וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח קשה של הסנאט על רשות ני"ע בארה"ב

סוכנויות הידיעות

7.10.2002 / 10:51

כישלון שיטתי וקטסטרופלי בפיקוח על אנרון; מחלוקת פנימית ברשות ני"ע עלולה לשבש את תוכניתו של היו"ר להקים מועצת חשבונאות חדשה

רשות ני"ע בארה"ב, הגוף המרכז היום חקירות רבות בוול סטריט ומפקח על רפורמה מרחיקת לכת במערכת החשבונאות, נתון בקשיים משלו. מסקנות מחקירת הסנאט לגבי פעולתה של הרשות ברגולציה של חברת אנרון היו חד משמעיות: כשלון שיטתי וקטסטרופלי. במקביל, מחלוקת פנימית ברשות ני"ע מונעת מהיו"ר הארווי פיט מלמנות את המועמד שלו למועצת החשבונאות החדשה בארה"ב.

דו"ח ועדת הסנאט שנשלח ביום ראשון ליו"ר הרשות, מפרט כיצד הצליחה אנרון לבצע את ההונאות ולחמוק לחלוטין מפיקוח הרשות, סוכנויות דירוג האשראי והאנליסטים בבתי ההשקעות במשך שנים. מסקנות הדו"ח הן שמערכת הפיקוח שבקה באופן יסודי במקרה אנרון, למרות שלא מצאה הוכחות לעבירות במתכוון על ידי הרשות.

הרשות הותירה את המשקיעים ללא הגנה, נאמר למעשה במכתב מוועדת הסנאט שבראשותו של הסנאטור ג'וזף ליברמן. לפי הדו"ח נמנעה הרשות מלערוך ביקורת על דו"חותיה השנתיים של אנרון מ-1997 ואילך. אילו היתה הרשות לוחצת על אנרון להבהיר פרטים שהופיעו בדו"ח שלה ב-1999, חלק מההפסדים העצומים שנגרמו למשקיעים ולעובדי החברה היו נמנעים, אמר הדו"ח.

במהלך שנות ה-90 היו לרשות סיבות לפקפק באמינותם של מבקרים חשבונאיים ודירקטוריונים, ובכל זאת נמנעה הרשות מלמלא את הפער שנוצר, אמר הדו"ח. ב-1992 התירה רשות ני"ע לאנרון להשתמש בשיטה חשבונאית הפתוחה למניפולציות עבור חישוב שוויים של חוזי אנרגיה שלה. הרשות התירה לאנרון ליהנות מפטור מרגולציות הנוגעות לחברות שירותי תשתית ציבוריות.

פיט הגיב בהצהרה כי טרם הספיק לקרוא את הדו"ח המלא, אולם כל המסקנות יישקלו בכובד ראש, והרשות תפעל לשפר את חוקי הגילוי הנאות. הדו"ח של הסנאט עשוי להתפרש כחד צדדי, מכיוון שבתי הנבחרים בארה"ב הקטינו במידה ניכרת את המשאבים של הרשות, ולקחו חלק בעצמם בסיוע למטרותיה של אנרון באמצעות הקלות משפטיות.

פיט נמצא עתה תחת מתקפה מתוך רשות ני"ע עצמה, דיווח "וול סטריט ג'ורנל". מועמד מטעמו לראשות מועצת הפיקוח החשבונאי החדשה בארה"ב, ג'ון ביגס, איבד את סיכוייו לזכות בתפקיד, בשל התנגדות של נציבים אחרים ברשות ני"ע.

כמו כן ספג ביקורת מאחד הנציבים ברשות על נכונותו לשתף פעולה עם התובע הכללי של ניו יורק, אליוט ספיצר. ההסכם בין התובע לרשות עשוי להביא להסכם פשרה עם בתי ההשקעות בוול סטריט, והנציב הארווי גולדשמיד מרשות ני"ע מתנגד לו, וחותר לרפורמה מקיפה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully