וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוב בחירות שני בברזיל לאחר שלולה לא הצליח לגרוף 50% מהקולות - המתיחות בשווקים נמשכת

דפנה מאור

7.10.2002 / 9:57

מטבע הריאל התחזק ב-0.2%; המועמד לולה קיבל 46.6% מהקולות ויידרש להתמודד בסיבוב שני ב-27 באוקטובר; * מצוקת הבנקים ביפאן חמורה מזו בישראל; משבר בברזיל * המטבע הברזילאי נפל לשפל היסטורי של 3.87 ריאל לדולר * ביל גרוס מעלה השקעתו באג"ח דולריות בברזיל למיליארד ד



המועמדים לנשיאות בברזיל ייאלצו לעמוד לסיבוב שני של בחירות שיתקיים ב-27 באוקטובר, לאחר שהמועמד המוביל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, גרף רק 46.6% מהקולות. הצבעה של 50% ויותר היתה מבטיחה ללולה את התואר ללא סיבוב שני. שוקי ההון של ברזיל, ועימם העולם כולו, ימתינו במתיחות לתוצאות הסיבוב השני, עם סיכויים מעטים להפסד של לולה.



לאחר ספירת כ-85% מהקולות, דווח כי לולה קיבל 46.6% מקולות המצביעים, ומתחרו ג'וזה סרה קיבל 23.7%. בסיבוב הראשון נפלו אנתוני גרוטיניו, שקיבל 16.7% וסירו גומז, שקיבל 12.4% מהקולות.



במהלך מערכת הבחירות בברזיל עברה על השווקים המקומיים טלטלה עזה. הריאל הברזילאי נפל לאחרונה שפל של כל הזמנים בעקבות חששות משמיטת חובות לקראת הבחירות לנשיאות. מתחילת השנה פוחת הריאל בכ-40% ובורסת סאו פאולו נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מאז 1999.



המשקיעים חוששים כי בחירתו של לולה, מנהיג מפלגת העובדים, תבריח משקיעים זרים מברזיל, שכן לולה תמך בעבר בשמיטת חובות.



לאחר שסקרים אחרונים הצביעו בסוף השבוע שעבר על ירידה בתמיכה בלולה, לרמה שלא תאפשר לו לגרוף את הנצחון בסיבוב הראשון, התחזק הריאל הברזילאי ב-2.2% לעומת הדולר ובורסת סאו פאולו סיימה את המסחר בעלייה של 1.3%. הריאל נסחר היום ב-3.61 ריאל לדולר, עלייה של 0.2% לעומת שערו ביום שישי.



כלכלת ברזיל צמחה ב-1.5% בשנה שעברה, וצפויה לסיים את 2002 בצמיחה של 1.4%. אולם במקביל נרשמת בברזיל אבטלה של 8%, והחובות החיצוניים הצטברו לערימה של 230 מיליארד דולר.



תוכנית התקציב מסכנת את הסיכוי פריעת החובות



תוכנית התקציב של לולה נתפסת כמסכנת את סיכוייה של ברזיל לשלם את חובה בן 1.1 טריליון הריאל (330 מיליארד דולר), ותוביל לשמיטת חובות של המשק הגדול ביותר בדרום אמריקה. מנהיג איגוד פועלי המתכת לשעבר צידד בעבר בשמיטת חובות. מאז הבטיח לשמור על אינפלציה נמוכה, לרסן הוצאות ולשלם את כל התחייבויות הממשלה.



לממשלת ברזיל חוב ציבורי בן מאות מיליארדי דולרים, שגרם לכך שברזיל תיפול למקום ה-13 בדירוג העולמי של שווקים מועדפים להשקעה. החוב תפח פי שלושה בשמונה שנים בשל מימון גירעון תחת הנשיא פרננדו הנריק קרדוזו.



לנפילת המטבע הברזילאי השפעה על חברות להן חשיפה לכלכלה הגדולה בדרום אמריקה. בדומה למשבר בארגנטינה, סבלו בנקים ספרדיים ובנקים אירופיים אחרים מנפילת המטבע.



בין החברות הישראליות החשופות לפיחות בריאל נמצאות GVT, שכבר דיווחה על גידול חד בהפסדיה ברבעון השני של 2002 בשל הפיחות; מכתשים אגן, חברת האגרוכימיה הפועלת באמריקה הלטינית; ו-אי.סי.איי, בשל חשיפה ל-GVT באמצעות הלוואה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully