וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"או שתוותרי על עודף של 3 שקלים – או שתרדי מהאוטובוס"

אירה אימרגליק

15.11.2015 / 10:20

שילמתם במזומן עבור כרטיס נסיעה באוטובוס החדיש של חברת דן? המכונה לא תחזיר לכם עודף. מי שירצה לקבל את כספו בחזרה מוזמן לנסוע לעמדת שירות הלקוחות בקצה השני של העיר. משרד התחבורה: "אפשר לקבל את העודף גם בהעברה בנקאית"

עריכה: טל רזניק

נוסעת בקו 189 של חברת דן, שצויד באחרונה באוטובוסים חדישים שבהם מותקנות מכונות לתשלום עבור כרטיס הנסיעה, פנתה למערכת וואלה! צרכנות בתלונה: "ניגשתי לרכוש כרטיס במכונת הכרטיסים החדשה שמוצבת באוטובוס, הכנסתי מטבע של 10 שקלים, וגיליתי שהמכונה לא מחזירה עודף. רק אחרי שהמטבע נבלע במכונה ראיתי שכתוב כי המכונה אינה מחזירה עודף". מתברר, שלא מדובר בתקלה חד פעמית, אלא במדיניות שנהוגה בכל האוטובוסים החדשים שמפעילה חברת דן.

מדובר בקווים 189 ו-289 במסלול תל אביב–חולון שבהם הוחלף צי האוטובוסים לפני כחודשיים. האוטובוסים החדשים מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת רכישת כרטיס נסיעה באופן עצמאי וללא מעורבות הנהג. המטרה היא לאפשר לנוסעים לעלות לאוטובוס מכל הדלתות ולקצר את זמן העצירה בתחנה. בפועל, נראה כי במקום להקל על נוסעים, השיטה החדשה גוזלת מהם כספים מיותרים, משום שהפונקציה של החזרת עודף לא כלולה בה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמנם המדבקה שמצויה על המכונה מזהירה את הנוסעים מכך שהמכונה אינה מחזירה עודף, אבל מה אמור לעשות נוסע מזדמן שלא מודע לשיטת התשלום החדשה ושאין ברשותו את סכום הנסיעה המדויק: 6.90 שקל לנסיעה בתוך העיר?

עלינו על האוטובוס בקו 189 כשברשותנו מטבע של עשרה שקלים, ולאחר שהמכונה בלעה את המטבע מבלי להחזיר עודף פנינו לנהג ושאלנו מה עלינו לעשות כדי לקבל 3 שקלים בחזרה. תשובתו המפתיעה של הנהג לא איחרה לבוא: "או שתוותרי על 3 שקלים או שתיסעי באוטובוס אחר".

לא הסתפקנו בתשובה הזו והתקשרנו למספר הטלפון המצוין על מדבקה אחרת שבתחתית המכונה, והגענו למרכז שירות הלקוחות של חברת דן. לשאלה כיצד אפשר לקבל ממטבע של עשרה שקלים עודף של 3.1 שקלים, על נסיעה שמחירה 6.9 שקלים, היא הבטיחה לנו שהכסף יוחזר לנו במלואו. ומה צריך לעשות לשם כך? לגשת לאחת מעמדות השירות של חברת דן.

בירור העלה כי עמדות השירות של דן נמצאות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב או בתחנת רכבת מרכז. כלומר, כדי לקבל בחזרה את כספנו אנחנו צריכים לעלות על אוטובוס נוסף ולשלם שוב 6.9 שקלים על נסיעה לכל כיוון. לא צריך תואר בכלכלה כדי להבין שנסיעה שמחירה 13.8 שקלים, כדי לאסוף 3.1 שקלים, לא משתלמת.

לא הסתפקנו בתשובה של חברת דן. פנינו למשרד התחבורה ושם מסרו לנו שניתן לקבל את העודף גם באמצעות העברה בנקאית. אמנם אפשר לחסוך כך את הטרחה הכרוכה בנסיעה למרכז השירות, אבל זה בהחלט לא עונה על השאלה מדוע בכלל לגבות מהנוסעים סכומי כסף מיותרים?

המייל האדום

יודעים משהו שאנחנו לא? נשמח לקבל מכם עדכון

לכתבה המלאה

אין זו הפעם הראשונה שבה נוסעים מתרגזים על מדיניות החברה. מכונות התשלום נכנסו לשימוש של חברת דן כבר באוגוסט 2014 עם השקת קו 1 שנוסע במסלול פתח תקווה-בת ים. כבר אז התקוממו הנוסעים על מדיניות החברה ובחודש יולי האחרון אף הוגשה תביעה ייצוגית שהעריכה חיובי יתר של הנוסעים בקו במיליוני שקלים. התובעים ביקשו שדן תשיב לנוסעים את כספי שכר הנסיעה שנגבו מהם ביתר ושלא כדין, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית. כמו כן הם דרשו מבית המשפט שיחייב את חברת דן לספק פתרון שיאפשר קבלת עודף במעמד רכישת הכרטיס במזומן במכונות, ולמנוע בכך את חיובי היתר מהנוסעים.

עם זאת החברה לא ראתה לנכון לפתור את הבעיה והיא ממשיכה להשיק אוטובוסים חדשים עם אותן המכונות.

אף שהמכונה מאפשרת לשלם על הנסיעה גם ב"רב-קו" או בכרטיס אשראי, סקרים מראים שכ-25% מהנוסעים באוטובוסים משלמים במזומן. במציאות החדשה, נוסע מזדמן נאלץ לוותר על כספו ולא טורח לגשת לעמדת השירות המרוחקת עבור שקלים בודדים. היכן בכל זאת נמצא הכסף המיותר שנצבר במכונות, והאם החברה זוכה מן ההפקר ומשלשלת לכיסה סכומים שבכלל לא מגיעים לה?

מחברת דן נמסר בתגובה: "התקנת המכונות באוטובוסים בוצעה על-פי אישור משרד התחבורה ובשיתופו. הדרישות היו לפרסם לקהל שהמכונה אינה נותנת עודף, והכסף העודף 'נצבע' בנפרד. המשמעות - הכסף לא שייך לחברת דן, ומשרד התחבורה מחליט לאן הכסף ייועד. בנוסף, כל מי שלא קיבל עודף, יכול לקבל את כספו מידית בכל עמדת שירות עם הצגת הקבלה, או לשלוח את הקבלה למשרדי החברה לפי הכתובת שמופיעה בשילוט ליד המכונות ולקבל את הכסף באמצעות העברה בנקאית או בצ'ק. אין זמן מוגבל שבמסגרתו ניתן לקבל את ההחזר".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בקופות תשלום אוטומטיות, המיועדות לקלוט את דמי הנסיעה של הנוסעים בלבד. קופות המחזירות עודף הן גדולות יותר ושונות מהמכונות הקיימות באוטובוסים, ולא ניתן להתקינן בשל גודלן הרב. הנוסעים יכולים לקבל את העודף בחזרה, באמצעות עמדות השירות הקיימות. ניתן לקבל את העודף גם באמצעות העברה בנקאית, ללא כל צורך לגשת לעמדות השירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully