וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר כיל: "התרומה שלי עולה על כל מה שהח"כים תרמו לנגב"

לילך ויסמן, עמירם ברקת

8.11.2015 / 15:13

סערה בוועדת הכספים בעקבות דבריו של ניר גלעד: זנדברג: "מי אתה בכלל?!". יחימוביץ': "הוא חש זהות עמוקה בינו לבין הנגב, הוא בן גוריון בכלל"

ועדת הכספים אישרה את חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה, נובמבר 2014. ועדת הכספים,
ישיבה בוועדת הכספים/ועדת הכספים

סערה בוועדת הכספים בהצבעה על חוק ששינסקי 2: יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הפסיק בצהריים את הדיון על חוק ששינסקי 2 בשל עימות חריף בין הח"כים.

העימות החל בעקבות דבריו של יו"ר כיל ניר גלעד שדבריו נתפסו ע"י חלק מחברי הכנסת כאיום על המדינה ועל חברי הכנסת לבל יאשרו את חוק ששינסקי 2 ואת העלאת המס על רווחי היתר. גפני עצר את הדיון לאחר שלא ניתן היה להמשיכו לקראת הצבעה, וזאת לאחר שהוועדה שמעה את עמדת צוות הארבעה הממשלתי בנושא ששינסקי 2.

"סוגיית הפוספטים לא נפתרה, הברום לא נפתר", אמר גלעד והמשיך: "התוצאה הסופית היא שהכדאיות הכלכלית להמשך הפעילות במדינת ישראל הולכת ויורדת. לגבי השקעות חדשות - שמעתם את עמדת ועדת הארבעה. בחוסר הוודאות הנוכחי לא ניתן לקבל החלטה אם לשים דולר בתוך מדינת ישראל. זו המציאות של החוק הזה... אתם לא מרימים יד למען החברה, אתם מרימים את היד על הנגב, על התעשייה...".

בשלב זה התפרצו חברי הכנסת, שראו בדבריו של גלעד איום ישיר עליהם. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) צעקה לעבר גלעד: "מי אתה בכלל?!", וח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה: "הוא באמת חש זהות עמוקה בינו לבין הנגב, הוא בן גוריון בכלל. חוצפה, בריונים".

גלעד הוסיף: "התרומה שלי לנגב בעשרות שנים של עשייה ציבורית עולה על כל מה שחברי הכנסת פה עשו". הדברים הללו הרתיחו את הח"כים מהאופוזיציה וגרמו לצרחות בוועדה. זנדברג אמרה כי "הוא מאיים עלינו ועל הנגב וזה יפה?".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) נרתם לעזרתו של גלעד ויצק עוד שמן למדורה כשאמר: "כבר חודשיים שבוועדה נשמע רק קול אחד נגד כיל. הפכו את כיל לאויב. יש צורך בעוד השקעות ומותר להביע עמדה מנוגדת... נמאס לי שיש פה קול אחד בלבד של נשים קנטרניות כבר חודש". זנדברג צעקה לעברו: "שוביניסט, שב בשקט ותסתום את הפה שלך!".

מסתמן: כיל תקבל הטבות מס

מאחורי הקלעים נראה כי ישנה הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה, לפיה האוצר יעביר 93 מיליון שקל תמורת הסכמת האופוזיציה שלא לקיים פיליבסטר בהצבעה ולא "למרוח" אותה בדיונים. עם זאת, שר האוצר משה כחלון הודיע כי הוא מתנגד לסיכומים שהושגו בוועדת הארבעה למרות שהממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי נמנה על חבריה. ל"גלובס" נודע כי כחלון שלא עודכן מראש בסיכומים שהושגו בוועדה, דחה את בקשתו של לוי לאשרם ובהנחייתו הודיע לוי על התנגדות האוצר לסיכומים.

בעקבות כך הודיע היום מנכ"ל האוצר שי באב"ד בפתח ישיבת ועדת הכספים כי עמדת האוצר היא כי מאחר ו-ועדת הארבעה לא הגיעה להחלטות יש להשאיר ללא שינוי את הצעת החוק המיישמת את המלצות ועדת ששינסקי 2. ממשרד האוצר נמסר כי "שר האוצר והדרג המקצועי במשרד מאוחדים בהתנגדותם להקלות".

במערכת הפוליטית העריכו היום כי הצעת החוק תאושר בסופו של דבר ללא שינוי לאור התנגדותם הנחרצת של כחלון ויו"ר ועדת הכספים משה גפני להכנסת שינויים.

צוות הארבעה מונה על-ידי הממשלה לבדוק טענות של כיל ושל זכיינית כריית נחושת במכרות תמנע כי השארת הצעת החוק במתכונתה הנוכחית תפגע קשות בהשקעות המתוכננות בנגב.

נציג ועדת הארבעה הודיע היום בישיבת וועדת הכספים כי הצוות סבור "כי ישנה סבירות כי ההשקעות לא תבוצענה והממשלה לא תקבל הכנסות ב-2 מיליארד שקל ומשום כך ניתן לשקול ביצוע הטבות שוליות מצד הממשלה כדי להגדיל משמעותית את הסבירות להשקעות". נציג אגף תקציבים אודי אדירי אמר כי מדובר בהתחייבות מצד המדינה לכך ששווין של השקעות עתידיות שתשקיע כי"ל לא יפחת מהשווי של אותן השקעות בספרים. מדובר בהכרה שרלבנטית לעניין הסדר הנכסים של כי"ל שלפיו יקבע הפיצוי שתקבל כי"ל על השקעותיה בסיום תקופת הזיכיון.

כסף מכיל לקרן מיוחדת שתשקיע בנגב

עוד לפני הגשת חוק ששינסקי 2 להצבעה בוועדה היא החליטה היום (א') כי כל הכספים שייגבו מכיל בעקבות החוק יועברו לקרן לאזרחי ישראל ויושקעו בתעסוקה בנגב. את המהלך הובילו ח"כ מיקי רוזנטל ושלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני וכן ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), מרכז הקואליציה בוועדה.

בוועדת הכספים רואים מי דואג לפריפריה ולנגב", אמר רוזנטל. "אנחנו נצבע את הכספים מחוק ששינסקי ונשקיע בתעסוקה בנגב. כך נשבור את המונופול של כיל על העבודה בדרום ונמנע מהחברה להוסיף ולסחוט את מקבלי ההחלטות".

ח"כ מיקי זוהר, מרכז הקואליציה בוועדה, ציין כי "אני מברך על שיתוף הפעולה עם חבריי מהאופוזיציה לטובת תושבי הנגב. זהו צעד חשוב לטובת צמצום הפערים בין המרכז לפריפריה בתחום התעסוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully