וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חשמל רכשה מתמר כמות עודפת של גז ב-800 מ' ד'

הדי כהן

29.11.2015 / 8:33

ב-2012 חתמה חח"י על חוזה גז בו מול שותפות תמר בו היא מתחייבת לרכוש כמות מינימלית של גז גם אם לא תצרוך את כולו (Take or Pay)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת החשמל רכשה משותפות תמר כמות עודפת של גז בסך 800 מיליון דולר - כך טוענת חברת החשמל בתשקיף שפרסמה בסוף השבוע. שותפות תמר אישרה לחברה להאריך עמה את ההסכם במידה ולא תנצל את הכמות העודפת.

ב-2012 חתמה חח"י על חוזה גז בו מול שותפות תמר בו היא מתחייבת לרכוש כמות מינימלית של גז גם אם לא תצרוך את כולו (Take or Pay). אלה התבססו על שורה של הנחות יסוד, ביניהן הערכות ביחס למחיר הממוצע של הפחם, מחיר הגז בהסכמי רכישת הגז של החברה ושל יצרני החשמל הפרטיים, קצב צריכת הגז על ידי החברה, קצב צריכת הגז במשק החשמל, תמהיל יחידות הייצור של החברה וכן הרגולציה הקובעת את סדר והיקף העמסת יחידות הייצור במשק.

אלא שהסתבר, כי ההערכות היו מנופחות מדי. "אי אפשר להאשים את חברת החשמל. החברה לא ידעה להעריך כמה תחנות כוח פרטיות ייכנסו למשק, ומה יהיה מנגנון התמריצים של רשות החשמל לתחנות הפרטיות", אומר לגלובס בכיר במשק החשמל. "כמו כן, חח"י היא ספק שירות חיוני, ולכן העדיפה ללכת על בטוח ולרכוש יותר גז מאשר פחות מדי. עלות שעה של אי אספקת חשמל נאמדת בכ-700 מיליון שקל".

כך או כך, לפני כשבועיים שלחה שותפות תמר מכתב לחברה בו היא מאשרת לה להאריך את תקופת ההסכם במידה ולא תנצל את כמות הגז (Make Up Aggregate). "זהו דבר שמקובל בין קונה גז לרוכש גז", אומר הבכיר. "לעולם אי אפשר לצפות מראש בדיוק כמה גז יצרוך הקונה".

לטענת חח"י ייתכן והסכום ישתנה בהתאם לשינויים בהנחות היסוד, ש"עשויים, מטבע הדברים, להביא לגידול או קיטון בסכום אשר ישולם על ידי החברה בגין מנגנון ה Take or Pay".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully