וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהגים בגוש דן? הפקקים הגדולים עוד לפניכם

שחר הזלקורן

28.11.2015 / 14:18

במשרד התחבורה ובחברת נתיבי איילון נערכים להקמת מאות קילומטרים של צירי העדפה ב-20 ערים ורשויות מקומיות בגוש דן. ומה המשמעות מבחינת בעלי הרכב? שיבושי התנועה הרחק מעבר לגבולות מטרופולין תל-אביב, צמצום נתיבי התנועה, ביטול מקומות חנייה, והגברת אכיפה משמעותית

עומס תנועה בנתיבי איילון מול רכבת ישראל. קובי ליאני
עומס תנועה בנתיבי איילון מול רכבת ישראל/קובי ליאני

חשבתם שהעבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן משבשות לכם את החיים ותקועות אתכם בפקקי תנועה במשך כל היום? מתברר שזו רק ההתחלה. במשרד התחבורה ובחברת נתיבי איילון נערכים בימים אלה להקמת מאות קילומטרים של "צירי העדפה" ברחבי גוש דן, שבהם תינתן עדיפות לתחבורה הציבורית, על חשבונם של בעלי רכב פרטי.

המטרה הברורה והמוצהרת של הפרויקט היא לגרום לישראלים לוותר על הרכב הפרטי, ולעודד אותם להשתמש בתחבורה ציבורית ובעיקר באוטובוסים. "במסגרת הפרויקט, תינתן העדפה בצירי תחבורה מרכזיים לתחבורה ציבורית", מסבירים בחברת נתיבי איילון, שאחראית על הפרויקט, "מתוך מטרה להפוך את השימוש בתחבורה הציבורית לאלטרנטיבה טובה יותר מהשימוש ברכב הפרטי".

במסגרת הפרויקט, שאמור להימשך לפחות חמש שנים, צפויים בעלי הרכב הפרטי להיתקל במציאות חדשה ומאוד לא נוחה. נהגים שגרים או מבקרים בגוש דן ייאלצו להתמודד, בין השאר, עם ביטול מקומות חנייה, הקצאה של נתיבים ייעודיים לתחבורה הציבורית על חשבון בעלי הרכב הפרטי, סגירה של נתיבים והסטת תנועה לצירי תנועה חלופיים.

וזה לא הסוף. אמצעי האכיפה נגד נהגים שנוסעים בניגוד לחוק בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית יוגברו משמעותית. כחלק מכך יותקנו מערכות אוטומטיות לאכיפת עבירות תנועה. בעיריית תל אביב מתכננים להפעיל עד כ-150 מצלמות וידאו שיאכפו את החוק נגד נהגים ש"מסתננים" לנתיבי אוטובוסים, ובערים אחרות מתוכננת הקמה של תשתית שתאפשר התקנה של מערכות אכיפה לצד צירי ההעדפה.

במשרד התחבורה ובחברת נתיבי איילון גם מתכננים שינויים במערכת הרמזורים, במטרה לתת עדיפות לאוטובוסים בצמתים רבים בגוש דן. בשנים האחרונות ביצע משרד התחבורה ניסויים שבהם נבדקו הציוד והתוכנות שמשמשים למתן העדפה ברמזורים. כעת מתוכננת הפעלה "מבצעית" של אותן מערכות, שאמורות לאפשר להגביר את מהירות הנסיעה של האוטובוסים ולקצר את זמני נסיעתם.

כאוס ב-20 ערים ורשויות מקומיות

משרד התחבורה החל לקדם את הפרויקט בשנה שעברה, אך כעת עוברות ההכנות למימושו לפסים מעשיים. כבר ב-2016 צפויות רשויות מקומיות בגוש-דן לחתום על הסכמים למימוש הפרויקט, ובמשרדי התחבורה והאוצר הקצו סכום של כחצי מיליארד שקל לקידומו החל מהשנה הבאה.

מי שסבור שרק התל-אביבים או שכניהם הקרובים ברמת גן או גבעתיים יסבלו מעבודות ההקמה של צירי ההעדפה, צפוי להיווכח עד מהרה שאופטימיות שכזו אינה במקומה. העבודות להקמת הצירים יתבצעו בכ-20 ערים ורשויות מקומיות, ושיבושי התנועה יורגשו הרחק מעבר לגבולות מטרופולין תל-אביב.

על-פי התכנון, צירי העדפה יחברו כמעט את כל הערים בגוש דן, ובהן רמת השרון, כפר סבא, רעננה, בני ברק, פתח תקווה, ראשון לציון, לוד, בת ים, רמלה, גבעתיים, קריית אונו, אור יהודה ורמת גן. וכן, גם בתל אביב יוקמו צירי העדפה חדשים, שיחברו שכונות צפוניות ושכונות דרומיות עם הצירים הקיימים כיום.

מאחר שהקמת הצירים תיעשה במקביל לעבודות ההקמה של הרכבת הקלה, צפויה פגיעה קשה באיכות החיים של תושבי גוש-דן וכל מי שעובד או מבקר בו. "לפרויקט צפויות השלכות נרחבות על התנועה, תושבי הערים וציבור נהגי כלי הרכב הפרטיים", מזהירים בחברת נתיבי איילון, "וזאת בנוסף לפגיעה הצפויה עקב עבודות הרכבת הקלה".

אמנם כבר כיום קיימים צירי העדפה בחלק מהערים בגוש-דן, אך הם אינם מהווים רשת רציפה ולכן השימוש בהם בעייתי ואינו מקנה יתרון של ממש לתחבורה הציבורית. אם יתממשו תכניות משרד התחבורה, בעוד כחמש שנים יגדל האורך הכולל של צירי העדפה בגוש-דן מ-132 ק"מ כיום לכ-462 ק"מ: אורכם של צירי העדפה עירוניים יצמח בכ-120 ק"מ (מ-95 ל-217 ק"מ), ובכבישים בינעירוניים יוכפל אורך הצירים פי שלושה, מ-37 ק"מ כיום לכ-113 ק"מ.

אוטובוס דן. שרון בוקוב
שיפור רמת השירות באוטובוסים הוא רק אחד היעדים המוצהרים של פרויקט צירי ההעדפה/שרון בוקוב

גיהינום היום, גן עדן בעשור הבא?

"פרויקט צירי העדפה נבע מתוך צורך קיים והסתכלות עתידית על המצב התחבורתי במטרופולין תל אביב", אומרים בחברת נתיבי איילון, "הפרויקט בא להציע פתרון ישים לעומסי התנועה ההולכים וגוברים במטרופולין תל אביב". באמצעות הקמת מאות קילומטרים של צירי העדפה, מקווים במשרד התחבורה לשפר את רמת השירות בתחבורה הציבורית, וכך לשכנע את הישראלים לנטוש את הרכב הפרטי לטובת אוטובוסים ורכבות.

בחברת נתיבי איילון מונים שלוש מטרות עיקריות וישירות לפרויקט צירי ההעדפה: "הגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, שיפור רמת השירות של התחבורה הציבורית במטרופולין – במהירות, תדירות, אמינות, נוחות ונגישות, והפיכת התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה לרכב הפרטי".

כיצד ישפרו צירי ההעדפה המתוכננים את רמת השירות בתחבורה הציבורית? בחברת נתיבי איילון מסבירים כי צירי העדפה יאפשרו להגביר את מהירות הנסיעה של האוטובוסים – וכך אפשר יהיה לקצר את זמני הנסיעות, לשפר את האמינות וגם להגביר תדירות הנסיעות בחלק מהקווים. בעניין זה יש לציין שמהירות הנסיעה של התחבורה הציבורית בישראל עומדת בממוצע על כ-15 קמ"ש בלבד, לעומת ממוצע של כ-25 קמ"ש בערים גדולות באירופה.

אולם, שיפור רמת השירות באוטובוסים הוא רק אחד היעדים המוצהרים של פרויקט צירי ההעדפה. בחברת נתיבי איילון מונים עוד שורה ארוכה של מטרות: "צמצום הגודש, צמצום חשיפה לזיהום אוויר ורעש, שיפור הנגישות למוקדי המשיכה במרכזי הערים, חיזוק המרחב העירוני להולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעי תחבורה ציבורית על-חשבון נתיבים לרכב הפרטי ומקומות חנייה, (וקידום) שוויוניות (באמצעות) שיפור הנגישות לשכבות החלשות".

בעניין רוכבי האופניים, ראוי לציין כי לאורך מרבית צירי ההעדפה מתוכננת הקמה של שבילי אופניים – גם לצד צירים עירוניים וגם לצד צירים בין-עירוניים. שבילי האופניים שיוקמו ישתלבו בתוכנית משרד התחבורה להקים בגוש-דן "אוטוסטראדת אופניים" באורך כולל של כ-150 ק"מ, ובהשקעה הנאמדת ב-250 מיליון שקל עד שנת 2017.

עוד תתגעגעו לעבודות הרכבת הקלה

נראה שבמשרד התחבורה וחברת נתיבי איילון הפיקו לכל הפחות לקח אחד מהליקויים שהתגלו במהלך העבודות להקמת הרכבת הקלה: כבר בימים אלה נערכים שם לקראת פעילות הסברתית רחבת היקף, וזאת במטרה להכין את הציבור לשיבושים הצפויים גם במהלך העבודות וגם לאחר השלמת ההקמה של צירי ההעדפה.

בעניין זה ראוי לזכור שהעבודות להקמת הרכבת הקלה, שהורחבו משמעותית באוגוסט האחרון, הפתיעו רבים מהתושבים והמבקרים בגוש דן. בעלי עסקים, ובעיקר עסקים קטנים, התלוננו על כך שחברת נת"ע – החברה הממשלתית שאחראית על הפרויקט – פנתה אליהם בעניין העבודות באיחור ניכר, וכך מנעה מהם מלהיערך כראוי.

למעשה, שבוע בלבד לפני שהחלה נת"ע בהרחבת עבודות אמרו במשטרת ישראל כי החברה לא ערכה הסברה ראויה לציבור הנהגים. קצינים במשטרה הבהירו כי "לא התבצע עד כה פרסום לציבור בנוגע לכבישים ולרחובות שייחסמו והפניית הציבור לחלופות הגעה".

כעת מנסים בחברת נתיבי איילון להקדים תרופה למכה. בחברה הממשלתית מעוניינים לפנות אל כל מי שעלולים להיות מושפעים מפרויקט צירי ההעדפה: עיריות, ועדי שכונות, איגודי סוחרים ולשכות מסחר, קבוצות הורים, תושבים המתגוררים בסמוך לצירים המתוכננים, נוסעי אוטובוסים וארגוני תחבורה ציבורית.

אלא שנראה שגם הכנה מוקדמת של דעת הקהל לא תועיל, שכן הפגיעה באיכות החיים של רבים מתושבי גוש דן והמבקרים בו תהיה בסופו של דבר משמעותית ובלתי נמנעת. למעשה, גם מי שמתגוררים או עובדים הרחק מאתרי העבודה של הפרויקט יושפעו. "עבודות בציר תחבורה מסוג זה עלולות להשפיע באופן משמעותי על התחבורה באזורים נרחבים מחוץ לאזורי העבודה", מודים בחברת נתיבי איילון.

וזה כנראה רומז לכך שלא רחוק היום שבו נהגים יתגעגעו לתקופה שבה רק הקמת הרכבת הקלה שיבשה את חייהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully