וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניחוש של תורת המשחקים: מה צריך כדי לנצח בהישרדות?

הדר קנה

7.11.2015 / 10:12

ההדחה של דנה ברגר מתוכנית הריאלטי היא רק "עניין של זמן", מושיק גלמין פעל נכון ואין זה פלא שנעמה קסרי גברה על דן מנו בעונה הראשונה של הישרדות. מחקר חדש בתורת המשחקים מנסה להציג את הנוסחה שתוביל את השורד האחרון לזכייה במיליון שקל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הישרדות/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אתה בן או בת 32, חביב על הבריות, אמין במידה, לא מאיים ולא מצטיין מדי במשימות תחרותיות, אתה בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח בתוכנית הריאלטי "הישרדות", ולהביא הביתה מיליון שקלים. גם אם ההגדרה הזו נראית לכם מוזרה, מדובר בממצאים שנבדקו אמפירית, והם תוצאה של מחקר בתורת המשחקים, שערכה אפרת ברקאי במסגרת התזה בתואר השני בכלכלה באוניברסיטת תל אביב.

תורת המשחקים היא ענף של המתמטיקה והכלכלה המנתח מצבי עימות או שיתופי פעולה בין מקבלי החלטות בעלי רצונות שונים. היא עוסקת בקבלת החלטות אינטראקטיבית ומאפשרת חקירה של משחק מורכב באמצעות הפשטתו לאחד מכמה מודלים כלליים, הניתנים לניתוח מתמטי. ברקאי ניתחה יותר מ-21 עונות של הישרדות ארה"ב סטטיסטית ומתמטית, במטרה "לפתור" את המשחק, כלומר, לזהות בו את דרכי הפעולה הצפויות של השחקנים או להצביע על דרכי פעולה מומלצות לשחקנים בודדים או לקבוצות של שחקנים. במילים אחרות – זוהי "ה-נוסחה" שכל מתמודד בכל תכנית ריאליטי משתוקק להניח את ידיו עליה.

מתי הבוגדים מנצחים?

במחקר הוגדרו כמה ממאפייני השחקנים, למשל טווח גילאים, מגדר, חביבות השחקן (Likeability Factor – שנמדדה ע"י בחינת תגובות השחקנים האחרים אליו) ואמינות. לכל אחת מתכונות אלה ניתנו הגדרות מתמטיות כגון מהי בגידה (הצבעה נגד מישהו שהיה בברית עם השחקן), ומה היא ברית יציבה לעומת ברית חלשה (ברית שאין תמריץ לעזוב אותה לעומת ברית שבגדו בה). כמו כן נספרו פעולות לאורך המשחק כמו זכייה בחסינות והצבעות הדחה.

כל אחת מהפעולות שביצעו השחקנים לאורך העונה הובאה בחשבון וחושבה סטטיסטית ומתמטית. השחקנים קיבלו בתחילת התוכנית מספר הסתברותי לגבי יכולתם לבגוד. בתחילת המשחק ניתנו המספרים רנדומלית, ותוך כדי משחק הם עודכנו בהתאם לפעולות שבהם נקטו השחקנים - בגדו או נשארו נאמנים - והתקרבו לניתוח הטיפוס במציאות.

הממצאים שהתגלו במחקר שופכים אור על הטיפוסים המיועדים לזכייה בפרס הגדול, לעומת אלה שיגיעו רק למקום השני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכה בהרבה חסינויות - והפסיד. דן מנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

חסינות דווקא מאיימת על המתמודדים

אחד הממצאים המעניינים העולים מהמחקר הוא כי הזוכה המאושר הוא במובהק לא מי שזכה במספר החסינויות הגבוה ביותר, אלא דווקא זה שזכה במספר ממוצע של חסינויות לאורך העונה. כלומר, חסינויות רבות מדי משפיעות בצורה שלילית על הזכייה במקום הראשון.

הוכחה לכך קיבלנו למשל בעונה הראשונה של הישרדות ישראל, אז דן מנו, שהיה מתמודד חזק ומתוחכם שזכה במירב החסינויות, הפסיד בגמר לנעמה קיסרי - שזכתה במספר ממוצע של חסינויות לאורך העונה, אך הייתה חביבה ממנו על שאר השחקנים. עם זאת יש להביא בחשבון כי מחקרה של ברקאי נערך על הישרדות ארה"ב, שם הזכייה נקבעת רק על ידי השחקנים, בעוד שבהישרדות ישראל השיטה שונתה, כך שקהל הצופים בבית משתתף בהצבעה בפרק האחרון.

למרות זאת, אם ננתח את הפרק הראשון של העונה החדשה של הישרדות הישראלית, נוכל להסיק כי טיטי עשתה טעות אסטרטגית בכך שזכתה בחסינות הראשונה וסומנה כאיום, בעוד שמושיק גלמין דווקא פעל נכון כשהעדיף לוותר על החסינות ולתת לה לתפוס את הבמה. לפי המחקר, עוד לא מאוחר מדי וטיטי תוכל לתקן את המעוות, מאחר שדינן של הפעולות בשלבים הראשונים הוא להישכח במהרה.

דנה ברגר. ניב אהרונסון
עניין של זמן עד שתודח? דנה ברגר/ניב אהרונסון

צעירים או מבוגרים?

ממצא פחות מפתיע הוא הגיל. מסתבר כי בהישרדות, כמו שוק העבודה, לא אוהבים את הזוכים מבוגרים מדי. לאורך העונות נמצא כי הגיל הממוצע של הזוכים הוא 32 (31.6 ליתר דיוק) וככל שהמועמד מבוגר יותר יש לו סיכוי נמוך יותר לנצח בתחרות.

ממצא זה מוביל להערכה כי למרות החסד שהעניקה טיטי (ילידת 1991) לדנה ברגר (ילידת 1970) בתוכנית הראשונה של הישרדות הונדורס, ובכך מנעה את הדחתה, זה רק "עניין של זמן" עד שברגר תסיים את דרכה בתוכנית, כמו גם ג'נט, שמעון אמסלם, רון שובל וטילטיל, הנמנים עם קבוצת המתמודדים המבוגרת יותר בתוכנית.

ממצא נוסף הוא כי שחקנים שהגיעו למקום הראשון והשני בהכרח היו חלק מברית יציבה לאורך כל המשחק. כלומר, לא היה שלב במשחק שבו הם לא היו שייכים לברית כלשהי, גם אם זו השתנתה לאורך העונה.

מתברר ש"בהישרדות כמו בהישרדות", הבריתות תמיד משתנות בהתאם לשחקנים המודחים מהמשחק. לעומת זאת השתייכות לבריתות רבות מדי ובגידה בהן, מפחיתה את הסיכוי. אחת המשמעויות של זה היא שהתנהגותו של בן יהב, שניסה לכרות בריתות עם שחקנים רבים בתוכנית הראשונה של העונה החדשה, פגעה באמינותו ולא מפליא שהוא נבחר להיות המודח הראשון.

ומה לגבי בגידות? הממצאים הראו כי בגידה בברית בשלבי המשחק האחרונים משפיעה בצורה שלילית על הזכייה בתחרות. לעומת זאת בגידה בשלבים הראשונים יכולה להיחשב כטעות ולהיסלח בהמשך. עם זאת מספר הבגידות גם כן משפיע שלילית על הזכייה - כלומר מספר גבוה של בגידות לאורך העונה (גם אם בשלבים הראשונים) יפחית את סיכויי השחקן לזכות בגמר.

השאלה מה לא משפיע על הזכייה מפתיעה: מתברר כי במקרה זה הפמיניזם רושם ניצחון קטן, ושבהישרדות המגדר לא ממש משנה והסיכוי של גברים ונשים לזכות בפרס הנכסף במסגרת התוכנית זהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully