וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: התמיכה בשכבות החלשות לוקה בחסר

28.10.2015 / 16:00

בדוח הביקורת טוען יוסף שפירא כי מה ההכנסה השלילי שנועד לצמצם פערים בחברה לא השיג את מטרתו כי חלכ ניכר מהזכאים לו לא קיבל את הכסף. המבקר מותח ביקורת גם על הפיקוח על האשראי החוץ בנקאי

הגשת דו"ח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, אפריל 2015. טלי מאייר
יוסף שפירא/טלי מאייר

בדוח שפרסם היום (רביעי) מותח מבקר המדינה, יוסף שפירא, ביקורת על חוסר היעילות של תמיכת המדינה בשכבות החלשות, תמיכה שנועדה להקטין את פערי ההכנסות במדינה. על פי הדוח, מענק העבודה ("מס הכנסה שלילי") שנועד להגדיל את הכנסותיהם של עובדים שאינם משתכרים די הצורך, לא השיג את מטרותיו מפני שרק שליש מהזכאים זוכים לקבל את המענק. מצב בעייתי יותר קיים ביחס לאוכלוסיות הנכים: מתוך 721 זכאים להגדלת מענק בגין נכות, קיבלו רק 255 את התוספת.

מבקר המדינה טוען שרשות המסים לא עשתה די כדי להנגיש את החוק באמצעות אתר האינטרנט שלה, והבקשות המוגשות מטופלות בקצב אטי. בין היתר גילה מבקר המדינה כי הסימולטור באתר הרשות, המאפשר לפונים לערוך בדיקה ראשונית אם הם זכאים למענק, פועל בעברית בלבד, למרות שחלק ניכר מהנזקקים דובר שפות אחרות ואינו שולט די הצורך בעברית. המבקר מותח ביקורת על ההחלטה לאפשר את הגשת התביעות באמצעות סניפי הדואר. הוא מציין שאלפי טפסים שהוגשו באמצעות הסניפים נפסלו בשל הזנת נתונים שגויה. רשות המסים היתה אמורה לאפשר לפונים להגיש את תביעה לקצבה באמצעות האינטרנט, אולם בעת עריכת הביקורת לא פעלה האפשרות להגשה באמצעות האינטרנט.

בתגובה נמסר מרשות המסים: "רשות המסים פועלת ללא לאות מהיום הראשון להפעלתו להגברת המודעות הציבורית לחוק, להגדלת מימוש הזכאות ולהסרת חסמים בתהליך מימוש הזכאות. הפעולות שנקטה הרשות ובהן הקביעה שהבקשות לקבלת המענק יוגשו בסניפי הדואר, משלוח מכתבים לזכאים פוטנציאלים ופרסום אינטנסיבי, הביאו ליישומו המוצלח של החוק בארץ ולאחוז המימוש הגבוה העומד על כ-66%. הרשות תמשיך לבצע מהלכים במטרה להקל על הזכאים ואף מקדמת תיקון חקיקה שיסייע לה בכך. כמו כן, במקביל לקיומו של סימולטור ממוחשב לבדיקת הזכאות, תפתח הרשות במסגרת תכנית העבודה לשנה הקרובה ממשק שיאפשר הגשה של התביעות למענק באמצעות האינטרנט".

משרד הכלכלה סופג מהמבקר ביקורת לגבי מערכת היחסים שלו עם מכון היצוא ומכון התקנים. מכון היצוא מספק למשרד שירותים בשווי עשרות מיליוני שקלים, אולם משרד הכלכלה מעולם לא בחן אם הוא אינו משלם יותר מידי עבור שירותים אלה והאם ניתן לקבל שירותים דומים במחיר נמוך יותר. המדינה, המתקצבת חלק ניכר מפעילות המכון, אינה מנצלת את שותפותה בניהול לצורך הטמעת מדיניותה בפעילות המכון. המבקר קובע שמכון היצוא והממשלה אינה עושים די כדי לעודד יצואנים ולהגדיל את מספר היצואנים, בעוד הריכוזיות בענף היצוא הולכת וגדלה.

בתגובה נמסר ממשרד הכלכלה: ענף היוצא סובל מריכוזיות גבוהה ומשרד הכלכלה פועל להרחיב את מגוון החברות ומייצאות וחיזוק יצואנים קטנים והבינוניים ופריצה לשווקים ופלחי שוק חדשים.

המבקר חושף גם את מחדל הפיקוח על שוק ההלוואות החוץ בנקאיות. בעוד הבנקים מפוקחים על ידי בנק ישראל, פועלות במשק חברות פיננסיות רבות המעניקות אשראי למשקי בית וחברות ללא כל פיקוח. הכנסת גופים אלה לפיקוח נדונה מזה זמן רב, אולם ההחלטות אינן מיושמות. בימים אלה פועל משרד האוצר להקמת גוף מפקח לפעילות החוץ בנקאית. גוף זה מיועד להתחיל לפעול בסוף השנה הבאה. מבקר המדינה קובע שהפיקוח על שוק האשראי החוץ בנקאי נדרש לצורך מניעה של פשע והלבנת הון, וקורא למדינה ולבנק ישראל לאסוף נתונים שיספקו מידע על היקף החוב האמתי של משקי הבית במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully