וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאגר תמר לא חותמים על חוזים חדשים

4.11.2015 / 10:53

יועץ לחברות גז: ההפסקה בהתקשרויות נגרמה בעיקר בשל חוסר הוודאות בדבר אספקה לטווח ארוך, והתמשכות הדיונים על מתווה הגז. אחת ההשלכות: עיכוב בביצוע התוכנית המקיפה לטיהור האוויר בחיפה ובסביבתה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

שותפות תמר לא חתמה בחודשים האחרונים חוזים חדשים עם לקוחות על רקע ירידת מחירי הנפט וחוסר הוודאות לגבי אספקת הגז. לאחרונה טענו תעשיינים שהחוזים אינם נחתמים בגלל שכל כושר ההפקה של תמר מוצה, ואין יותר אפשרות חיבור ללקוחות חדשים.

ואולם בדיקת וואלה! NEWS מגלה שמיצוי כושר ההפקה מונע מתמר בעיקר חתימה על חוזים עם לקוחות גדולים, כגון תחנות כוח הפועלות על גז ותחנות להפקת חשמל בקו-גנרציה.

השותפות לא הודיעה על הפסקת ההתקשרויות, והיא מציעה ללקוחות חדשים לחתום על חוזים עם סעיף "בר הפסקה" שמשמעותו שהשותפות רשאית להפסיק את האספקה במצבי עומס.

הסעיף אינו מהווה מגבלה של ממש לגבי המפעלים מפני שמצבי העומס החריג הם נדירים יחסית ומתקיימים רק מספר ימים בשנה, בעיקר בימים חמים במיוחד המחייבים את יצרני החשמל לתפוקת שיא. גם במקרי עומס שיא יכולים ספקי הגז להקטין מעט יותר את האספקה ליצרני החשמל, שממילא משתמשים במזוט כתחליף למחסור בגז, ולשמור על אספקה סדירה למפעלים, למרות החוזה לאספקה ברת הפסקה.

מיקי קורנר, יועץ לחברות גז, מסביר שההפסקה בהתקשרויות נגרמה בעיקר בשל חוסר הוודאות בדבר אספקה לטווח ארוך, והתמשכות הדיונים על מתווה הגז.

"כל עוד לא מאושר מתווה הגז, מאגר תמר הוא המאגר היחיד הקיים, ובמהלך הזמן יתכלה בו הגז. מפעל קטן שצריך לבצע השקעה של מיליוני שקלים כדי להסב את עצמו לגז, צריך להביא בחשבון את מגבלת הזמן. בנוסף לכך, גרמה ירידת מחירי הדלק לצמצום הפער בין מחיר הגז למחיר הדלק. הגז עדיין זול יותר, אבל ההפרש הקטן שוב משנה את שיקולי הכדאיות ואת אפשרויות המימון".

המחסור בגז עשוי גם להשפיע על התוכנית המקיפה לטיהור האוויר בחיפה ובסביבתה. התוכנית מתבססת על מעבר מפעלים לגז, הסבת התחבורה הציבורית לגז, הוצאת מיכל האמוניה והקמת מפעל אמוניה בדרום.

האמוניה הוא חומר גלם חשוב לתעשייה הכימית, המיובא מחו"ל ומאוחסן במיכל גדול בחיפה. מכיוון שמדובר בחומר רעיל מאד עלולים תקלה או פיצוץ במיכל לגרום לאסון רב נפגעים בעיר ובסביבתה. על פי תכנית שמקדם המשרד להגנת הסביבה, יוצא מיכל האמוניה מהעיר ובמקומו יקום מפעל בדרום, שייצר אמוניה מגז טבעי.

גורמים בענף מאשרים שהקמת מפעל האמוניה, מותנית באספקת גז בכמות שאינה זמינה כל עוד לא מפותח שלב ב' של שדה תמר. עם זאת נמסר מהמשרד להגנת הסביבה שהתכנית לטיהור המפרץ ממזהמים אינה תלויה במתווה הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully