וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ההשקעה במניית כיל כדאית?

28.10.2015 / 9:30

למרות תשואות חיוביות גבוהות במדדי הבורסה מניית כיל רושמת תשואות שליליות ושווייה יורד. רו"ח עמי מיטל תוהה האם למרות מסע היח"צ של החברה מדובר באבן על תיק ההשקעות

מפעלי ים המלח. דיויד סילברמן, GettyImages
מפעלי ים המלח/GettyImages, דיויד סילברמן

קבוצת כיל (כימיקלים לישראל) מפרסמת בחודשים האחרונים בכל כלי התקשורת שהיא "קטר הצמיחה של הנגב" ונתונים נוספים. משקלה של מניית כיל במדד ת"א 25 (המעו"ף) הוא 3.59%
(משקל משמעותי) ובמדד ת"א 100 משקל המניה הוא 3.70%. בחודש אוקטובר השנה קבעו אנליסטים של UBS ובית ההשקעות מיטב כי מחיר היעד של כיל צריך לעמוד על 2700. חודשיים לפניהם מחיר היעד של פסגות היה 2878. מחיר המניה כיום 25.10.15 עומד על 2200 פער של 22% עד 30% ממחירי היעד שקבעו האנליסטים. מתחילת 2015 ירדה כי"ל ב-20.1% ובשלוש השנים החולפות איבדה המניה 43.42%.


כדי לחדד את מצבה העגום של מניית כיל נציין שבשלוש שנים החולפות מדד ת"א 25 השיג תשואה חיובית ממוצעת של 15%. מתחילת 2015 מניות כבזק, נייס, אלביט מערכות, אסם, טבע, פז נפט, הבנקים, מליסרון או עזריאלי השיגו תשואות חיוביות שנעו בין 8% ועד 36%. כיל מחזיקה בשיא השלילי 20.1% – מבין כל מניות ת"א 25 נתון שאינו מעודד מבחינת המשקיעים במניה.


יהיו שיטענו שכיל העוסקת במכירת אשלג סובלת ממחירי הסחורות שירדו בשנתיים האחרונות והדבר משפיע על ביצועי המניה. חוזים למכירת אשלג בהודו ובסין שהשיגו לפני שנים מחירים של 500 עד 600 דולר לטון נמכרים כיום ברמות מחיר של 350 ובמקרה הטוב עד 400 דולר לטון. מנגד צריך לזכור שלכיל אין עלות אחסון גבוהה בים המלח בגלל הטמפרטורה והיובש וגם מחירי ההובלה הבינלאומיים ירדו חדות בגלל ירידה תלולה במחירי הדלק. ברור שהירידה במחירי האשלג, בעיקר בסין, והתחרות העולמית בתחום פגעו בכיל שהיא חברה רווחית הנאבקת בממשלה שמבקשת להעלות את התמלוגים על אוצרות הטבע שכיל כורה ומוכרת. כיל טוענת שהעלאת התמלוגים תפגע בכושר התחרות בעולם ותשפיע לרעה על שוויה של המניה ומכאן תוביל לפגיעה בחסכונות הציבור שמשקיע במניה באמצעות – קרנות פנסיה, קרנות נאמנות, סלי מדד, קופות גמל, ביטוחי מנהלים וגם באופן ישיר.

תשובות רק לשאלות נוחות

כיל מחזיקה אתר אינטרנט בו היא עונה ומסבירה בפירוט יתר לגולשים המבקשים לדעת או לשאול שאלות אודותיה. אתר נאה, מעוצב, מנוסח. אתר למטרת קמפיין ציבורי תקשורתי של החברה. רותם שטרקמן, עיתונאי, שאל באתר כמה הוציאה החברה בשנה האחרונה על לובינג? הוא נענה שכיל הוציאה 120,000 דולר לשני משרדי לובינג. מטרת הלובינג היא לסייע באי העלאת התמלוגים שנדרשת החברה לשלם. אנחנו שאלנו בשאילתה באתר שאלה פשוטה – מהי התשואה של מניית כיל בשנה האחרונה? התשובה – "לא נמצאו תוצאות". כותרת האתר – מה תרצו לדעת על כיל? כל העובדות, כל המספרים, כל הנתונים חוץ מהנתון על ביצועי המניה הירודים. אפשר לקרוא באתר על חשיבות המגנזיום לבריאותנו, על התרומה לחברה וכלכלה בנגב וליצוא וכמובן לתעסוקה. את ביצועי המניה מעדיפים פחות לחשוף.

מחירי האשלג אינם צפויים לזנק כאשר הכלכלה העולמית מדשדשת. כאמור הביצועים של מניית כיל מאכזבים בלשון המעטה. וועדות ההשקעה השונות בגופים שמחזיקים את מניות כיל ובוודאי באלה הממליצים על רכישת המניה, צריכות לשקול האם ההשקעה בכיל ראויה. אם כטענת כיל התגמולים לאוצר יעלו והחברה תפגע אולי עתידה עלול להיות בעייתי והדבר עלול להשפיע לרעה על המניה. יתכן מנגד שהמחיר הנוכחי משקף כבר את כל הרע הצפוי לחברה ולמניה? כדאי וצריך לתת שיקול דעת בנושא במיוחד כשיש אלטרנטיבות השקעה שמשיאות רווחים יפים ולא הפסדים כבדים.

רו"ח עמי מיטל, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • כיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully