וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי העיצומים בחברת החשמל מסתתרת רפורמה תקועה

26.10.2015 / 12:56

ניתוקם של אלפי אזרחים משירותי החשמל ביום הגשם הראשון ועיכוב של שעות בתיקון התקלות על ידי עובדי החברה נועדו לשמש קריאת השכמה אחרונה למשרד האוצר, לשר האנרגיה ולראש הממשלה

חדר הבקרה של חברת החשמל, מחוז דן, מאי 2015. מגד גוזני
חדר בקרה בחברת החשמל/מגד גוזני

ארגון העובדים של חברת החשמל לא אוהב לאשר רשמית את הודעות ההנהלה על עיצומים. כמו במקרים קודמים, טען יו"ר הוועד, מיקו צרפתי, שבסך הכל מדובר במחסור בכוח אדם, ובעיות שנגרמות מהתשתית הרעועה של החברה.

מי שרוצה יכול לשלוף את פרוטוקול ועדת הכלכלה של הכנסת, מדיון שנערך לפני שבועיים ושבו הכריז צרפתי מול חברי כנסת והמצלמות "אם אתם חושבים שאנחנו נחלץ אתכם בסופה הבאה - אתם טועים".

לחברת החשמל לא היתה כל סיבה להאשים את עובדיה ללא סיבה. בימים עברו, גם תחת האשמות כבדות, היללו מנהלי בחברה את עובדי השטח העוזבים את בתיהם החמים ויוצאים לטפס על עמודי המתח הגבוה בעיצומן של סערות.

בהנהלה יודעים לספר על קבלנים חיצוניים שגויסו והתקשו להגיע למתקני החברה, על עובדים שאמנם עבדו, אבל עשו זאת "לפי הספר" ובאיטיות מרגיזה. נכונות גבוהה יותר של העובדים לא היתה מונעת אולי את התקלות, אך ללא ספק היתה מקצרת את משך הזמן שבו הוא עשרות אלפי צרכנים נותרו בעלטה.

מחדל מתמשך

מאחורי המהומה מסתתר המחדל המתמשך של עיכוב הרפורמה בחברת החשמל. בגלגוליה השונים מתעכבת הרפורמה כבר יותר מעשר שנים. היא היתה אמורה לייעל את החברה, ולהחזיר אותה משליטת ועד העובדים הכוחני שלה לידי ההנהלה.

לפני שנתיים השלימה ועדה ממשלתית בראשותו של יו"ר רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, את תוכנית הרפורמה, שבמרכזה פיטורים ופרישה מרצון של 2,000 מעובדי החברה.

הנהלת החברה וארגון העובדים הגיעו להסכמות, שר האוצר אמור היה לחתום על צ'ק שמן שהבטיח לפורשים בשלב הראשון פיצויים של 650 מיליון שקל, מתוך עלות כוללת של כ-3 מיליארד שקל. ואולם, ברגע האחרון נסוג שר האוצר, יאיר לפיד, מהסכמתו לתשלום. גורמים באוצר הסבירו אז כי מדובר בשינוי בסדרי עדיפויות, וכי הכסף נדרש לצורך קידום רפורמת "מע"מ אפס", שניסה לפיד לקדם באותה העת.

בהמשך הוקדמו הבחירות, תוכנית מע"מ אפס לא יצאה לפועל וגם הרפורמה נשכחה. ניסיונותיו של יוגב ושל יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, לגייס את שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לקידום הרפורמה לא צלחו עד כה. שטייניץ אמר בשיחות סגורות כי הוא יטפל בנושא לאחר שיאושר תקציב המדינה, ועמו מתווה הגז שלו הקדיש עד כה את מירב זמנו.

בינתיים גובר הלחץ הפנימי בחברת החשמל. החברה הולכת ומאבדת את נתח השוק שלה לטובת יצרני החשמל הפרטיים, שמגייסים את הלקוחות העסקיים והמוסדיים, שהם הלקוחות הרווחיים ביותר בענף. העיכוב בביצוע תוכנית ההתייעלות והוצאות השכר הגבוהות, מאיימים על הרווחיות ועל יציבותה של החברה.

לעובדים ברור כי אם הרפורמה לא תצא לפועל, והחברה לא תיוצב בזמן הקרוב, היא תידרש לתוכניות התייעלות מקיפות וכואבות יותר מהתוכנית שעליה הוסכם בעבר. העיצומים שהורגשו היטב ביום הגשם הראשון נועדו לשמש קריאת השכמה אחרונה למשרד האוצר, לשר האנרגיה ולראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully