וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הפד לשעבר ברננקי מתנגד להעלאת ריבית מוקדמת

6.10.2015 / 8:00

היו"ר הקודם של הפדרל ריזרב מבין את החלטתה של ג'נט ילן להותיר את הריבית על כנה, ומבקר את מקבלי המדיניות בארה"ב שהשאירו לו את כל העבודה הקשה. לדבריו, לא ניתן היה להציל את ליהמן בראדרס

יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, בן ברננקי, דצמבר 2012. AP
בן ברננקי/AP

היו"ר הקודם של הפדרל ריזרב מאשים את מקבלי המדיניות בארה"ב כי הם משאירים לפד את כל העבודה, וטוען כי מה שמכביד על הכלכלה האמריקאית הוא התפוקה האיטית.

בראיון שהעניק היום (ב') ל-CNBC לרגל צאת ספרו The Courage to Act, אמר בן ברננקי כי המדיניות המוניטרית אינה מקלה מדי, שכן האינפלציה נמוכה מאוד ושוק העבודה עדיין לא הגיע לתעסוקה מלאה.

ברננקי אמר כי הצמיחה האיטית אינה תוצאה של המשבר ב-2008. בנוגע לאינפלציה, הוא הזהיר מפני שיעור נמוך לאורך זמן: "אם האינפלציה נמוכה מאוד עד לכדי דפלציה, הסיכון הוא ששיעורי הריבית הרגילים יהיו נמוכים כל הזמן. וכשיש מיתון, אין מאיפה לקצץ".

עם זאת, הוא התעקש בראיון שהפד לא היה צריך להעלות עדיין ריבית. "אין בזה היגיון", הוא אמר. "אם אתה מעלה ריבית מוקדם מדי והורג את הכלכלה, זה לא עוזר לך".

הוא סרב לבקר את החלטתה של מחליפתו בתפקיד, ג'נט ילן, שלא להעלות את הריבית בהחלטה האחרונה בספטמבר. "זו הייתה החלטה קשה", הוא אמר, וציין גם כי דוח התעסוקה, שפורסם ביום שישי, היה פקטור שלילי.

דוח התעסוקה הראה שנוצרו 142 אלף משרות חדשות בלבד בשוק העבודה האמריקאי בחודש ספטמבר, הרבה פחות מהתחזיות בשוק שעמדו על תוספת של 203 אלף משרות ולאחר יצירה של 136 אלף (נתון שעודכן מטה מ-176 אלף) משרות באוגוסט.

המשקיעים סבורים כי דוח התעסוקה הגרוע צפוי להניא את הפדרל ריזרב מלהעלות ריבית בחודשים הקרובים. כעת החוזים על ריבית הפד מגלמים הערכה של 33% כי הבנק המרכזי יעלה את הריבית בהחלטה ב-16 בדצמבר, לעומת הערכה של 46% לפני פרסום דוח התעסוקה ביום שישי. ההערכות להעלאת ריבית בינואר ירדו מתחת ל-50%.

ברננקי הגן גם על המדיניות של הפד מאז המשבר. לדבריו, הצמיחה הייתה נמוכה בכל העולם, אולם בארה"ב יש סימני שיפור. "הפד משתמש בכסף קל כי הכלכלה הייתה זקוקה לתמיכה רבה", הוא אמר. "מדיניות טובה יותר הייתה יכולה להיות שילוב טוב יותר של כלים מוניטריים, פיסקליים ואחרים. זה שהפד היה היחיד שעשה משהו, אומר שהפד היה צריך לעשות יותר מדי".

עוד הוא אמר בראיון כי במבט לאחור לא ניתן היה להציל את Lehman Brothers, וכי סוף השבוע שבו קרס הבנק וכל מה שקרה אחר כך היה הרגע הנורא ביותר שלו בתור יו"ר הפד.

  • עוד באותו נושא:
  • בן ברננקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully