וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק מעניק סיכוי של 50% להורדת ריבית בארה"ב בנובמבר

דפנה מאור

6.10.2002 / 11:55

הנתונים הכלכליים הסותרים מקשים על תחזית; אנשי הבנק המרכזי חלוקים בדעותיהם לגבי הריבית

אנשי וול סטריט חלוקים בדעותיהם לגבי הסיכויים להורדת ריבית על ידי הבנק הפדרלי בנובמבר. בסקרים אחרונים, וכפי שעולה מהתבטאויות של אנשי הבנק עצמם, נחלקות הדעות לכאן ולכאן.

סקר שערכה רויטרס ביום שישי לאחר פרסום דו"ח התעסוקה של ספטמבר הראה כי מחצית מסוחרי האג"ח הפועלים ישירות מול הבנק הפדרלי סבורים כי הבנק יוריד את הריבית בפגישתו הבאה, ומחציתם סבורים כי הבנק לא יפעל.

שיעור האבטלה בארה"ב רשם ירידה בלתי צפויה בחודש ספטמבר לרמה של 5.6%, בהשוואה ל5.7% באוגוסט. היה זה בניגוד חריף לתחזיות המוקדמות, שחזו עלייה לרמה של 5.9%. שיעור האבטלה הנוכחי בארה"ב הוא הנמוך ביותר מאז חודש פברואר.

בניגוד לנתוני האבטלה המעודדים, הצביעו אינדיקטורים אחרים על מגמות פחות מעודדות. סקר של המגזר העסקי הראה על ירידה של 43 אלף משרות במשק האמריקאי בחודש ספטמבר, בהשוואה לתחזית לעלייה של 13 אלף. יחד עם זאת תוקנו נתוני מספר המשרות לחודש אוגוסט. בניגוד להערכות הראשונות, עלה מספרן של אלה ב-107 אלף, ולא ב-39 אלף בלבד. בתחילת השבוע שעבר דווח כי פעילות הייצור נסוגה בספטמבר, על פי סקר מנהלי הרכש (ISM), ומנגד, היתה עלייה חדה מהצפוי בפעילות במגזר השירותים.

באופן זה קשה לשוק, ואפילו למתווי המדיניות עצמם, להבהיר לאיזה כיוון הולכת הריבית. כראיה לכך נפל שוק החוזים על הריבית בעקבות דו"ח התעסוקה לרמה המצביעה על ציפייה אפסית להורדת ריבית. ומנגד, בחודש האחרון נפלו התשואות על האג"ח הממשלתיות הקצרות לרמות הנמוכות מהריבית עצמה. התשואות על האג"ח לשנתיים רשמו שפל היסטורי של 1.69% ב-30 בספטמבר. התשואות על האג"ח ל-10 שנים ירדו לשפל של 44 שנים ב-3.6%.

שיקול נוסף שמכניס הבנק הפדרלי בחודשים האחרונים במדיניותו הוא שוק ההון. נגיד הבנק, אלן גרינספאן, כבר הכיר בהשפעתה ההרסנית של נפילת השווקים על יכולת ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית. השווקים לא מראים סימנים של התאוששות, ושקעו בשבוע האחרון לשפל רב שנתי.

בכירי הבנק עצמם התבטאו בצורה מעורפלת. חלקם אמרו כי הריבית הנוכחית נאותה ומאפשרת צמיחה בכלכלה. אחרים אחרו כי יש אפשרות לבנק להוריד את הריבית. בפגישתה האחרונה של ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק, ב-24 בספטמבר, הצביעו שניים מחבריה בעד הורדת ריבית. הם היו במיעוט, והריבית נותרה ללא שינוי ברמה של 1.75%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully