וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלבות מגדל בעסקת אי.די.בי - צעד ראשון לחברת ביטוח במימון המגזר העסקי

שלומי שפר

4.10.2002 / 12:23

חברת הביטוח עשויה להעמיד הלוואה של 300-200 מיליון שקל למימון רכישת גרעין השליטה בקונצרן אי.די.בי; מנהלת ההשקעות של מגדל מסבירה את החזון והבעייתיות * גנדן ממשיכה במסע לגיבוש הקונסורציום המממן לעסקת אי.די.בי: מנהלת מגעים גם עם מגדל





במסגרת עסקת אי.די.בי ירכוש נוחי דנקנר באמצעות חברת גנדן שבבעלותו ובמסגרת קונסורטיום הכולל את יצחק מנור ואברהם לבנת את גרעין השליטה (52%) בקונצרן. שווי הרכישה מוערך בכ-540 מיליון דולר, כאשר ההלוואה שתילקח בעיקר מבנק לאומי וממגדל היא כ-330 מיליון דולר. את יתרת הסכום אמורים המשקיעים להביא ממקורות עצמיים.



לדברי לוין, החשש של חברות הביטוח הוא כי בעוד שנים מספר יוכל המפקח על הביטוח לומר לה כי הביטחונות של ההלוואה, מניות אי.די.בי במקרה הזה, אינן מספיקות ולכן על חברת הביטוח לרתק הון עצמי בגין ההלוואה. "אנו רוצים מנגנון דיווח חשבונאי שיהיה מקובל עליהם ויפתור את הנושא הזה", היא אומרת. לחברות הביטוח הון עצמי נמוך יחסית, וכל דרישה מהן להגדילו פוגעת בתשואה על ההלוואות.



האשראי של מגדל לעסקת אי.די.בי הינה בעייתית, בעיקר בשל העובדה כי היא נתקלת לראשונה בפעולות שאינן מוכרות לה. למשל, החברה צריכה לפתח מנגנון, דומה לזה של הבנקים, כדי לערוך הפרשות לחובות מסופקים. "אלה אתגרים שאנחנו צריכים לעמוד בהם, וזהו גם אתגר מבחינת הפיקוח על הביטוח, אשר חייב ללוות את התהליך", אומרת לוין. לדבריה, אנשי הפיקוח על הביטוח משתפים פעולה ושואלים את השאלות הנכונות. "מדובר באתגר משותף שלנו ושל הפיקוח להקים מערכת מקבילה למערכת הבנקאות".



מגדל נתקלת גם בבעיות חוקיות כאשר היא באה לבחון השקעה זו. למשל, הבנקים בישראל רשאים לתפוס נכס ששועבד להם ולנסות למכור אותו בעצמם. זאת בניגוד לשאר הגופים והאנשים במשק, אשר אינם יכולים לעשות כן וחייבים לממש את הנכס המשועבד להם דרך ההוצאה לפועל. חברות ביטוח, כמו שאר המשק, תלויות בהוצאה לפועל, אם יש צורך לממש את הביטחונות בעסקה. שינוי של המצב מחייב חקיקה.



זאת ועוד, הבנקים מעולם לא ניהלו קונסורטיום של מלווים אשר חברות ביטוח לקחו בו חלק. "אנו מניחים שיכולים להיות ניגודי עניינים בין חברות הביטוח לבנקים לגבי אופי השעבוד, ניהול הקונסורטיום וכיצד מתמחרים את החובות", אומרת לוין. הבנקים בונים בעיקר על מרווח, ואילו חברות הביטוח משקיעות בנכסים שאמורים לתת תשואה לטווח ארוך.



לוין מאמינה כי חלקן או רובן של הבעיות ייפתרו. ואולם אם מגדל תחליט להשקיע, יהיה עליה להתמודד עם ביקורת על כך שהיא משקיעה את כספי הפוליסות המשתתפות ברווחים, כלומר כספים של מבוטחים. לדעת לוין, התשואה בהשקעה זו גבוהה יחסית, ולכן כדאית מבחינת המבוטחים. עם זאת, אם ההשקעה לא תהיה רווחית, מי שישלם את המחיר יהיו גם המבוטחים של החברה, שהתשואות בפוליסות ביטוח החיים שלהם יירדו, כלומר חסכונם יישחק.



"צריך להבין כי אין ברירה וחייבים לגוון את תיק ההשקעות הלא סחיר", טוענת לוין. "אם אנליסטים היו בודקים את אופי ההשקעות, הם ודאי היו אומרים כי החברה יותר מדי ריכוזית בהשקעותיה בסקטור הבנקאות והמשכנתאות, ואנו חייבים לגוון את תיק ההשקעות כדי לעמוד בסטנדרטים של פיזור. מוכרחים להסתכל החוצה לעולם, שם יש תפיסת סיכון כוללת של התיק, ואנו חייבים להתחיל לבנות אותו בהתאם", היא מסכמת.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully