וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשייה של יועצים

רוני ליפשיץ

6.10.2002 / 9:21

גם בישראל נפרדות חברות הייעוץ מרו"ח: יבמ ישראל משלבת לתוכה את PwC, אקסנצ'ר מקווה להכפיל את גודלה, KPMG שינתה שמה לברינג-פוינט ומתרחקת מסומך חייקין - ורק דלויט טוש-בריטמן אלמגור מתעלמת מההפרדה בין הייעוץ והנהלת החשבונות * החקירה בוורלדקום חשפה אי סדרים חשב



בשבוע שעבר, ביום שהשלימה יבמ את רכישת חטיבת הייעוץ של משרד רואי החשבון PwC, הודיעה המתחרה KPMG קונסלטינג על יצירת מותג חדש בשם ברינג-פוינט (BearingPoint). שני המהלכים הם שיאו של תהליך שבו הפכו חטיבות הייעוץ של פירמות ראיית חשבון גדולות לגורם מרכזי בתעשיית המחשוב, ולאחר מכן החלו בתהליכי היפרדות מסובכים.



בשוק העולמי מדברים על "חמש הגדולות" - חמש חטיבות הייעוץ והיישום שהקימו משרדי ראיית חשבון: PwC, אקסנצ'ר, קאפ ג'מיני, KPMG ודלויט טוש. ביחד מדובר בתעשייה שהיקפה הכספי הוא עשרות מיליארדי דולרים, המתחרה בחברות המחשוב וביועצים אסטרטגיים.



למרות מאמציהן לשכפל את הצלחתן בשוק המקומי, בישראל משקלן של חברות הייעוץ העולמיות קטן יותר, כך מעריך מנכ"ל גרטנר גרופ ישראל, ברוך גינדין. "החברות הרב-לאומיות לא נכנסו לכאן בגדול ולא נהפכו לגורם דומינטי בשוק", הוא אומר. "ההוצאה על טכנולוגיות מידע בארגונים מסתכמת בכ-3.6 מיליארד. מרכיב שירותי המחשוב והאינטגרציה מסתכם בכ-600 מיליון דולר, וממנו מחזיקות חברות הייעוץ הרב-לאומיות כ-20% בלבד".



גירושים מאוחרים



לחצים של הקונגרס האמריקאי והאיחוד האירופי, והשפעתן של השערוריות החשבונאיות האחרונות בתאגידי הטכנולוגים המאלצים את חברות הייעוץ להיפרד מהשורשים החשבונאיים וליצור ארגונים חדשים. לפני שנה הופרדה חטיבת הייעוץ והאינטגרציה של חברת רואי החשבון KPMG מהחברה האם שלה והפכה לחברה נפרדת בשם KPMG קונסלטינג הנסחרת בבורסת נאסד"ק. בסוף השבוע שונה שם החברה לברינג-פוינט והיא עברה להיסחר בבורסה של ניו יורק. החברה החדשה מעסיקה 16 אלף עובדים והכנסותיה ב-2002 הסתכמו ב-2.4 מיליארד דולר. שינוי המותג מאפשר לה להתנתק מ-KPMG ולקדם אסטרטגיה חדשה, שלפיה אינה מספקת רק שירותי ייעוץ והטמעה של תשתיות מידע, אלא שירותי ייעוץ עסקיים.



המשנה למנכ"ל ברינג-פוינט ישראל, יעל שריג, אומרת כי אף שהניתוק הרשמי מ-KPMG נעשה לפני שלוש שנים, "בעקבות פרשת אנרון גדלה חשיבות ההפרדה, והתהליך הואץ גם בפירמות האחרות. התעשייה צמחה כי המערכות הפיננסיות היו הראשונות שמוחשבו, ולכן התחילו רואי החשבון לייעץ ללקוחותיהם גם בתחום זה". בהדרגה הבינו שיש כסף רב בתחום הייעוץ ויישום המערכות, וגיבשו מודל עסקי שלפיו הם מעניקים גם ייעוץ אסטרטגי וגם ייעוץ טכנולוגי ואינטגרציה.



בישראל פועלת ברינג-פוינט באמצעות צוות של 40 עובדים ומתמקדת בעיקר בתחום יישומי ERP (ניהול משאבי הארגון) מבוססי אורקל. החברה ביצעה פרויקטים בנייס מערכות, תדיראן טלקום ובמשרדי בניין המילניום בתל אביב. אף כי הקשר למשרד סומך חייקין, הקשור לחברת רואי החשבון KPMG, מנותק באופן רשמי מאז ההנפקה, קיימת קרבה בין שני הגופים. ברינג-פוינט יושבת בבניין סומך חייקין ונשענת על תשתיות התפעול של המשרד, דוגמת הנהלת החשבונות ומערכות המידע שלו. עם זאת, אומרת שריג, ברינג-פוינט מתנתקת בהדרגה. "אנחנו עדיין יושבים על השרתים שלהם, אבל בעתיד ניאלץ להיפרד מהם כי אנחנו חברות נפרדות".



יבמ מקבלת ייעוץ



להשלמת עסקת יבמ-PwC תהיה השפעה ישירה על השוק הישראלי. בסוף השבוע השלימה יבמ את רכישת חטיבת הייעוץ של PwC תמורת 3.5 מיליארד דולר במזומן ובמניות. PwC קונסלטינג היא מחברות הייעוץ הגדולות בתחום תשתיות המידע; ב-2001 הסתכמו מכירותיה ב-6.7 מיליארד דולר. בעקבות העסקה הקימה יבמ יחידה עסקית עולמית חדשה לייעוץ, המורכבת מאנשי PwC לשעבר ומאנשי יבמ ומעסיקה 60 אלף עובדים. יחידה זו תשולב בתוך יבמ גלובל סרוויסז (IGS), ארגון שירותי המחשוב הגדול בעולם; ב-2001 הסתכמו מכירותיו ב-35 מיליארד דולר.



בד בבד חתמה יבמ ישראל על הסכם לרכישת פעילותה של PwC יועצים בישראל ממשרד קסלמן וקסלמן. בישראל מונה הקבוצה, שהתמחתה בפרויקטי CRM (ניהול קשרי לקוחות) ומאגרי נתונים, 60 עובדים. מנהל IGS ישראל, אבי קרמר, אמר שבתחילת השנה תעבור הקבוצה הישראלית לבית יבמ גלובל סרוויסז בגבעת שמואל. "בישראל, מרבית הכישורים של הקבוצה החדשה משלימים את היכולות של יבמ, ויש מעט מאוד חפיפה", אמר. "כיום איננו מוכרים רק את הטכנולוגיות של יבמ, אלא גם של ספקים אחרים, משום שאנו מחויבים לספק ללקוח את הפתרון הטוב ביותר".



העולה החדשה



שלוחה אחרת המנסה להכות שורש בישראל היא אקסנצ'ר, מארגוני הייעוץ הגדולים בעולם; היא מעסיקה 75 אלף עובדים ומכירותיה ב-2001 הסתכמו ב-11.5 מיליארד דולר. אקסנצ'ר, שהתחילה את דרכה כחטיבת הייעוץ והיישום של חברת רואי החשבון ארתור אנדרסן, היתה חטיבת הייעוץ הראשונה שנפרדה מהחברה שהקימה אותה.



ב-89' הופרדה אקסנצ'ר תפעולית מחברת ראיית החשבון, ופעלה תחת השם אנדרסן קונסלטינג. ב-97' ביקשה לבצע הפרדה פורמלית, משום שהעריכה כי שולי הרווח ויכולת הגידול שלה כחברה עצמאית גדולים יותר מאשר כחברה אחות לחברת ראיית חשבון. הפירוד נעשה רק ב-2000, לאחר בוררות ארוכה ומסובכת בלשכת המסחר של פאריס, שבסיומה נאלצה לוותר על המותג אנדרסן. כיום, לאחר הסתבכות ארתור אנדרסן בפרשת אנרון, קשה להאמין שמישהו בחברה מצטער על כך.



גיל גידרון, המנהל את פעילות אקסנצ'ר בישראל, מסביר כי אקסנצ'ר נכנסה לפעילות בישראל בנובמבר 2001, לאחר שערכה מחקר מעמיק על שוק המחשוב המקומי. להערכת החברה, אף כי היקפו השנתי של שוק זה מסתכם ב-800 מיליון דולר בשנה, קיימות בו הזדמנויות עסקיות בעבורה. גידרון: "באירופה ובארה"ב הלקוחות דורשים מחברת הייעוץ שתהיה שותפה למתן הפתרון העסקי, כולל ביצוע השקעה. בישראל מתמקדת הפעילות באספקת כוח אדם ובניסיון להשיג את המחיר הזול ביותר. חשבנו שאם נוכל לשנות חלק מהמנהגים בשוק, נוכל לשווק את היכולת שלנו, כמו ניצול ידע שנצבר בחו"ל לצורך השגת יתרון תחרותי ללקוחות".



התאמה למדיניות העולמית



לדבריו, אקסנצ'ר מתכננת להרחיב את פעילותה בישראל. בין היתר היא משמשת כיום חברת הייעוץ והיישום של פרויקט המחשוב מחדש של בנק דיסקונט, שהיקפו מסתכם בכ-110 מיליון דולר ואשר יושלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully