וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבדלים יתגלו רק בעתיד

הדר חורש

25.9.2002 / 10:37

התחרות בין בזק לכבלים על האינטרנט המהיר מורגשת בפרסום - אך הטכנולוגיה, השירות והמחיר כמעט זהים



מסע הפרסום של חברות הכבלים לשירות האינטרנט המהיר מציין את פתיחת התחרות שלה חיכה הענף זה שנתיים: הכבלים מתמודדים נגד בזק על שוק פוטנציאלי של כחצי מיליון מנויים. הנחת היסוד היא כי במוקדם או במאוחר יעברו כל מנויי האינטרנט בחיוג לאינטרנט המהיר. גם מי שאינו זקוק לאינטרנט מהיר יגלה במהרה עולם חדש.



גולשים מנוסים מגלים שתרבות האינטרנט עוברת במהירות לפס הרחב, וקשה מאוד להישאר מאחור: קובצי דואר אלקטרוני מכילים לעתים קרובות מצגות כבדות או קטעי וידיאו; אתרי אינטרנט משלבים יישומים עתירי מגה-ביטים; ותרבות ה-P2P (העברת קבצים בין חברים) הופכת את השימוש באינטרנט בחיוג לבלתי נסבל באיטיותו.



פנינה שנהב, סמנכ"ל השיווק של בזק, אומרת כי מבדיקה שערכה החברה עולה שחלק ניכר משעות הגלישה בקרב לקוחות האינטרנט המהיר של בזק מוקדש לאתרים דוגמת KaZaA, המציעים תוכנה להחלפת קובצי מוסיקה וסרטים בין הגולשים. התפוצה הגוברת של צורבי תקליטורים היא חלק מתופעה מתפשטת במהירות של גולשים היוצרים לעצמם אוספים לפי בחירה אישית, מבלי לשלם על כך אגורה. לעומת זאת, רק גולשים מיומנים יודעים שניתן למצוא באינטרנט כמעט כל סרט, זמן רב לפני שהוא מגיע לקולנוע השכונתי.



בזק וחברות הכבלים אינן עוסקות עדיין בבידול שירותי האינטרנט המהיר שלהן. חבילות השירות דומות מאוד, ואין הפרש משמעותי במחירים. שתי הטכנולוגיות מאפשרות לספקים להציע ללקוחות כמעט כל קצב גלישה. החבילות המוצעות בפועל הן פרי בחירה שיווקית, ואינן נובעות ממגבלות טכניות. המחירים דומים ואיכות השירות, על הנייר לפחות, דומה.



אחד מהשירותים הנלווים שיציעו בקרוב בזק וחברות הכבלים הוא אבטחה. מנוי אינטרנט מהיר מחובר לרשת בפס רחב בכל שעות היום, מה שהופך אותו מטרה קלה להאקרים וסתם חטטנים. ספקי האינטרנט המהיר אמורים להציע שירותים נלווים נוספים כמו משחקים אינטראקטיוויים ורשתות תקשורת פרטיות (VPN) לחברות המבקשות ליצור רשת תמסורת נתונים פנימית לעובדים.



באבטחה יש אמנם ערך מוסף, אך לא בידול משמעותי בין השירותים המתחרים. בידול כזה יושג אם יצליחו בזק והכבלים להציע למנויים תכנים שונים, כמו שירות להורדת סרטים ותוכניות טלוויזיה בתשלום. משרד התקשורת אוסר על בזק לספק תכנים באינטרנט, ואולם שר התקשורת הביע לא פעם נכונות לבחון מחדש את האיסור הזה.



חברות הכבלים מצדן נדרשות בהוראת משרד התקשורת להציע שירות אינטרנט גם למי שאינם מחוברים לכבלים. ואולם המנויים של חברת הלוויין Yes נדרשים על ידי ערוצי זהב לשלם גם סכום חד פעמי של 350 שקל. תבל קובעת למנויי אינטרנט בלבד תעריף חודשי הגבוה ב-40-20 שקל מתעריף למנויי הטלוויזיה שלה. בחברות הכבלים מסבירים שהתשלומים הנוספים נדרשים לחיבורו מחדש של המנוי לרשת הכבלים.



ערוצי זהב אינה מחייבת את המנוי במחיר המודם, והוא ניתן למנוי בהשאלה. תבל מחייבת מנויים ב-377 שקל תמורת המודם בתוספת 70 שקל עבור כרטיס רשת. בזק מאפשרת למנוי לחכור מודם או לקנות אותו.



רכישת מודם היא עסק יקר. בזק מציעה שני סוגים: לבעלי יציאת USB במחשב מומלץ לרכוש מודם USB במחיר 399 שקל. המודם ניתן להתקנה עצמית ובמקרה זה משלם המנוי רק את דמי ההתקנה במרכזיה הסמוכה למקום מגוריו - 99 שקל. מנוי שיזדקק לעזרת טכנאי בזק ישלם 299 שקל נוספים. בערוצי זהב גובים 99 שקלים תמורת התקנה ובתבל 210-135 שקל.

מי שמבקש שירות זול יוכל להסתפק בחבילה הפשוטה ביותר שמציעה ערוצי זהב, קצב הורדה של 150 קילוביט לשנייה ובמחיר 89 שקל לחודש. 150 קילוביט לשנייה הוא קצב נמוך יחסית, אך עדיין גבוה פי חמישה מקצב ההורדה הממוצע באינטרנט בחיוג.



חבילת השירות פופולרית יותר בכבלים מציעה קצב הורדה של 750 קילוביט לשנייה, במחיר 119 שקל בחודש. חבילה זו משווקת על ידי ערוצי זהב ותבל. החבילה המתחרה של בזק מציעה קצב הורדה של 512 קילוביט לשנייה, במחיר 119.95 שקל בחודש (מודם בחכירה) או 99.95 שקל בחודש למנוי שהמודם בבעלותו.
למנויים השואפים למהירות גלישה מרבית ורגישים פחות למחיר, מציעה בזק גלישה במהירות 1.5 מגה-ביט לשנייה במחיר 149.95 שקל בחודש (מודם בחכירה) או 129.95 שקל בחודש (מודם בבעלות הלקוח). גלישה בקצב 1.5 מגה-ביט בשנייה היא המבוקשת ביותר בשוק. בערוצי זהב עולה חבילה כזו 149 שקל בחודש, במתב - 160 שקל בחודש, ובתבל - 159 שקל בחודש.



בזק וחברות הכבלים מציעות גם גלישה במהירויות גבוהות יותר, אך שירותים כאלה מיועדים בעיקר לעסקים קטנים ולמשרדים. שירות הגלישה המהיר מחליף במקרים כאלה קווי תקשורת נתונים מהירים מסוג Frame Relay. בזק מציעה גלישה בקצב 2.5 מגה-ביט לשנייה ב-449.95 שקל בחודש (מודם בהחכרה) או 429.95 שקל לחודש (מודם בבעלות הלקוח). תבל וערוצי זהב מציעות גלישה בקצב של 3 מגה-ביט לשנייה ב-449 שקל בחודש, ומתב - ב-500 שקל.



התחרות בין חברות הכבלים וחברות הטלפוניה בשוק האינטרנט המהיר מבוססת בעיקר על יכולת שיווק ושירות. התפתחות השוק תלויה בעיקר בהתפתחות שירותים מיוחדים לתשתית הפס הרחב.



בישראל הצליחה בזק להשיג יתרון משמעותי על חברות הכבלים בכך שקיבלה רשיון מוקדם יותר מהן ונערכה בהתאם. לאחר פתיחה צולעת, החלה החברה להציע חבילות שירות המותאמות לצרכי הלקוח וכיום יש לה 110 אלף לקוחות (המותג שיצרה בזק עבור השירות הוא WOW). חברות הכבלים החלו לקבל רשיונות הפעלה לאינטרנט מהיר רק במארס 2002. קשיים כספיים ובעיות מנהליות עיכבו הקמת מערך שיווק במשך כחצי שנה. כיום הן משרתות כ-30 אלף לקוחות.



לא כל מנוי בזק יכול לקבל שירות אינטרנט מהיר. החברה יכולה להעניק שירות כזה רק למנויים במרחק של לא יותר מ-4 ק"מ מהמרכזיה השכונתית. עם הפעלת השירות העריכו בחברה כי היא מסוגלת לספק את השירות לכ-70% ממנוייה. בינתיים נקטה בזק מאמצים לשפר את הגישה למנויים. חברות הכבלים מסוגלות לספק שירות אינטרנט מהיר כמעט לכל מנוי, אם כי בחלק מאזורי הזיכיון של ערוצי זהב עדיין לא הושלמה פריסת התשתית המתאימה.



לבזק מונ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully