וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי החנוכה - להכין את הילד לכלכלת המבוגרים

6.12.2015 / 12:02

דמי חנוכה הם הזדמנות מצוינת להקנות לילדינו הרגלים של התנהלות נבונה עם כסף. נצלו את מנהג החג כהתחלה לחינוך פיננסי בבית. איך עושים את זה? ריכזנו עבורכם עקרונות וטיפים שימושיים שיעזרו לכם לאמן את ילדיכם לעולם הכלכלי העתידי

מערכת וואלה!

כמה מכם יכולים להעיד על עצמכם שקיבלתם חינוך פיננסי בבית? כמה מכם יכולים להגיד – אני יודע להתנהל עם כסף בצורה מעולה? וכמה מהאמירות האלה מוכרות לכם היטב: "אני וכסף זה לא הולך ביחד", "עזוב אותי מחשבונות ועמלות, זה לא בשבילי", או "כסף? אני יודע רק לבזבז".

אז זהו, אף אחד לא נולד עם יכולת להתנהלות פיננסית נבונה. מדובר בתוצאה של חינוך וניסיון שצברנו בחיים. עם כסף צריך להתיידד, צריך להבין אותו ולנהל אותו. ואם הדור של הורינו לא דיבר על כסף, אנחנו חייבים להעביר לילדינו מסר אחר. היחסים שלנו עם כסף הם ממערכות היחסים החשובות והמשמעותיות שיש בחיים. אז בואו נתחיל כבר מעכשיו כי חג החנוכה זו הזדמנות מצוינת להקנות לילדיכם את ההבנה הבסיסית בזכות המנהג של דמי החנוכה כמובן.

"החינוך הפיננסי חשוב מאוד לילדים כדי שהם יוכלו בעתיד לנהל משק בית וגם להבין את העולם הכלכלי", אומרת יפית כהן, מומחית לניהול וקידום קריירה. "כהורים חשוב שנאמן את ילדינו מגיל צעיר להבין כסף, לדעת את השווי שלו, מה עושים איתו, מה קונים איתו ומה לא. בכל פעולה שאנחנו עושים, כולל ללכת למכולת עם הילד צריך לחשוב - במה אני מאמן אותו עכשיו, האם אני מאמן שכסף צריך לחסוך או כסף שווה עבודה ואיך אני מכין אותו לעולם הקריירה והפרנסה העתידי".

העיקרון הבסיסי שיכול להנחות אותנו ההורים - כדאי להקביל את ההתנהלות הכספית עם הילדים כמה שיותר לעולם האמיתי של גדולים. אם הילד רגיל לקבל דמי כיס, שזו המקבילה לשכר חודשי או שבועי, אז דמי החנוכה הם התלושים או השי לחג. לכן מאוד חשוב יחד עם הכסף לתת לילד את החירות לקבל החלטה מה הוא עושה עם הכסף ובשום אופן לא להתערב בהחלטתו. זו הזדמנות לדבר איתו על כוונותיו, להציג לו אפשרויות שונות אבל לתת לילד את הבחירה הסופית, כפי שיעשה כשיהיה מבוגר ויצטרך לקבל החלטות כלכליות. "ילדים שלא נתנו להם חירות הופכים למבוגרים שמפצים את עצמם באמצעות כסף. אין לי מצב רוח אני יוצאת לשופינג", אומרת יפית כהן. "צריך ללמוד את הילדים שכסף לא קשור לרגשות. לכן אם אני כועס על הילד אני עדיין אתן לו דמי חנוכה". הכל כמובן במסגרת המותר והאסור בבית. את הדברים שאסור לילד לרכוש בדמי כיס אפשר להגדיר בשיחה מקדימה.

"דמי חנוכה בחג עדיפים על מתנות, מכיוון שזו הזדמנות נהדרת לתרגל עצמאות פיננסית, אבל זה דורש מההורים לעמוד איתנים מול התחנונים שיגיעו בחנות הצעצועים - רק תוסיף לי 20 שקל ואני אקנה את מה שאני באמת רוצה. זו הזדמנות ללמד אותם מגיל צעיר שאנחנו לא קונים מה שאנחנו רוצים, אלא מה שאנחנו יכולים. יש אנשים בני 40 שעדין לא הבינו את זה".

באיזה גיל מתחילים?

מחקרי שיווק עדכניים מדברים על כך שכבר בגילאי 3 עד 6, הילדים מזהים מותגים. הם יעדיפו לקנות ארטיק של "הלו קיטי" ו"מלחמת הכוכבים" על פני ארטיק לא ממותג. כבר יש להם הבנה ולכן בגילאים אפשר להתחיל ללמד אותם לזהות מטבעות, לספור אותם, להבין שלכל מטבע יש ערך שונה. ברגע שהילד יודע לזהות מספרים, אפשר לשים לו ביד מטבע של 5 שקלים ולהיכנס למכולת. לומר לו להסתכל על המחירים שהספרה הראשונה שלהם היא 5, ולבחור מה הוא רוצה לקנות ב 5 שקלים.

דמי כיס קופת חיסכון. ShutterStock
בעולם הגדול לא כולם מקבלים אותו הדבר/ShutterStock

כמה לתת?

"ההורים נוהגים לתת לכל הילדים את אותו סכום. אני ממליצה ללמד אותם שבעולם הגדול לא כולם מקבלים את אותו סכום אלא לפי שנות הותק בעבודה, כלומר לפי הגיל של הילד, או לפי היקף המשרה שאדם עובד, כלומר לפי כמות המשימות והתורנויות שילד מבצע בבית. אם למשל ילדה בכיתה א' מקבלת 10 שקלים אז ילד בכיתה ו' מקבל 50 שקלים".

לפי הגיל וההבנה של הילד אפשר גם ללמד אותו עוד ועוד מושגים מהעולם הפיננסי. אפשר להסביר לילד שהוא לא חייב לבזבז את כל הכסף שהוא קיבל כדמי חנוכה אלא לחסוך את חלקו או את כולו. ילד קטן שאין לו דחיית סיפוקים ירוץ לבזבז את כל הכסף על מה שיבוא לו באותו רגע. ילד גדול יותר יבין שהוא יכול באותו סכום לקנות שני דברים יקרים פחות. להסביר, להציע חלופות, להזכיר מה מותר ומה אסור, זה תפקידינו כהורים, אבל זכרו – בסוף (במסגרת המותר), הבחירה היא שלהם.

השתכנעתם? אז הנה לכם שמונה טיפים, שמונה נרות להארת דמי כיס לילדים (ושמש אחד), כפי שריכזו עבורכם במרכז "פעמונים" המתמחה בייעוץ כלכלי למשפחות:

• שיח – מתן דמי הכיס לילד מהווה הזדמנות לשיח בנושא כסף: כסף אינה מילה גסה ויש להבין מהו כסף, מאין הוא מגיע וכיצד מוציאים אותו.

• בניית תקציב- כמה כסף יש לי, מי נתן לי אותו, על מה אני רוצה להוציא?

• הגדרת מסגרת– לכל גיל הצרכים הייחודיים לו. וכמו המשפט הידוע על הילדים והצרות עם הילדים גדלים גם הסכומים וההוצאות. בעת מתן הכסף , הגדירו עם הילדים את גובה דמי הכיס והתדירות שבה הם ניתנים.


• כללי השימוש בדמי הכיס – לכל בית יש חוקים וכללי התנהגות משלו. הבהירו למה משמש הכסף, מה מותר לקנות ומה לא. הגדרה ברורה של הכללים תסייע בהתמודדות על טענות שכיחות של ילדים, כמו "זה הכסף שלי ואני אקנה בו מה שאני רוצה".

• צריך ורוצה – דמי הכיס הם דרך מצוינת ללמידת סדרי עדיפויות בהוצאות. יש דברים שאנו צריכים לקנות ויש דברים שאנו רוצים לקנות. הגדרת צריך ורוצה בגיל צעיר תסייע לילד בבגרותו להבחין ולתעדף את הוצאותיו.


• צרכנות נבונה – נצלו את ההזדמנות להקניית כלים: השוואת מחירים, החלטות צרכניות, שיח על מותגים , ניתוח מבצעי מכירה והבנת המשמעות הצרכנית שמאחורי הפרסומות.

• ניהול תקציב – דמי הכיס הם תקציב שיש לדעת לנהלו: איך את דמי הכיס, לדעת כמה יש, על מה הוצא הכסף וכמה נשאר. כל ילד בהתאם לגילו.


• עידוד לחיסכון והשקעה – הענקת דמי הכיס היא הזדמנות מצוינת ללמד את הילד פרק בערכו ובחשיבותו של החיסכון .

• שמש – כלל המאיר את כולם: דמי הכיס הם הדרך שלנו להפוך להורה אפקטיבי המכין את ילדיו להתמודד בהצלחה עם משימותיהם כמבוגרים מבחינה פיננסית ובכלל. בדקו בכל שלב מהי המטרה שלכם בנושא והאם קידמתם את ילדיכם ונתתם להם כלים להתמודדות עם המציאות שבה הם יחיו את חייהם כבוגרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully