וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין פיקוח על אגודות הידידים של יד ושם, ולכן אין גם תרומות

דליה שחורי

7.10.2002 / 16:00

על פי דו"ח המבקר, מבין 16 אגודות הידידים של המוסד רק זו שבארה"ב מעבירה בקביעות כספים



המבקר מציין, כי מבין 16 אגודות הידידים של מוסד "יד ושם" שפעלו ב-2001, רק האגודה בארה"ב מעבירה בקביעות כספים ל"יד ושם", ואילו היתר אינן עומדות בציפיות. ב-2000 העבירה האגודה האמריקאית ל"יד ושם" כו5.5 מיליון דולר (מתוך סך כל התרומות כ-8.8 מיליון דולר) וב-2001 כ-6.7 מיליון דולר (מתוך כ-10.3 מיליון דולר). כלומר, כל אחת מהאגודות האחרות העבירה בממוצע בו2001 רק כו240 אלף דולר. האגודה בארה"ב אמורה להעביר ל"יד ושם" כ-32 מיליון דולר עד סוף 2004 למטרות פיתוח.



על אף מיליוני הדולרים שמעבירה האגודה בארה"ב ל"יד ושם" מדי שנה, המבקר מצא כי אין ב"יד ושם" דיווח קבוע על הנעשה בה. נתונים חלקיים נמסרים בפגישות אישיות, אין העברה מסודרת של פרוטוקולים של ישיבות הנהלה ודו"חות כספיים נשלחים ל"יד ושם" מכוח הסכמות בעל פה.



המבקר מצא, כי גיוס הכספים על ידי יתר אגודות הידידים היה דל עד אפסי. אגודת ידידי "יד ושם" בגרמניה, שקמה בתחילת 1997, עברה תהפוכות שכתוצאה מהן היא כמעט לא פעלה. תרומות שהועברו לחשבון הבנק של האגודה, הנאמדות ב-75 אלף יורו, לא הושקעו בתוכניות נושאות ריבית. "התנהלות העניינים מאז הקמת האגודה שיתקה את פעילותה, גרמה הפסד הכנסות ואובדן אמינות, וקטנו הסיכויים לגיוס כספים בעתיד", כותב המבקר. "יד ושם" דיווחה כי בינתיים הוקמה האגודה מחדש.



באגודת הידידות באנגליה פועלים שני אנשים בלבד, וב-2001 נאספו שם 100 אלף דולר. בדרום אמריקה, מתוך שמונה אגודות הידידים, הגיעו תרומות רק מזו של מכסיקו וגם הן בסך של 35 אלף דולר בלבד. בצרפת נאספו באותה שנה כ-395 אלף דולר, אך רוב הסכום לא גויס בידי האגודה. בבלגיה לא גויסו כספים כלל.

המבקר קובע, ש"יד ושם" לא עיגנה את קשריה עם רוב האגודות בהסכמים שיבטיחו קבלת נתונים על התרומות; התחייבויות לתרומות; אופן העברת כספי התרומות; קבלת דו"חות כספיים מבוקרים; התאמת חשבונות בין "יד ושם" והאגודות. שלוש אגודות ידידים בלבד, הוא כותב, מסרו ל"יד ושם" בשנים האחרונות מתוך רצונן החופשי את הדו"חות הכספיים שלהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully