות, שכן בתחילת השבוע הודיע אליוט ספיצר, התובע הכללי של מדינת ניו יורק, על כוונתו לתבוע מנהלים בכירים רבים על קבלת הקצאות בהנפקות ראשונות שלא כדין מידי בנק ההשקעות סלומון סמית בארני. ספיצר דורש כי מנהלים אלה ישיבו עשרות מיליוני דולרים שגרפו ברווחים ממכירת המניות.



בין המנהלים על הכוונת של ספיצר נמצאים ברני אברס, מייסד וורלדקום. חקירה נוספת מתנהלת נגד קרדיט סוויס פירסט בוסטון (CSFB), ששמו ננקב גם כן בדו"ח הקונגרס על גולדמן סאקס.



חברות כמו eBay ויאהו היו לקוחות גדולים של גולדמן סאקס בשנות פריחתה של בועת האינטרנט. חיתום עסקות, הנפקות ורכישות עבורן היה מכרה זהב עבור גולדמן, מהחתמים ויועצי המיזוגים המובילים בוול סטריט בסוף שנות התשעים. הרשימה שפירסם הקונגרס כוללת מנהלים מחברות אשר שילמו לגולדמן סאקס עשרות מיליוני דולרים בדמי ייעוץ לעסקות שניהל הבנק עבורם, כולל טייקו, פורד ודיסני.



האפשרות לרכוש מניות ב-IPO אינה פתוחה לקהל המשקיעים הרחב בכל הנפקה. הקצאת מניות לחשבונותיהם של הבכירים בתקופה בה מחירי מניות זינקו במאות אחוזים בימים שלאחר ההנפקה, איפשרה לנהנים מההטבה לגרוף רווחים ענקיים.



נגד גולדמן ו-CSFB מתנהלת גם חקירה בחשד כי דו"חות מחקר שפירסמו אנליסטים שלהם לקו בניגוד עניינים והטעו את המשקיעים במטרה לזכות בעסקי ייעוץ מחברות אותן סיקרו. שני הבנקים נמצאים במו"מ ליישוב תביעה זו.



הדו"ח שפירסם הקונגרס כלל ממצאים אחרים הנוגעים לאיכות הכיסוי שביצעו אנליסטים ממחלקת המחקר של גולדמן סאקס. לפי טענת הקונגרס, הובילו קשרי חיתום לכך שהבנק מעולם לא פירסם המלצת מכירה על מניות של חברות לקוחות שלו. במקום זאת בחר הבנק להפסיק לבצע סיקור של המניות. מניות רבות בהנפקות רבות שבוצעו על ידי גולדמן סאקס ירדו בעשרות אחוזים מאז ההנפקה.



דובר גולדמן סאקס אמר כי דו"ח הקונגרס הוא עיוות של העובדות, כי הבנק מעולם לא היה מעורב ב"ספינינג" של הנפקות או שהעניק הקצאות כטובת הנאה. לטענתו, לא היה הבנק מחויב לחשוף את ההקצאות לבכירים, וכי אלה נעשו לפי גודל החשבון של הבכירים כלקוחות של חטיבת הברוקרים של הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully