וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויים באיתור משתמטות מצה"ל ששיקרו לגבי היותן דתיות

מזל מועלם

7.10.2002 / 16:00

למרות ששיעור האברכים ש"תורתם אומנתם" והנשים המקבלות פטור מטעמי דת נמצא בעלייה מתמדת, צה"ל מקדיש לאיתור משתמטים סכום זעום



מבקר המדינה בודק בדו"ח את עניין הפטורים משירות צבאי מטעמי דת שניתנים לנשים בגיל הגיוס. הדו"ח מזהה עלייה במספר מקבלות הפטור ומבקר את הטיפול הלקוי של צה"ל בתופעה.



לפי נתוני כוח אדם בצה"ל, שיעור הנשים שקיבלו פטור משירות ביטחון ב-2001 היה 38%, לעומת 37 בשנת 1998, ו-%36 בשנת 1996. הסיבה העיקרית למתן פטור ב-2001 היתה מטעמים של "הכרה דתית" (%27). שיעור הפטור עקב "הכרה דתית" נמצא בעלייה בשנים האחרונות, ולהערכת מנהל הגיוס הוא צפוי להגיע ב-2004 ל-13%.



למרות הגידול בתופעה, הדו"ח מצביע על כך שצה"ל אינו משקיע מאמצים רבים בבדיקת היקף תופעות הרמאות. חשדות המגיעים למינהל הגיוס לגבי נשים שקיבלו פטור משירות מטעמי דת, אך אינן מקיימות את התנאים עליהם הצהירו, מועברים לבדיקת חברת חקירות אזרחית. בידי מינהל הגיוס לא היו נתונים על היקפם המלא של החשדות.



תקציב החקירות שעמד לרשות מינהל הגיוס מיולי 2000 עד סוף 2001, היה 98 אלף שקל והוא נוצל במלואו (התקציב משמש גם לבדיקת מהימנות הצהרתם של גברים ש"תורתם אומנותם"). לפי נתוני מנהל הגיוס, ב-2001 נפתחו 77 חקירות נגד מועמדות לשירות צבאי ו כאחוז בלבד מכלל אלו שקיבלו פטור מטעמי דת. מנהל הגיוס מסביר את מספר החקירות המצומצם בתקציב הנמוך. בו56 מקרים לא העלתה החקירה ממצאים מחשידים.



המבקר גילה ש"המעקב של מינהל הגיוס אחר הטיפול של משטרת ישראל בתלונות שהגיש נגד מלש"ביות, שהחקירה בעניינן העלתה שהגישו הצהרה כוזבת, היה לקוי ולא היה בידיו מידע על תוצאות הטיפול בתלונות". לפי נתוני מינהל הגיוס, בין 1997 ו-2001 הוגשו 34 תלונות למשטרה נגד מלש"ביות, אך לא הוגש אף כתב אישום. על פי נתוני המשטרה, היה מקרה אחד בו נשפטה מלש"בית ונגזרו עליה שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי, ושני מקרים נמצאים בשלבי הגשת כתב אישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully