וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונים חוששים: ירידה במספר המגיעים למרכזי הקניות

11.10.2015 / 22:32

עקב המצב הביטחוני מדווחים במרכזי הקניות על ירידה בכמות המבקרים - בעיקר במרכזים בהם החיכוך בין האוכלוסייה היהודית והערבית גדול. ברשתות השיווק לעומת זאת לא נרשמה ירידה

פיגוע בשער שכם, ירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
זירת פיגוע בשער שכם בירושלים/נועם מושקוביץ

רצף הפיגועים של השבוע האחרון הורגש בכל בית בישראל, והדבר לא פסח גם על בתי העסקים ומתחמי הקניות ברחבי הארץ. הקונים מעדיפים להימנע מלצאת מהבית מחשש לביטחונם ועל פי בכירים בענף איתם שוחחנו, מלבד הירידה במספר המבקרים, הצרכנים שמגיעים למתחמים מעדיפים לקנות באופן ממוקד, מהיר וקצר.

ד"ר מוטי אמר, חוקר התנהגות צרכנים בקריה האקדמית אונו מסביר כי "כדי להבין את השינוי בדפוס הקנייה של הצרכנים, צריך ראשית לסווג בין מספר סוגים של קניות, שכן יש קניות שהן בגדר חובה כמו מוצרי מזון ושתייה ויש קניות שהן בגדר מותרות". לדבריו, קניות ובעיקר קניות של מותרות, הן מאוד מושפעות מאווירה ואם אין את האווירה הנכונה אנחנו כנראה נדחה את הקנייה למועד אחר. לכן, בתקופות של מצב ביטחוני נפיץ שמלווה לרוב בפחד של אנשים לצאת למקומות המוניים, לאנשים אין את "האווירה" לקניות.

ואכן, לדבריו של אמר יש גם גיבוי בשטח. שי טל, מנכ"ל מרכזי הקניות צים סנטר, מדבר על ירידה של יותר מ-15% במספר המבקרים שהגיעו בשבוע האחרון למתחמים השונים. לדבריו, ניכר שינוי משמעותי בהרגלי הצריכה של הקונים שהמתאפיינים בעיקר במשך השהייה במתחמי הקניות וכן באווירה המתוחה הקיימת בקרב הלקוחות. לדבריו, לקוחות רבים מגיעים למרכזים כדי לערוך את הקנייה באופן כירורגי, כלומר לקצר את מסע הקניות שלהם ולעשות אותו באופן תמציתי וממוקד. במרכזי צים סנטר הממוקמים בנקודות כור היתוך שממזגים בין האוכלוסייה היהודית לזו הערבית מורגש מתח גדול יותר באוויר, לדבריו של טל, כך שבערד ובמעלות ישנה הקצנה גדולה יותר של ירידה במספר המבקרים שבאה לביטוי בכ-20% ירידה במספר המבקרים.

גם חי גאליס, סמנכ"ל "ביג" מרכזי קניות מדבר על ירידה במספר הצרכנים שמגיעים למתחמים. לדבריו, מלבד המצב הביטחוני, צריך לזכור כי השבועיים שמגיעים אחרי החגים מאופיינים בירידה במספר המבקרים במרכזי הקניות, "אנשים מבזבזים הרבה כסף במהלך חופשת החגים ולכן הם צריכים להתאושש בהיבט הכלכלי, אז מראש, מיום שלישי שעבר הייתה ירידה במספר המבקרים וכפועל יוצא גם במחזורי הקניות", מסביר גאליס. גם הוא מתייחס לעובדה שבערים שבהם הממשק בין האוכלוסייה היהודית לערבית הוא גבוה יותר, כך מספר המבקרים במתחם קטן. כך למשל הוא מתייחס לירידה של כ-25% במספר המבקרים במתחם ביג שבישוב ירכא שבצפון, שמונה ביום עסקים רגיל כ-10,000 מבקרים ואילו בשבת האחרונה נספרו כ-7,000 בלבד. "בנצרת ניתן היה להרגיש בסוף השבוע האחרון אף ירידה שקרובה ל-50% במספר הקונים, זאת לעומת תנועה טובה של קונים במתחמים בבאר שבע ובאשדוד". עם זאת לדבריו, יש יתרון גדול למרכזי הקניות הסגורים, שכן המקומות מאובטחים בצורה מתוגברת בעתות שכאלו ולכן הלקוחות מרגישים ביטחון גדול יותר מאשר הסתובבות בין חנויות ברחובות. לדברי ד"ר אמר עם זאת, גם האבטחה הכבדה בקניונים והעובדה שהלקוחות נמצאים במקומות סגורים ומוגנים יותר מאשר ברחוב, לא מגבירה את הבחירה שלהם לצאת ולבצע קניות בעת שכזו ובעיקר לא של מוצרים שהם אינם בגדר מוצרי צריכה בסיסיים והכרחיים.

למרבה ההפתעה, דווקא אייל סקוזה, מנכ"ל קניון הדר שבירושלים, שנמצאת בלב הסכסוך הנוכחי, טוען כי לא הורגשה ירידה בשבוע שחלף במספר המבקרים, אלא להיפך וכי מדי יום חלפו בקניות כ-25 אלף איש ביום. לדבריו, הקניון דווקא הפך למקום בטוח יותר, בזמן שאנשים מפחדים להסתובב ברחובות ואת עיקר הפעילות ניתן להרגיש בבתי הקפה ובמסעדות הממוקמות בו. עם זאת, בדומה לאחרים, גם הוא מצביע על העובדה כי משך השהייה של המבקרים התקצרה וכי רבים מהקונים מגיעים לצורך קנייה ממוקדת יותר. "עוד מוקדם מדי כדי להבין האם ישנה פגיעה במחזורי החנויות. נכון לעכשיו אנחנו עומדים בצפי השנתי מבחינת מחזורי הקנייה, אבל כמובן המצב יכול להשתנות בכל יום" מוסיף סקוזה.

רמי לוי. מגד גוזני
הרשת תגברה בשבוע האחרון את מספר הקב"טים הסמויים, על מנת לאפשר את תחושת הביטחון הטובה ביותר לצרכניה. רמי לוי/מגד גוזני

אם המצב יימשך - זה עלול להשפיע

מי שעוד משדרים עסקים כרגיל הן רשתות השיווק שאינן מרגישות, לטענת מנהליהן, בשלב זה את השלכותיו של גל הפיגועים. רמי לוי, בעלי "רמי לוי שיווק השקמה" טוען כי בכלל סניפי הרשת ברחבי הארץ, לרבות הסניפים המאופיינים באוכלוסייה מעורבת, לא הורגשה כלל ירידה במספר הקונים. לדבריו, הרשת תגברה בשבוע האחרון את מספר הקב"טים הסמויים, על מנת לאפשר את תחושת הביטחון הטובה ביותר לצרכניה. גם אייל רביד, מנ"כל רשת ויקטורי, טוען כי סניפיו ממשיכים לפעול באופן שגרתי וללא כל שינוי חריג במספר הקונים או במחזורי הקנייה הצפויים בתקופה זו של השנה, עם סיום החגים.

גם דוד בן הרוש, מנהל יחידת הסחר של רשת "אושר עד" טוען כי עוד מוקדם מדי לנתח את הנתונים, היות ואנחנו נמצאים בתקופה שאחרי החגים וללא מספר רב של ימי חול בהם הרשת פתוחה לעסקים. לדבריו, "ניתן לציין כי לא מורגשת ירידה במספר הצרכנים בכלל הסניפים של הרשת לרבות הסניפים המעורבים בירושלים, באר שבע ובמגדל העמק". עם זאת, לאור ניסינות העבר הוא טוען כי אם המצב הביטחוני הנוכחי יימשך, זה אכן עשוי להשפיע על מחזורי העסקים של הרשתות. "בצוק איתן למשל הייתה ירידה כללית בכל הסניפים היות והרשתות חטפו מכה קשה ואנשים בחרו לערוך קניות במכולת השכונתית, קרוב למרחבים הממוגנים שהם מכירים", מסביר ב הרוש ומוסיף כי נכון לעכשיו זוהי לא התחושה שמורגשת בשטח בקרב הקונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully