וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אחראי למחסור במזון בתקופת החגים?

אפרת אהרוני

12.10.2015 / 13:47

הניסיון למפות מי אחראי למחסור במוצרי מזון בחגים נתקל בשלל התגוננויות: החקלאים, מגדלי העופות, המחלבות, רשתות השיווק והרבנות גלגלו מעליהם את האחריות. יו"ר ועדת הכלכלה אמר כי "יירד לחקר האמת". בינתיים צפוי המחסור בעגבניות להימשך עד דצמבר

אילוסטרציה: קניות. נועם מושקוביץ
מחסור בירקות בתקופת החגים/נועם מושקוביץ

"המחסור בעגבניות יימשך עד תחילת דצמבר" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא המחסור שהורגש בשבועות האחרונים הן על מדפי הבשר והעוף והן בדוכני הירקות והפירות. "החקלאים יידעו לייצר רק 50% מהביקוש", הוסיף.

"המחסור על המדפים היה אירוע מביך", הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, "וכל הגורמים הוציאו הודעות מבולבלות שהכותרת שלהן הייתה ש'החגים פרצו'".

עוד בטרם התכנסה הוועדה הבהיר ח"כ כבל כי הוא רואה את העניין בחומרה רבה, וכי בכוונתו לרדת לחקר האמת ולהצביע על האחראיים. היו"ר כבל אף הזכיר כי כבר לפני כחודשיים קיימה הוועדה דיון בנושא והזהירה מפני מחסור ועליית מחירים בתקופת החגים – אך למרות האזהרות לא נעשה די כדי למנוע את המצב החמור.

בישיבה השתתפו מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, ונציגי המשרד, יחד עם נציגי החקלאים, מגדלי העופות, מועצת החלב ונציגי המחלבות, נציגי רשתות השיווק, ארגוני צרכנים ומשרדי הכלכלה, האוצר, הבריאות ועוד.

"התערבות יתר ביבוא"

הניסיון למפות את האחראים למחסור נתקל בשלל התגוננויות, כשכולם טענו כי הם נערכו בהתאם. נציגי הרבנות הבהירו כי בניגוד לנאמר, שחיטה התקיימה גם במהלך חול המועד סוכות, וח"כ אורי מקלב ציין כי "המחסור היה בגלל הסוחטים ולא בגלל השוחטים". בהמשך הסביר כי החקלאים במשבר ועובדים בצורה מינימלית, ומכאן המחסור.

חבר הכנסת איתן ברושי (העבודה) הפנה אצבע מאשימה אל משרד האוצר, וטען להתערבות יתר ביבוא ובתהליכים אחרים, תחת תכנון נבון. "חקלאי צריך קשר עם הקדוש ברוך הוא ועם פקידי האוצר", אמר, "ובשני המקרים זה קשה".

"הרעת תנאי הסחר לחקלאים"

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, קבל על הרעת תנאי הסחר של החקלאים, שהקטינו את שטחי החקלאות. לדבריו, "אם הצעת האוצר לחיסול התכנון בענף הפטם תתקבל, בשנה הבאה יהיה מחסור וודאי בעופות לחגים. המשבר הגדול בחקלאות ייפתר כאשר התמיכה הממשלתית בענף תגיע ל-18% מהתפוקה החקלאית, כמקובל במדינות ה-OECD, ולא 9% כפי שהדבר היום. בכך יובטח ביטחון מזון לישראל".

אלי אהרון מארגון מגדלי הירקות המחיש את גודל השבר ואמר כי אם רק לפני 3 עשורים פעלו בארץ 60 אלף חקלאים - כיום עומד מספרם על 9,000. הוא הוסיף כי עלות גידול של עגבנייה עומדת על 3 שקלים לקילו, כשהחקלאי מקבל בסוף רק שקל וחצי.

יו"ר הוועדה כבל זעם על כך שאינו מקבל תשובות לשאלותיו, על אף הניסיונות. העגבניות, בינתיים, יישארו מוצר אקסלוסיבי עבור אזרחי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully